Iranian Agriculture News Agency

رئیس کمیته بهره‌وری وزارت جهاد کشاورزی تاکید کرد؛

پوست‌اندازی در آموزش و ترویج کلید اصلی افزایش بهره‌وری

رئیس کمیته بهره‌وری وزارت جهاد کشاورزی گفت: ما نیاز به یک پوست‌اندازی در حوزه آموزش و ترویج داریم تا بتوانیم در زمان دستیابی به دانش و فن‌آوری‌های روز آنها را به کشاورزان و بهره‌برداران اصلی منتقل کنیم.

پوست‌اندازی در آموزش و ترویج کلید اصلی افزایش بهره‌وری

به گزارش خبرنگار ایانا، بهره‌وری به معنای به‌دست آوردن حداکثر سود با استفاده بهینه از تمام شاخصه‌های موثر در حوزه مربوطه است. در حال حاضر در تمام کشورها اقتصاد بهره‌وری به اولویت ملی در بخش‌های مختلف تبدیل شده است. اخیرا بهره‌وری در کشاورزی نیز با رویکرد ملی مورد توجه قرار گرفته است و با این رویکرد، کمیته بهره‌وری در وزارت جهاد تشکیل شده است.

به دلیل اهمیت روز یکم خرداد  ماه به نام «بهره‌‌وری و بهینه‌سازی» مصرف نام‌گذاری شده است.

سید مجتبی خیام نکوئی در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا در این خصوص بیان کرد: برای دستیابی به امنیت غذایی پایدار هیچ راهی به جز افزایش بهرهوری که از مسیر علم و فناوری می‌گذرد، وجود ندارد.

وی ادامه داد: مهمترین اقدامی که در حوزه بهره‌وری انجام شده اینکه از همه دانش‌های موجود در سازمان تحقیقات، ترویج و آموزش کشاورزی برای دستیابی به امنیت پایدار استفاده شده است. به‌عنوان مثال یکی از مهمترین عناصر موثر در بهره‌وری معرفی بذرهای اصلاح و گواهی شده است.

رئیس کمیته بهره‌وری وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: در سال گذشته 115 رقم جدید زراعی و باغی به کشور معرفی شد و به دنبال این هستیم با ورود این بذرها به عرصه‌های کشاورزی شاهد بهره‌وری قابل ملاحظه باشیم.

خیام نکوئی بیان کرد: سال گذشته با معرفی رقم سیروان به کشور ، در استان البرز میانگین برداشت گندم در یک مزرعه 20 هکتاری به 14.7 تن در هکتار رسید. معرفی ارقام متناسب با مناطق مختلف کشور، اولویت سازمان تات است.

وی با بیان اینکه کشور ایران 11 اقلیم از 13 اقلیم در جهان را داراست، افزود: همچنین کشور چهار اقلیم را به‌صورت همزمان دارد،  بنابراین یکی از ابزارهای افزایش بهره‌وری اصلاح و معرفی ارقام و رسوخ و نفوذ آن در حوزه‌های مختلف است.

رئیس سازمان تات بیان کرد: برای تمام معاونت‌های اجرایی وزارت جهادکشاورزی، برنامه‌ای در راستای افزایش بهره‌وری تعریف و ارائه شده است.

لزوم استفاده از روش‌های نوین برای انتقال یافته‌ها به کشاورزان

خیام نیکوئی با اشاره به چالش اصلی افزایش بهره‌وری در کشور گفت: چالش اصلی ما آموزش و ترویج است زیرا اگر به بهترین رقم مناسب، روش کاشت و داشت هم دستیابی پیدا کنیم، اگر نتوانیم به مخاطب اصلی و خط مقدم تولید که کشاورزان هستند این دستاوردها را منتقل کنیم، اهداف برآورده نمی‌شود.

وی اضافه کرد: بنابراین یکی از مهمترین چالش‌ها در بسیاری از موارد این است که کشاورز از دانش لازم برای دریافت آخرین دستاوردها برخوردار نیست.

رئیس کمیته بهره‌وری وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به چالش دوم عنوان کرد: انتقال روش‌های آخرین یافته‌ها و دستاوردها به روش‌های قدیمی میسر نیست و باید با استفاده از دانش و فن‌آوری روز آنها را منتقل کنیم تا موجب تحول شود.

خیام نکوئی تاکید کرد: ما نیاز به یک پوست‌اندازی در حوزه آموزش و ترویج داریم تا بتوانیم با استفاده از دانش و فن‌آوری‌های روز دانش فنی موجود را به کشاورزان و بهره‌برداران اصلی منتقل کنیم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید