Iranian Agriculture News Agency

ترجمه اختصاصی ایانا از ورد اکونومیک فروم:

وقتی فضا به کمک زمین می‌آید

هر اندازه بشریت در سایه استعدادهای خدادادی خود به پیشرفت‌های بیشتری در عرصه علم و تکنولوژی دست پیدا می‌کند، به همان نسبت شاهد تاثیرگذاری مستقیم یا غیر مستقیم این پیشرفت‌ها ودستاوردهای علمی بر عرصه‌های گوناگون زندگی عمومی انسان‌ها هستیم. انعکاس این پیشرفت‌ها، در جوامع گوناگون( هر یک به یک نسبت) قابل مشاهده است.

وقتی فضا به کمک زمین می‌آید

به گزارش ایانا از مجمع جهانی اقتصاد (ورود اکونومیک فروم)؛ این روند، در گذشته  نیز وجود داشته اما به نظرمی‌رسد در آینده‌ای نزدیک، شاهد ورود آن به مرحله جدی‌تری خواهیم بود. یکی از این پیشرفت‌ها، مربوط به استفاده از ظرفیت فضا و ارتقای تکنولوژی فضایی می‌شود. بدون شک هر اندازه از این تکنیک‌ها در راستای صرفه‌جویی درمنابع آبی، رصد بحران‌های احتمالی زیست محیطی و شناسایی خاک‌های مرغوب استفاده شود، به همان اندازه صنعت کشاوری نیز تحت تاثیر آثار مثبت و ایجابی آن قرار خواهد گرفت.

کشاورزی تابعی از هوا، آب و خاک است و تکنولوژی‌های فضایی در این خصوص قطعا نقش تعیین کننده‌ای خواهند داشت. اصلاح برخی آسیب‌های عمومی و اختصاصی خاک (که بنا بر حوزه جغرافیایی و شرایط زیست محیطی کشورها متغیر است)، یکی ازفواید استفاده از تکنولوژی‌های نوین فضایی است.

چنانچه موسسات مطرح تحقیقاتی حوزه‌های کشاورزی و زیست محیطی در سراسر جهان تاکید دارند، تقویت امنیت غذا و آب، بهبود وضعیت آب و هوایی از حوزه‌هایی هستند که تکنولوژی فضایی می‌تواند در آنها کاربرد داشته باشد. به‌عنوان مثال، شناسایی آفت‌ها با استفاده از فن‌آوری‌های نوین فضایی می‌تواند سالیانه تا حدود 0.8 میلیارد تن محصول کشاورزی را نجات داده و از تلف شدن آنها جلوگیری کند. همچنین کمک به کاهش نهاده‌ها مانند آفت‌کش‌ها و کود، می‌تواند مانع از انتشار بی حد و حصر گاز دی اکسید کربن در طبیعت شود. همچنین در صورت استفاده از تکنولوژی‌های فضایی ( که تا کنون کشف شده‌اند)، می‌توان مصرف عمومی آب در کره زمین را 5 تا 10 درصد کاهش داد. قطعا این موضوع، بر روی مولفه‌های مربوط به امنیت غذایی در جهان نیز تاثیر ایجابی و موثری ایفا خواهد کرد.

بهبود روند و روش آبیاری‌های گسترده با استفاده از اطلاعات ماهواره‌ای که از فضا مخابره می‌شود، قطعا می‌تواند نقش موثری در تسریع برداشت محصولات و جلوگیری از بسیاری آفت‌ها و آسیب‌ها شود. فراموش نکنیم که حوزه کشاورزی یکی از تولیدکنندگان کلیدی گازهای گلخانه‌ای در جهان است و نزدیک به دو سوم برداشت‌های جهانی آب شیرین را مصرف می‌کند. از این رو چنین آمار و ارقامی بسیار مهم تلقی می‌شوند. این تحولات، آثار ایجابی اجتماعی و اقتصادی نیز به دنبال خواهد داشت. بر اساس تجزیه و تحلیل داده‌های سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد، کاهش ضایعات غذایی می‌تواند 150 تا 175 میلیارد دلار به ارزش اقتصادی اضافی برای تولیدکنندگان کمک کند همان گونه که مشاهده می‎شود،  پتانسیل برنامه‌های فضایی برای مقابله با چالش‌های کشاورزی بسیار بالاست و با افزایش دسترسی بشریت به فضا و دستاوردهای نوین ماهواره‌ای، این فواید و آثار مثبت افزایش خواهد یافت.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید