Iranian Agriculture News Agency

با طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت محقق می‌شود:

احیای سه میلیون هکتار جنگل تخریب شده

رئیس موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور گفت: بیش از 3 میلیون هکتار از جنگل‌های تخریب شده در طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت احیا و بازسازی می‌شود.

احیای سه میلیون هکتار جنگل تخریب شده

به گزارش خبرنگار ایانا در استان سمنان، علی علیزاده‌، علی آبادی در جمع خبرنگاران‌ بیان کرد: با توجه به مطالعات انجام شده در مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور، ظرفیت‌های طرح کاشت یک میلیارد درخت در کشور احصاء و مشخص شد که ظرفیت این موضوع وجود دارد، به‌طور مثال اگر ما بخواهیم جنگل‌های تخریب شده را احیا و بازسازی کنیم، نزدیک به سه میلیون و ۷۰۰ یا ۸۰۰ هکتار از جنگل‌ها را باید درخت کاری کنیم، اگر به طور میانگین صد درخت در هکتار برای احیای جنگل نیاز داشته باشیم، نزدیک ۴۰۰ یا ۵۰۰ میلیون اصله درخت را فقط در جنگل‌هایی که داریم و مورد تخریب واقع شده‌اند و باید بکاریم.

علیزاده با بیان اینکه در کشور ۱۲۶ نهالستان رسمی وجود دارد، گفت: بعد از تولید نهال که راحت‌ترین بخش این نهضت بزرگ است، تعیین مکان‌های کاشت نهال از موضوعات مهم است.

وی گفت: ما نزدیک به ۸۰ یا ۹۰ هزار کیلومتر جاده داریم و  ۵۰ هزار کیلومتر از آن‌ها جاده‌های مهم و اصلی هستند، اگر ما بخواهیم در حاشیه دو طرف درخت کاری کنیم، حجم بسیار وسیعی می‌شود.

رئیس موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور گفت: وزارت مسکن‌، راه و شهرسازی به دلیل اینکه با توسعه جاده‌ها، مراتع و جنگل‌ها را از بین می‌برد موظف به توسعه فضای سبز در حاشیه جاده‌ها است و در این زمینه همکاری می‌کند. 

علیزاده گفت: مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور در سال‌های گذشته تقریبا همه ابعاد این طرح را بررسی کرده و درختان بومی هر منطقه شناسایی شده است، کمیته علمی نیز توصیه اکید به کاشت درختان بومی در مناطق مشخص کرده است.

دبیر کمیته علمی طرح کاشت یک میلیارد درخت گفت: یکی از اقداماتی که در سال‌های گذشته برای طرح کاشت یک میلیارد درخت در کشور انجام شده است، مشخص شدن مکان‌های تهیه بذر برای تولید نهال و مکان‌ برای کاشت درخت در سال ۱۴۰۲ است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید