Iranian Agriculture News Agency

ایانا بررسی می‌کند؛

865 تن نهاده از بنادر کشور ترخیص شد

براساس آمار گمرک کشورمان در فرودین ماه سال جاری 863 هزار و 853 تن انواع نهاده دامی به ارزش 419 میلیون و 345 هزار دلار به کشورمان وارد کشور شده است.

865 تن نهاده از بنادر کشور ترخیص شد

به گزارش خبرنگار ایانا، نهاده‌های دامی طی سالیان اخیر به‌عنوان یکی از مهمترین محصولات وارداتی ایران شناخته شده که سهم زیادی در تراز تجاری محصولات کشاورزی نیز دارد.

با این حال واردات این محصول در سال گذشته با کاهش 19 درصدی از حدود 17 میلیون تن در سال 1400 به حدود 13 میلیون و 400 هزار تن در سال گذشته رسیده است. با بررسی این آمارها می‌توان گفت که واردات این محصول در سال گذشته افت 3 میلیون و 200 هزار تنی داشته است.

هم‌اکنون 75 درصد نیاز بازار مصرف از طریق واردات و 25 درصد آن از طریق تولید داخل نهاده‌های دامی انجام می‌شود، این در حالی است که وزارت جهاد کشاورزی به دنبال خودکفایی 50 درصدی در این امر است.

نهاده دامی به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین عوامل تاثیرگذار در قیمت گوشت قرمز، گوشت مرغ، تخم مرغ، شیر و سایر لبنیات محسوب می‌شود و هر گونه نوسان و کمبود آن، بازار را دچار اختلال می‌کند.

جزئیات واردات نهاده در فروردین ماه

به همین دلیل دولت سیزدهم و وزارت جهاد کشاورزی در فروردین ماه سال جاری نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته نهاده بیشتری وارد کرده‌اند.

براساس آمار گمرک در فرودین ماه سال جاری 863 هزار و 853 تن انواع نهاده دامی به ارزش 419 میلیون و 345 هزار دلار به کشور وارد شده است، این در حالی است که در همین بازه زمانی در سال گذشته 598 هزار و 262 تن نهاده دامی به ارزش 278 میلیون و 153 هزار دلار وارد کشور شده بود. این میزان نشان‌دهنده رشد 265 هزار تنی و 140 میلیون دلاری است.

از فروردین ماه سال گذشته تاکنون آمارها همواره از کاهش واردات نهاده دامی نسبت به بازه زمانی سال 1400 حکایت داشت.

واردات نهاده دامی در ماه جاری ادامه دارد

همچنین طی روزهای گذشته 5 کشتی حامل بیش از 320 هزار تن نهاده دامی به بندر امام خمینی(ره) وارد و کالا تخلیه کرده‌اند. علاوه بر این در روزهای اخیر نیز یک کشتی حامل کنجاله به ظرفیت ۶۱ هزار تن وارد بندر امام شده و محموله آن تخلیه شده است.

محموله این کشتی‌ها توسط شرکت پشتیبانی امور دام کشور وابسته به وزارت جهاد کشاورزی به‌منظور حل مشکل تأمین نیاز دامداران کشور سفارش و خریداری شده است.

طبق اعلام حمید بدوی مدیرکل پشتیبانی امور دام خوزستان در سال گذشته در مجموع ۷۳ کشتی به ظرفیت چهار میلیون و ۲۰۰ هزار تن نهاده دامی توسط شرکت پشتیبانی امور دام کشور از طریق بندر امام وارد کشور شده بود.

گزارش: امین محمودی

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید