Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری اعلام کرد؛

رشد 32 درصدی تولید میوه‌های گرمسیری در ایران طی سه سال

مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی گفت: پیش‌بینی می‌شود در سال جاری تولید میوه‌های گرمسیری به میزان 275 هزار تن برسد. سال 99 حدود 208 هزار و 476 تن میوه گرمسیری در کشور تولید شده بود.

رشد 32 درصدی تولید میوه‌های گرمسیری در ایران طی سه سال

زهرا جلیلی مقدم در گفت و گو با خبرنگار ایانا تصریح کرد: در سال جاری اصلاح و احیا باغات میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری در سطح 64 هزار و 860 هکتار در نظر گرفته شده که 45 هزار و 660هکتار آن، اصلاح باغات شامل اجرای عملیات  تغذیه،  هرس، مبارزه با آفات و بیماری‌ها، نابسامانی‌های فیزیولوژیک و...  است.

وی افزود: همچنین  19 هزار و 200هکتار آن عملیات حذف ارقام قدیمی و باغات مسن و غیر بارده و جایگزینی با ارقام تجاری و صادراتی است.

مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه ایران جزء بزرگترین تولیدکنندگان میوه‌های نیمه گرمسیری است، گفت: کشور ما در تولید خرما رتبه سوم جهانی، مرکبات رتبه هفتم، انار رتبه سوم، انجیر رتبه پنجم  و کیوی رتبه چهارم تولید در دنیا را دارا است.

جلیل مقدم در ادامه بیان کرد: اجرای عملیات اصلاح، نوسازی و تولید بر اساس استانداردهای بین المللی به منظور بهبود کمی و کیفی این محصولات بوده  که مسلما توسعه صادرات را به همراه دارد.

وی با اشاره به اهم اقدامات سال گذشته تصریح کرد: پیگیری برگزاری میز صادرات محصولات گرمسیری و نیمه گرمسیری شامل خرما، مرکبات، انجیر، انار و کیوی جهت بررسی مسائل، مشکلات، رفع چالش‌ها و موانع فرآروی مهمترین اقدامات برنامه‌ریزی شده است.

مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی اضافه کرد: همچنین پیگیری و ارائه مشوق‌های صادراتی، برگزاری دوره‌های آموزشی برای کاهش ضایعات، بسته‌بندی و تولید محصول صادراتی  و حمایت از تجهیز و توسعه صنایع سورت(درجه‌بندی) و بسته‌بندی نگهداری در راستای صادرات  سایر خدمات در دست پیگیری بوده است.

حمایت بیشتر از بخش باغبانی موجب ارزآوری به کشور می‌شود

جلیل مقدم همچنین با اشاره به اقدامات در سال جاری در راستای افزایش تولید، بیان کرد: برنامه اصلاح و احیاء باغات،  تولید میوه‌های گرمسیری و برخی میوه‌های نیمه گرمسیری در محیط کنترل شده را در دستور کار داریم؛ با اجرای عملیات به‌باغی میزان تولید افزایش خواهد یافت.

 وی با بیان اینکه بخش کشاورزی برای هر کشوری بسیار مهم و حیاتی است، اضافه کرد: این بخش مستقیما با سفره مردم ارتباط دارد و با تولید غذا به‌عنوان مهمترین نیاز انسان‌ها سروکار دارد. رشد تولید در این بخش هم سبب خودکفایی و خوداتکایی و در کنار آن باعث صادرات و ارزآوری می‌شود.

 مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: در زیر بخش باغبانی ، کشور به دلیل  تنوع اقلیم و زمین‌های کشاورزی مستعد کشت و همچنین بازارهای مصرف داخلی و خارجی توانمندی و قابلیت‌های بالقوه و بالفعل فراوانی وجود دارد. این بخش می‌تواند با حمایت بیشتر میزان قابل توجهی ارز به کشور وارد کند.

جلیلی مقدم با اشاره به شعار سال 1402 مبنی بر مهار تورم و افزایش تولید ادامه داد: در این راستا تحقق این شعار و کمک به باغداران برای اصلاح و احیاء باغات، تسهیلات کم‌بهره در اختیار آنها قرار می‌گیرد. از این تسهیلات برای خرید نهاده‌های کشاورزی، توسعه و ترویج کشت قراردادی، فراهم کردن بستر مناسب برای گسترش صنایع تبدیلی و تکمیلی و ... استفاده خواهد شد.

وی افزود: مسلما تخصیص یارانه و تسهیلات کم‌بهره به باغداران و تولیدکنندگان برای تامین نهاده‌های مورد نیاز  مانند نهال، سم، کود و ... موثر است. همچنین همکاری در برنامه‌های تنظیم بازار پرتقال و خرما که توسط بخش بازرگانی انجام می‌شود، مسلما در مهار تورم اثرگذار است.

مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: برای اجرایی شدن برنامه‌های مهار تورم باید از هم‌اکنون اقدامات لازم از سوی بخش بازرگانی برای اجرای کشاورزی قراردادی به‌خصوص برای خرما انجام شود.

جلیلی مقدم بیان کرد: کشت قراردادی، یک نوع سیستم مدیریت تولید در کشاورزی است که مطابق توافق بین خریدار و باغدار انجام می‌شود و در قرارداد شرایط تولید و بازاریابی محصول ذکر می‌شود.

وی اضافه کرد: مسلما برنامه‌ریزی برای تامین میوه در زمان اوج برداشت آن اقدام موثر و مثبتی است. در مورد خرما زمان اوج برداشت شهریور ماه و در مورد پرتقال از نیمه دوم آذرماه تا دی ماه است؛ این مقاطع زمان مناسبی برای ورود به بازار و تامین میوه برای ایام خاص است. منتهی این موضوع باید از سوی بخش خصوصی، با رعایت نکات فنی و استانداردها  انجام شود و بخش دولتی تسهیلگ‌ر و حامی بخش خصوصی باشد و در راستای حمایت از تولیدکننده و باغدار اقدام کند.

مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی اضافه کرد: میزان تولید میوه‌های گرمسیری در سال 1399 حدود 208 هزار و 476 تن بوده، و پیش‌بینی می‌شود در سال جدید به میزان  275 هزار  تن در سال 1402  برسد.

  کمک به واردات و جایگزینی ارقام جدید تجاری به صورت مستمر

جلیلی مقدم با اشاره به اقدامات عملیاتی انجام شده در راستای افزایش کمی و کیفی محصولات باغی گرمسیری و نیمه گرمسیری بیان کرد: عملیات به‌باغی به‌منظور بهبود کمی و کیفی محصول، برگزاری دوره‌های آموزشی ویژه کارشناسان و بهره‌برداران، حمایت از توسعه مکانیزاسیون و کمک به واردات و جایگزینی ارقام جدید تجاری پر محصول سازگار روز دنیا به صورت مستمر در حال انجام است.

وی افزود: همچنین ساماندهی تولید نهال میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری، استفاده از تکنولوژی‌های نوین جهت پیشگیری از خسارت مخاطرات طبیعی، پیگیری کنترل و پیشگیری از آفات و بیماری‌ها، تدوین و به‌روزرسانی دستورالعمل اصلاح و احیاء باغات و پیگیری اجرایی شدن آنها و تولید برخی میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری در محیط کنترل شده، سایر اقدامات انجام شده در حوزه میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید