Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان اعلام کرد:

آغاز عملیات اجرایی ۶ سایت اسکان عشایری در هرمزگان

رئیس سازمان جهادکشاورزی هرمزگان گفت: برای جلوگیری از پراکندگی عشایر، عملیات اجرایی ۶ سایت اسکان عشایر در این استان آغاز شده است.

آغاز عملیات اجرایی ۶ سایت اسکان عشایری در هرمزگان

به گزارش خبرنگار ایانا در استان هرمزگان، عباس مویدی عنوان کرد: در این سایت‌های اسکان، اُتراق گاه‌های عشایری، حمام و سرویس‌های بهداشتی جانمایی شده است. 

وی بیان کرد: تاکنون برای ۵۰۰ خانوار عشایر استان هرمزگان عملیات اجرایی اسکان انجام شده است، همچنین در ارائه خدمات پشتیبانی به کوچندگان بیش از ۲ هزار خانوار از این خدمات بهره‌مند شده و در طرح جامع عشایر نیز بیش از ۱۵ نقطه کار مطالعات آن انجام شده و یا در حال انجام است. 

رئیس سازمان جهادکشاورزی هرمزگان با اشاره به اینکه در حوزه اسکان و تامین آب کشاورزی عشایر نیز که اقدام‌های خوبی در استان انجام شده است، بیان کرد: باید در نشست شورای برنامه‌ریزی استان بحث اسکان عشایر نهادینه و طرح‌ها و اعتبارات لازم برای این موضوع دیده شود. 

این مقام مسئول ادامه داد: فعالیت‌های عمرانی در ساماندهی به عشایر داوطلب اسکان و ارائه خدمات پشتیبانی کوچندگان شامل برق‌دار کردن چاه‌های کشاورزی عشایر انجام شده که تاکنون بیش از ۷۰ حلقه چاه برق‌دار شده و ۱۰ حلقه چاه دیگر نیز در دستور کار است. 

مویدی یادآورشد: تعداد ۴۰ حلقه چاه در دشت مسافر آباد شهرستان رودان جهت تامین آب کشاورزی ۲۰۰ خانوار عشایر و ۳۰ حلقه چاه در کوهشاه، بخش مرکزی و فارغان شهرستان حاجی آباد برای تامین آب کشاورزی ۱۵۰ خانوار عشایری اجرا شده است. تعداد ۴۰ حلقه چاه در دشت مسافر آباد شهرستان رودان جهت تامین آب کشاورزی ۲۰۰ خانوار عشایر و ۳۰ حلقه چاه در کوهشاه، بخش مرکزی و فارغان شهرستان حاجی آباد برای تامین آب کشاورزی ۱۵۰ خانوار عشایری اجرا شده است و در مجموع در سطح استان به میزان ۵۰۰ خانوار در اراضی کشاورزی مشغول شدند.

وی، تسطیح زمین‌های کشاورزی عشایر به میزان بیش از یک هزار و ۵۰۰ هکتار، احداث ۱۱ مخزن ذخیره‌سازی آب با ظرفیت ۳۵۰ مترمکعب و احداث شبکه آبرسانی به شهرها به طول ۳۳ کیلومتر از دیگر اقداماتی بوده که برای عشایر هرمزگان انجام شده است. 

رئیس سازمان جهادکشاورزی هرمزگان با اشاره به اینکه هرساله تیغ زنی برای مرمت راه‌های عشایر در استان انجام می‌شود، گفت: سالانه ۵۰۰ کیلومتر از راه‌های عشایری در سطح استان هرمزگان جهت دسترسی راحت عشایر به کانون‌های عشایری و رگلاژ تیغ زنی می‌شود. 

استان هرمزگان دارای بیش از سه هزار و ۵۰۰ خانوار و افزون بر ۱۵ هزار نفر جمعیت عشایری است که جمعیت عشایری برون کوچ استان یک هزار و ۵۰۰ خانوار و عشایر درون کوچ ۲ هزار خانوار است که برای نخستین بار این آمار ثبت سامانه مرکز آمار کشور شده است.

جمعیت عشایری هرمزگان در شهرستان‌های حاجی آباد، رودان، بندرعباس، میناب، بستک، بشاگرد، پارسیان، سیریک و جاسک به شکل رمه گردان و کوچ رو زندگی می‌کنند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید