Iranian Agriculture News Agency

کارشناس امور طیور بومی و سایر ماکیان اداره سایر ماکیان معاونت امور دام اعلام کرد:

سهم ۹ درصدی سایر ماکیان در تامین تخم پرندگان کشور

کارشناس امور طیور بومی و سایر ماکیان اداره سایر ماکیان معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد :۶ درصد از نیاز کشور به گوشت و ۹ درصد از نیاز به تخم پرندگان از تولیدات سایر ماکیان تامین می‌شود.

سهم ۹ درصدی سایر ماکیان در تامین تخم پرندگان کشور

حسین سرابندی در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا، با اشاره به این مطلب گفت:  ۱۹۶۰ واحد پرورش سایر ماکیان مجوز فعالیت گرفته‌اند که از این تعداد، ۵ واحد پرورش اردک صنعتی، ۶۶ واحد پرورش بلدرچین، ۲۸ واحد پرورش کبک، یک واحد پرورش غاز، دو واحد پرورش پرندگان زینتی، دو واحد پرورش قرقاول، ۵۵۶ واحد پرورش بوقلمون، ۱۱۳۵ واحد پرورش شترمرغ، و ۱۶۵ واحد پرورش مرغ بومی هستند.

وی گفت: با عنایت به اهمیت تنوع مصرف محصولات پروتئینی در سبد خانواده و تنوع اقلیمی کشور، پرورش انواع سایر ماکیان شامل اردک در شمال و جنوب و مناطق مرطوب و مستعد، و شترمرغ در مناطق خشک و بیابانی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. بازدهی اقتصادی همه گونه‌­ها ارتباط مستقیم با بهره­‌وری به روش صنعتی و اجرای روش‌­های نوین تولید در واحد­های پرورشی خواهد داشت.

سرابندی افزود: با آزادسازی یارانه­‌ها از اردیبهشت ماه سال گذشته جذابیت برای سرمایه‌گذاری و انجام فعالیت‌های ارتقاء سطح بهره‌­وری و افزایش تولید در حوزه سایر ماکیان افزایش یافته است.

این کارشناس ادامه داد: تمایل بخش خصوصی برای ایجاد تنوع در تولید محصولات، با ایجاد بازارهای هدف نوین، به‌خصوص برای محصولاتی مانند پوست شترمرغ که بازارهای صادراتی دارند، بالا رفته است.

وی گفت: در راستای منویات رهبر معظم، در رفع موانع تولید، بخش دولتی به عنوان اهرم اجرایی، با تدوین دستورالعمل­‌های فنی و نظارتی و ایجاد تعادل در عرضه و تقاضا، همواره حامی بخش خصوصی و تولید به‌خصوص در این صنعت بوده است.

سرابندی ادامه داد: دفتر طیور وزارت جهادکشاورزی، در راستای افزایش بهره­‌وری و توسعه اشتغال روستایی، با هدف تامین بخشی از پروتئین مصرفی خانوار، اصلاح نژاد مرغ بومی را در نژاد­های مختلف مرغ بومی در کشور، از بیش از ۳۰ سال پیش آغاز کرده و با برنامه­‌ریزی، و برپایی کمیته‌­های فنی و تخصصی با حضور نمایندگان و کارشناسان مربوطه، در برداشتن موانع توسعه صنعت پرورش سایر ماکیان، به‌خصوص در پرورش مرغ بومی دومنظوره سهم مهمی داشته است.

وی افزود: همچنین بوقلمون به روش صنعتی با مزیت نوع گوشت آن که در دسته گوشت‌های سفید و قرمز دسته بندی می‌­شود و جایگاه ویژه آن در بازار مصرف، که منجر به افزایش تقاضا در این سال‌ها شده است، آینده درخشانی برای این صنعت را در گروه سایر ماکیان رقم خواهد زد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید