Iranian Agriculture News Agency

ترجمه اختصاصی ایانا از گاردین:

تهدید تنوع زیستی بی مهرگان در آلپ بر اثر ذوب یخچال‌های طبیعی

تحقیقات جدید نشان می‌دهد درحالی‌که یخچال‌های طبیعی رشته کوه آلپ به دلیل تغییرات آب و هوایی با سرعت بی‌سابقه‌ای ذوب می‌شوند، بی‌مهرگان ساکن در رودخانه‌های شکل گرفته بر اثر یخ ذوب شده ممکن است زیستگاه خود را از دست داده و از بین بروند.

تهدید تنوع زیستی بی مهرگان در آلپ بر اثر ذوب یخچال‌های طبیعی

به گزارش ایانا به نقل از روزنامه گاردین، اگرچه آنها اغلب نادیده گرفته می‌شوند اما این حیوانات برای اکوسیستم‌های آلپ بسیار مهم هستند.

محققان با تمرکز بر روی رشته کوه‌های آلپ، اطلاعات 30 سال مطالعه در مورد سرعت ذوب یخچال‌های طبیعی و چگونگی تأثیر آن بر جریان رودخانه‌های منطقه در طول زمان را گردآوری کردند. آنها چگونگی تأثیر تغییرات گذشته بر جمعیت 15 گونه بی‌مهره مانند مگس ریزه‌ها و بافته بالان که در این آب‌ها زندگی می‌کنند را مورد توجه قرار دادند.

برخی از گونه‌های «یک روزه‌ها» گاهی اوقات در میان افرادی که ماهیگیری با حشره مصنوعی انجام می‌دهند به نام “مگس زیتون بال آبی” شناخته می‌شوند. مگس ریزه‌ها معمولا با پشه اشتباه گرفته می‌شوند و به مگس‌های دریاچه‌ای نیز معروف هستند. رودخانه‌هایی که از یخچال‌های طبیعی جریان آب خود را می‌گیرند، عموماً از نظر گونه‌ای فقیر هستند، زیرا گونه‌های کمی می‌توانند با این محیط کنار بیایند، بنابراین این موجودات باید کاملاً سازگار با محیط‌های متخاصم باشند.

با استفاده از داده‌ها مطالعاتی، محققان توانستند پیش‌بینی کنند که این گونه‌ها از اکنون تا سال 2100 چه وضعیتی خواهند داشت.

به گفته لی براون استاد علوم آبزیان در دانشگاه لیدز و یکی از اعضای این تیم تحقیقاتی، از آنجایی که گرمای جهانی باعث کاهش شدید پوشش یخچال‌های طبیعی آلپ می‌شود، رودخانه‌ها خشک‌تر شده و کندتر جریان می‌یابند و گاهی اوقات ناپدید می‌شوند .

آب به مرور زمان گرم‌تر می‌شوند زیرا دیگر با ذوب شدن یخ سرد نخواهد شد و برای بی‌مهرگانی که برای رشد در شرایط سرد، ناپایدار و فقیر از مواد مغذی تکامل یافتند، غیرقابل پذیرش می‌شود. براون گفت: گستره زیستگاه این گونه‌های خاص به سرعت در حال کاهش است.

بیشتر گونه‌ها با کاهش جمعیت مواجه خواهند شد و گونه «رابدیوپتریکس» از بافته بالان و سه گونه از مگس ریزه‌های غیر گزنده با خطر انقراض در کوه‌های آلپ روبرو هستند.

دین یاکوبسن، دانشیار زیست شناسی آب شیرین در دانشگاه کپنهاگ که در این پروژه مطالعاتی شرکت نداشت، گفت: این حیوانات کوچک نشان دهنده تنوع زیستی و تنوع ژنتیکی منحصر به فرد هستند. آنها اغلب نادیده گرفته می‌شوند زیرا کوچک هستند و به خصوص کاریزماتیک نیستند. اما آنها بخشی از شبکه‌های غذایی را تشکیل می‌دهند و فرآیندهای حیاتی اکوسیستم مانند تجزیه و تبدیل مواد آلی را انجام می‌دهند. آنها همچنین غذای ماهی‌ها، پرندگان و پستانداران در آب و خشکی هستند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید