Iranian Agriculture News Agency

ترجمه اختصاصی ایانا از یورو نیوز:

معمای افزایش دمای زمین و غلات مقاوم

طی سال‌های اخیر میانگین دمای زمین افزایش یافته است. در برخی نقاط اروپا مانند نروژ و فرانسه، خصوصا در تابستان شاهد افزایش میانگین دما و گرمایی بی‌سابقه هستیم. در دیگر کشورها از جمله هند نیز همین روند وجود دارد.

معمای افزایش دمای زمین و غلات مقاوم

به گزارش ایانا به نقل از یورونیوز، در چنین شرایطی سوال مهمی به ذهن محققان حوزه کشاوزی خطور می‌کند: اینکه روش‌های تامین مواد مغذی و اولیه غذایی، با توجه به گرمای رو به رشد در جای جای جهان چگونه باید بازتعریف شود؟در این خصوص، غلات اهمیت ویژه‌‌ای دارند زیرا آنها از یک سو مواد ضروری و اولیه برای زندگی بشر محسوب شده و از سوی دیگر، به صورت مستقیم تولید آنها تحت تاثیر گرمای هوا قرار می‌گیرد!

بدیهی است که گرمای هوا در بسیاری از موارد،تولید غلات را مختل کرده و در نتیجه، بر روی دیگر ابعاد تغذیه عمومی در جهان تاثیر می‌گذارد. این تاثیر سلبی، نگرانی‌های زیادی را در خصوص آینده ایجاد کرده است. اما راه چاره چیست؟به نظر می‌رسد باید با اصلاح و بازتعریف روش‌های زراعی، در صدد ایجاد نوعی از غلات بود که بتواند در برابر گرمای هوا و افزایش دمای زمین مقاوم‌تر باشد. آیا دانشمندان می‌توانند اسرار مربوط به رشد گیاهان مقاوم در برابر گرما را به صورت دقیق کشف کرده و در اصلاح الگوهای زراعی و تولید بذرهای مقاوم از آنها استفاده کنند؟ ما واقعاً می‌توانیم با نگاه کردن به محیط‌های مختلف چیزهای زیادی از طبیعت بیاموزیم و ببینیم گیاهان در محیط طبیعی خود چگونه با پدیده‌هایی مانند گرما و سرما کنار می‌آیند.

آیا می‌توانیم گونه‌هایی از محصولات غلات را پیدا کنیم که بتوانند در برابر اثرات تغییرات آب و هوایی مقاومت کنند؟ همانطور که جمعیت سیاره در حال گرم شدن ما افزایش می‌یابد، ما به گونه‌هایی از گندم و جو نیاز خواهیم داشت که بهتر بتوانند با امواج گرما و خشکسالی مقابله کنند. چنین غلاتی اساس و مبنای سیستم غذایی ما هستند، زیرا کالری‌های ضروری را برای همه موجودان زنده  فراهم می‌کنند. بخشی از دغدغه‌ها، ناظر بر آینده است. در بسیاری از نقاط زمین، تغییرات آب و هوایی مستقیما منجر به تخریب محصولات شده است. زیست شناسان گیاهی و متخصصان حوزه محیط زیست می‌گویند این پدیده طی سال‌های آتی روند رو به رشدی خواهد داشت. بنابراین، باید خود را با این تغییرات وفق دهیم. "وان آسه"استادیار زیست شناسی در دانشگاه واگنینگن در این خصوص می‌گوید: " شواهد موجود نشان می‌دهد در آینده بیش از پیش درمعرض تاثیر تغییرات آب و هوایی بر محصولات کشاورزی خواهیم بود. یکی از این پدیده‌ها خشکسالی و گرماست. افزایش دما می‌تواند بر مراحل گوناگون رشد گیاهان و محصولات کشاورزی تاثیرگذار باشد و منجر به کاهش سطح برداشت محصولات و تبعات بعدی شود. "

آنچه مسلم است اینکه ما زمانی برای از دست دادن نداریم زیرا فرآیند شناسایی گونه‌های محصول جدید که قادر به تولید عملکرد قابل قبول تحت سطوح بالای تنش‌‎ها و تغییرات آب و هوایی هستند، می‌تواند چندین دهه طول بکشد. انجام این کار شامل قرار گرفتن انواع مختلف جو از سراسر جهان در معرض سطوح مختلف موج گرما و خشکسالی در یک محیط کنترل شده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید