Iranian Agriculture News Agency

صدور طلای سرخ سمیرم به کشورهای حاشیه خلیج فارس

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان از صدور سیب سمیرم به کشورهای حاشیه خلیج فارس خبرداد.

صدور طلای سرخ سمیرم به کشورهای حاشیه خلیج فارس

احمدرضا رئیس‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا در رابطه با سیب سمیرم و برندسازی این محصول توضیح داد: سیب سمیرم به دلیل قرار گرفتن در ارتفاع بالای دو هزار متر و استفاده از آب چشمه با کیفیت و اقلیم خاصی که منطقه دارد، در سطح کشور و دنیا مشهور است.

وی ادامه داد: سیب سمیرم در دو نوع «رد» و «گلدن» وجود دارد. این سیب دارای طعم ویژه‌ای است و به ذائقه مصرف‌کنندگان، متفاوت از سیب‌های اقلیم‌های دیگر مثل دماوند یا آذربایجان است.

وی بیان کرد: در سال‌های عادی 250 هزارتن تولید در باغات سمیرم داریم و این رقم در زمان‌های سرمازدگی با توجه به میزان و درصد سرمازدگی کاهش پیدا خواهد کرد.

رئیس‌زاده افزود: سیب سمیرم به دلیل آفتاب خوب در آن ارتفاع؛ رنگ زیبایی دارد و همین ویژگی آن را از سایر سیب‌ها متمایز می‌کند. در سیب گلدن یک طرف سیب قرمز و طرف دیگر کم‌رنگ است، سیب «رد» نیز کاملا قرمز است.

به گفته وی، تاجران فرانسوی در سفر به اصفهان برای خرید این محصول، علت انتخاب سیب سمیرم را طعم و مزه ویژه آن عنوان کردند.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان در رابطه با صادرات این محصول توضیح داد: در استان اصفهان چند صادر کننده مهم مشغول به فعالیت هستند و سالانه 50 تا 60 هزار تن صادرات به کشورهای حاشیه خلیج فارس داریم.

خسارت 350 میلیارد تومانی سرمازدگی

این مقام مسئول در خصوص سرمازدگی باغات سیب استان در چند روز گذشته گفت: از حدود 21 هزار هکتار باغ سیب، پنج هزار هکتار آن در تاریخ 14 و 15 اردیبهشت‌ماه دچار سرمازدگی شد که معادل 20 تا 70 درصد است.

وی تاکید کرد: طبق برآورد ما حدود 350 میلیارد تومان خسارت به باغداران وارد شده است. خوشبختانه کشاورزانی که بیمه بودند، از صندوق  بیمه محصولات کشاورزی خسارت دریافت می‌کنند. همچنین برای کشاورزانی که تسهیلات دریافت کردند و به بانک بدهی دارند، در حال پیگیری برای گرفتن مهلت بیشتر برای پرداخت تسهیلات هستیم.

وی اضافه کرد: امیدواریم این اتفاق برای کشاورزانی که بیمه ندارند، تبدیل به یک تجربه شود و آنها نیز در راستای بیمه کردن باغات خود اقدام کنند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید