Iranian Agriculture News Agency

سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان ویژه مرند خبر داد:

کشاورزان مبارزه با علف‌های هرز در مزارع گندم و جو را جدی بگیرند

سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان ویژه مرند گفت: مبارزه با علف ‌های هرز در مزارع گندم و جو ضروری است.

کشاورزان مبارزه با علف‌های هرز در مزارع گندم  و جو را جدی بگیرند

به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان شرقی،  اسماعیل الهیاری در بازدید از مزارع گندم و جو شهرستان مرند افزود: علف‌های هرز یکی از مهم‌ترین عوامل خسارت‌زای گیاهی و میزبان بسیاری از بیماری‌های گندم و جو است، علف‌های هرز به دو صورت کمی و کیفی به محصول خسارت وارد می‌کنند، خسارت کیفی آن باعث کاهش کیفیت و ارزش غذایی و یا مسمومیت محصول (در صورت اختلاط بیش از حد با محصول ) می‌شود و خسارت کمی باعث کاهش مقدار تولید در واحد سطح می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به مساعد شدن شرایط جوی، مبارزه با علف‌های هرز مزارع گندم و جو این شهرستان از اواسط فروردین ماه آغاز شده و تا اواخر اردیبهشت ماه ادامه دارد.

سرپرست مدیریت جهادکشاورزی شهرستان ویژه مرند عنوان کرد: در این راستا مبارزه با علف‌های هرز مزارع گندم در سطح ۴ هزار و ۹۰۰ هکتار، مبارزه با آفت سن گندم در سطح ۵۰۰ هکتار و مبارزه با جوندگان مضر در سطح ۲ هزار هکتار از مزارع شهرستان انجام شد.

الهیاری با بیان اینکه باید کار مبارزه با علف‌های هرز در سطح همه مزارع گندم و جو شهرستان انجام ‌شود، افزود: در تلاش هستیم تا با بهره‌مندی از توصیه‌های فنی و طرح‌های ترویجی و اجرای طرح‌هایی مثل جهش تولید در دیم‌زارها سطح مبارزه علیه علف‌های هرز در منطقه را افزایش دهیم.

وی با تاکید بر اینکه مبارزه با علف‌های هرز در مزارع گندم و جو ضروری است، بیان کرد: سهل انگاری زارعان در سمپاشی مزارع علیه علف‌های هرز، کیفیت و کمیت محصول را به مقدار زیادی تحت تاثیر قرار خواهد داد.

سرپرست مدیریت جهادکشاورزی شهرستان ویژه مرند با بیان اینکه شناسایی دقیق علف‌های هرز، تعیین زمان مناسب مبارزه و انتخاب علف‌کش مناسب از مهم‌ترین عوامل موفقیت در کنترل شیمیایی علف‌های هرز مزارع گندم و جو هستند و بهترین زمان مبارزه با علف‌های هرز این مزارع از مرحله ۳-۲ برگی تا اواخر پنجه زنی گندم است تاکید کرد: کشاورزان با بهره‌گیری از توصیه‌های فنی کارشناسان و انجام به موقع مبارزه با علف‌های هرز می‌توانند علاوه بر افزایش راندمان تولید، محصولی با کیفیت بهتر را تولید کنند.

وی توضیح داد: استفاده از سایر راهکارها نظیر آیش، تناوب، استفاده از گاوآهن پنجه غازی در زمان آیش و کنترل علف‌های هرز قبل از گل‌دهی و استفاده از کودهای دامی پوسیده از روش‌هایی است که می‌تواند باعث کاهش جمعیت علف‌های هرز شود.

الهیاری با اشاره به تدارک سم کافی برای مبارزه با علف‌های هزر در مزارع غلات، گفت: هیچ کمبودی برای تامین سم مورد نیاز گندم‌کاران و جو کاران شهرستان نداریم.

وی از کشاورزان خواست، در مبارزه با علف‌های هرز به مرحله رشدی گیاه و علف هرز توجه داشته باشند و گفت: علف‌های هرز حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد سبب کاهش عملکرد می‌شود، بنابراین کشاورزان باید به محض اینکه شرایط جوی مناسب شد و بارش نداشیم و امکان ورود سمپاش به زمین وجود داشت مزارع خود را با سمومی که از فروشگاه‌های مجاز خریداری کرده، سم‌پاشی کنند.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید