Iranian Agriculture News Agency

سرپرست مدیریت جهادکشاورزی شهرستان ویژه مرند اعلام کرد:

کلزا کاران شهرستان مرند مبارزه با شته مومی را جدی بگیرند

سرپرست مدیریت جهادکشاورزی شهرستان ویژه مرند گفت: کلزا کاران شهرستان مرند مبارزه با شته مومی را جدی بگیرند.

کلزا کاران شهرستان مرند مبارزه با شته مومی را جدی بگیرند

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، اسماعیل الهیاری افزود: کشاورزان کلزاکار برای مبارزه با آفت شته مومی که یکی از آفات مهم کلزا محسوب می‌شود با مشورت کارشناسان مروج پهنه نسبت به سم‌پاشی مزارعشان اقدام کنند.

وی با بیان توصیه‌هایی برای مبارزه با شته مومی در مزارع کلزا گفت: ظهور شته و خسارت آن از حاشیه مزارع کلزا شروع و به داخل مزرعه روی بوته‌ها به صورت متراکم منتشر می‌شود.

الهیاری با بیان اینکه از اواخر فروردین ماه در مزارع کلزا آفات مهمی مانند شته کلزا از حاشیه مزارع کلزا آلودگی ایجاد می‌کنند، افزود: کشاورزان با توجه به حساسیت کلزا به شته بهتر است ضمن پایش مزارع با کارشناسان حفظ نباتات همکاری کنند تا در کنترل این آفت تاخیر به وجود نیاید.

سرپرست مدیریت جهادکشاورزی شهرستان ویژه مرند یادآور شد: چنانچه در مناطق آلوده مبارزه به موقع علیه این آفت قبل از گل انجام نشود، خسارت زیادی به مزارع کلزا در مرحله گل وارد می‌شود لذا گل کلزا به خسارت شته حساس و کنترل شته مومی در این مرحله سخت است و توصیه می‌شود در زمان آلودگی به شته دور آبیاری افزایش یابد و از مصرف کودهای اوره (ازته) جدا خودداری شود.

 وی ادامه داد: کلزا کاران باید توجه داشته باشند هنگامی که آفت شته مومی در مرحله قبل از گل در کلزا دیده می‌شود از سم کونفیدور استفاده کنند، اما بعد از مرحله گل دهی برای جلوگیری از ریزش گل و حفاظت از حشرات گرده افشان، سم پریمور برای مبارزه با شته مومی توصیه می‌شود.

 اسماعیل الهیاری در پایان با بیان اینکه حتما کشاورزان به این نکته در انتخاب سم توجه کافی را داشته باشند و به منظور مبارزه اصولی با کارشناسان حفظ نباتات مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان مشورت کنند خاطر نشان کرد: تاکنون ۳۲ هکتار از مزارع کلزای شهرستان به شکل لکه‌ای علیه شته مومی سم‌پاشی شده است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید