Iranian Agriculture News Agency

پایلوت هوشمندسازی سامانه‌های نوین آبیاری در ۱۸ استان کشور اجرا می‌شود

مشاور وزیر و مجری طرح توسعه سامانه‌های نوین آبیاری وزارت جهاد کشاورزی‏، از تسریع در اجرای هوشمندسازی سامانه‌های نوین آبیاری در کشور خبر داد و گفت: در این راستا امسال در ۱۸ استان کشور اجرای طرح پایلوت برنامه‌ریزی شده است.

پایلوت هوشمندسازی سامانه‌های نوین آبیاری در ۱۸ استان کشور اجرا می‌شود

به گزارش خبرنگار ایانا، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، فریبرز عباسی مجری طرح توسعه سامانه‌های نوین آبیاری در نشست هم‌اندیشی با انجمن‌های صنفی فعال در حوزه سامانه‌های نوین آبیاری، به برنامه‌ها و رویکردهای معاونت آب و خاک در مورد سامانه‌های نوبن آبیاری اشاره کرد و گفت: نزدیک به سه دهه سامانه‌های نوین آبیاری در کشور در حال اجراست و تاکنون بیش از  ۲.۸ میلیون هکتار از اراضی آبی کشور مجهز به این سامانه‌ها شده است.

وی افزود: برنامه‌ها، رویکردها و اقدامات این دفتر در راستای ارتقای کیفی در کنار ارتقای کمی بوده است.

مجری طرح سامانه‌های نوین آبیاری گفت: یکی از این برنامه‌ها کاهش هزینه‌ها در روش‌هایی است که هزینه بیشتری نسبت به سایر روش‌ها دارند که این امر جزو اهداف طرح توسعه سامانه‌ها است.

 

وی افزود: بحث هوشمندسازی سامانه‌های نوین آبیاری روند سرعتی داشته و در این زمینه در ۱۸ استان کشور اجرای طرح پایلوت در سال‌جاری برنامه‌ریزی شده است.

عباسی در خصوص مباحث مرتبط با مستندسازی فعالیت‌های سامانه‌ها گفت: مستندسازی به منظور نشان دادن اثربخشی سامانه‌های نوین آبیاری در حال انجام است و در این زمینه اثربخشی طرح از لحاظ زیست‌محیطی، اجتماعی و اقتصادی دیده شده است.

وی افزود: در تکمیل مستندسازی، پرونده‌های مربوط به سامانه‌های نوین آبیاری لحاظ شده است و اسناد مختلفی که به صورت فیزیکی در استان‌ها نگهداری می‌شوند و مشکلاتی را برای پیمانکاران و همکاران استانی بوجود آورده بودند، به صورت دیجیتال در مرکز واحد مربوط قرار می‌گیرد که تاکنون تکمیل مستندسازی پرونده‌ها در ۸۰ درصد استان‌ها پیشرفت فیزیکی داشته است و تا پایان سال‌ جاری اجرای آن تکمیل خواهد شد.

مشاور وزیر عنوان کرد: در بحث بهره‌برداری و نگهداری سامانه‌های نوین آبیاری، برنامه‌ریزی برای اجرای دوره‌های لازم در خصوص آموزش سامانه‌های نوین آبیاری و مشاوره و نظارت اجرا در بخش خصوصی براساس شرح خدمات مربوطه مورد تاکید قرار گرفته است.

مجری طرح توسعه سامانه‌های نوین آبیاری، حمایت از تولید ملی و بومی‌سازی آن را از دیگر برنامه‌های معاونت آب و خاک عنوان و خاطرنشان کرد: تاکنون ۹۵ درصد از تجهیزات سامانه‌های نوین آبیاری در داخل کشور تولید‌ شده و کیفیت لوازم نسبت به ادوار گذشته ارتقا و بهبود کافی و مناسب پیدا کرده است.

به گفته وی، در بحث نظارت و توسعه سامانه‌های نوین آبیاری، نظارت در طراحی و اجرا به طور کامل و دقیق با رعایت استانداردها انجام شده است.

عباسی در خصوص تدوین دستورالعمل‌های اجرایی مربوط به سامانه‌های نوین آبیاری گفت: در این زمینه ۹ جلد در دهه گذشته تهیه شده است که با کمک مراکز تحقیقاتی بروز شده است و در اعلان عمومی از طریق سازمان برنامه و بودجه جهت نظارت و جمع‌آوری آنها به دفتر سامانه‌های نوین آبیاری به عنوان متولی اعلام می‌شود که در نسخه نهایی قرار خواهد گرفت.

 

وی افزود: در بحث نرم‌افزاری و زیرساخت‌های مورد نیاز، سامانه جامع نوین آبیاری از سال ۱۳۹۴ راه‌اندازی شده است و تغییرات و ارتقای زیادی در سامانه صورت گرفته تا از این طریق گزارش‌های مستمر استان‌ها مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

مجری طرح توسعه سامانه‌های نوین آبیاری، چالش‌های موجود طرح را کمبود اعتبارات عنوان کرد و گفت: در این زمینه با دفتر مقام معظم رهبری، نهاد ریاست جمهوری و سازمان برنامه و بودجه مکاتبات لازم از طریق وزیر وقت جهاد کشاورزی و مجری سامانه‌ها انجام شده است، که در حال پیگیری است.

وی اسناد خزانه را نیز از دیگر چالش‌ها عنوان کرد و افزود: در این زمینه برای پروژه‌های توسعه سامانه‌های نوین آبیاری مشکلاتی وجود دارد که درصدد رفع این مشکلات هستیم.

عباسی همچنین به پروژه‌های تحویل موقت و قطعی نشده در استان‌های کشور که بخشی از آن مربوط به پیمانکاران است، به عنوان یکی از چالش‌های طرح اشاره کرد.

در پایان این نشست مجری طرح توسعه سامانه‌های نوین آبیاری‏، به موضوع پژوهش و آینده‌نگری از لحاظ توزیع فعالیت‌های سامانه‌های نوین آبیاری و روند توسعه سامانه‌ها در چند سال آینده اشاره کرد و از مشاوران خواست تا راهکار و پیش‌بینی‌های لازم را به عمل آورند.

 

نشست هم‌اندیشی با انجمن‌های صنفی فعال در حوزه سامانه‌های نوین آبیاری، به منظور بررسی مسایل مربوط به طرح توسعه سامانه‌های نوین آبیاری، با حضور مدیران و دبیران انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی‌اتیلن، پی وی سی، انجمن تولید کنندگان ماشین‌های آبیاری مکانیزه و کانون کارفرمایی شرکت‌های مهندسی آب کشور و روسای گروه و کارشناسان دفتر مجری طرح توسعه سامانه‌های نوین آبیاری برگزار شد. در این نشست مشاوران و انجمن‌های صنفی به مشکلات مربوط به اجرای طرح اشاره و پیشنهادها و نظراتی ارائه کردند و ادامه برگزاری جلسات را به صورت مستمر خواستار شدند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید