Iranian Agriculture News Agency

رئیس موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور اعلام کرد:

تامین نیاز 1.5 میلیون هکتار جنگل‌ با کاشت یک میلیارد درخت

رئیس موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور گفت: اجرای طرح کاشت یک میلیارد درخت برای جنگل‌ها در چهار سال آینده نیاز یک و نیم میلیون هکتار از جنگل‌های کشور را تامین می‌کند.

تامین نیاز 1.5 میلیون هکتار جنگل‌ با کاشت یک میلیارد  درخت

به گزارش خبرنگار ایانا در استان سمنان، علی علیزاده علی‌آبادی در حاشیه بازدید از نهالستان چغولگیر منابع‌طبیعی و آبخیزداری شهرستان شاهرود در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: محققان و پژوهشگران این مؤسسه برای مبارزه با آفات‌ در مراتع و جنگل‌ها تحقیق می‌کنند و نتیجه آن را در اختیار سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور قرار می‌دهند تا متناسب با بودجه و امکانات خود، برای حل مشکل اقدام کنند.

رئیس موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع و دبیر کمیته ستاد مردمی کاشت یک میلیارد درخت کشور با بیان اینکه مهمترین راه مبارزه با آفت‌های گیاهی مهاجم پیشگیری از ورود آنها به کشور است، گفت: پس از ورود گیاهان و آفت‌های مهاجم و استقرار آنها در مناطق مختلف کشور؛ کنترل، مهار و مبارزه با آنها هزینه‌های بسیار فراوانی دارد.

وی با بیان اینکه از بین بردن کامل آفات‌ مهاجم کمتر امکان‌پذیر است، افزود: باید قرنطینه دامی، انسانی و گیاهی کشور با آموزش‌های به روز و نوین بیش از پیش فعال باشد تا از ورود آفت‌ها و گیاهان مهاجم به کشور جلوگیری شود.

وی به مقابله با گونه ملخ‌های مهاجر از شمال آفریقا و بومی هر منطقه که سالانه در همان منطقه خود زاد و ولد می‌کنند، اشاره کرد و گفت: ملخ کوهان‌دار چند سالی است که به گیاهان و درختان استان سمنان حمله‌ور می‌شود که استفاده از سموم شیمیایی برای دفع این آفت معمول است.

مبارزه مکانیکی با آفت درختان ارس

رئیس موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور ادامه داد: باتوجه به اهمیت حفظ گونه درخت دیر رشد ارس در بین درختان جنگلی و همچنین رشد انگل گونه گیاه (ارس واش) بر روی شاخه‌های درختان ارس، تنها راه پیشنهادی نجات، مبارزه مکانیکی با این آفت است.

علیزاده اظهار کرد: آلودگی‌زدایی با جمع‌آوری دستی یا قطع شاخه‌های ارس گرفتار به این گیاه انگلی راه مناسب توصیه شده جایگزین قطع کامل درخت به سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور است.

وی با بیان اینکه آفت ارس واش گونه مناسبی برای تعلیف دام ساکنان جنگل‌ها است که در گذشته مورد استفاده قرار می‌گرفت، اظهار کرد: قبل از خروج دام‌ها از جنگل، چوپان‌ها به‌صورت دستی این آفت را از روی شاخه‌های درخت ارس جمع‌آوری و به عنوان خوراک دام خود استفاده می‌کردند.

علیزاده به وجود دام و زندگی انسان‌ها در کویر خارتوران شاهرود به‌ویژه در روستای رضا آباد که مورد حمله ملخ کوهان‌دار قرار گرفته است، اشاره کرد و گفت: برای کاهش جمعیت ملخ‌ها در اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان شاهرود استفاده از شعله افکن‌ها در کانون‌های اصلی مبارزه در دستور کار است.

رئیس مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع و دبیر کمیته ستاد مردمی کاشت یک میلیارد درخت کشور ادامه داد: پرورش و تکثیر بذر درختان جنگلی در نهالستان‌های منابع‌طبیعی کل کشور انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه تهیه بذر مورد نیاز جنگل‌های هر منطقه با مطالعه کارشناسان تعیین و آماده می‌شود، ابراز کرد: پس از تایید و بررسی بذرها توسط کارشناسان در نهالستان‌ها همانند یک باغ مادری گونه‌های جنگلی در هر منطقه از نمونه درختان متناسب با نیازها تولید و تکثیر می‌شود.

زراعت و تجارت چوب درشهرستان شاهرود

محمدرضا کشاورزیان رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان شاهرود هم به خبرنگاران گفت: توزیع رایگان انواع نهال‌های جنگلی و سنجد برای زراعت و تجارت چوب در این شهرستان از پاییز امسال آغاز می‌شود.

محمدرضا کشاورزیان افزود : کشاورزان می‌توانند برای زراعت و تجارت چوب در قالب تفاهم‌نامه با این اداره در زمین‌های خود اقدام کنند.

وی بیان کرد: زراعت و تجارت چوب در اراضی این شهرستان توسط کشاورزان با درختان سپیدار ، تبریزی، سرو، سوزنی برگ‌ها و سنجد قابل پیگیری و انجام است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان شاهرود ادامه داد: در طرح کشوری کاشت یک میلیارد درخت برای جنگل‌ها، شهرستان شاهرود نیز مشارکت داشته و ۹۰۰ هزار درخت جنگلی در نهالستان این شهرستان تولید و تکثیر شده است. در نهالستان منابع‌طبیعی شاهرود گونه‌های مختلف جنگلی و سنجد پرورش و تکثیر می‌شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید