Iranian Agriculture News Agency

ترغیب کشاورزان به بیمه کردن محصولات کشاورزی

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان هوراند بر نقش مهم شوراها و دهیاران در ترغیب کشاورزان به بیمه کردن محصولات کشاورزی تاکید کرد.

 ترغیب کشاورزان به بیمه کردن محصولات کشاورزی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان شرقی، سیدرضا تاج‌الدینی در همایش بزرگداشت روز شورا با اشاره به خسارت سرمای دیررس بهاره، تندباد و خشکسالی، بر لزوم بیمه محصولات کشاورزی تاکید کرد و افزود: شوراها و دهیاران برای تشویق و ترغیب روستائیان به بیمه کردن محصولات زراعی و باغی که از این طریق حداقل بخشی از خسارات وارده جبران پذیر است، نقش مهمی ایفا می‌کنند.

وی به طرح سنددار کردن اراضی کشاورزی نیز اشاره و با اعلام اینکه قرارگاه صدور اسناد کشاورزی در شهرستان هوراند تشکیل یافته بیان کرد: شوراها و دهیاران می‌توانند زمینه همکاری کشاورزان با نمایندگان ثبت و اسناد و شرکت‌های مشاوره‌ای را به جهت اهمیت موضوع فراهم کنند تا اراضی کشاورزی آن‌ها هویت دار شود.

وی ادامه داد: برای تسهیل صدور سند ضمن اینکه مدارک کشاورز در روستا از آن‌ها تحویل گرفته می‌شود تا از مراجعه کشاورز به اداره ثبت جلوگیری شود، همکاران مدیریت جهاد کشاورزی، مراکز دیکله و آقبراز نیز برای پیشرفت امور با نمایندگان ثبت اسناد و شرکت مشاوره‌ای همکاری لازم  را انجام می‌دهند تا روند کار برای کشاورزان آسان باشد.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان هوراند گفت: هر چند صدور سند از  نظر قانونی از وظایف اداره ثبت اسناد است و اخذ سند برای کشاورز نیز از اهمیت بیشتری برخوردار است، اما برای جهاد کشاورزی نیز  این اقدام به مراتب از اولویت بیشتری برخوردار است چرا که اگر کشاورز برای اراضی خود سند داشته باشد بسیاری از اقدامات از جمله خرد شدن اراضی و تغییر کاربری غیرمجاز جلوگیری می شود.

 با تعیین مساحت دقیق اراضی زراعی و باغی برنامه‌ریزی دقیق برای اجرای طرح‌های کشاورزی انجام می‌شود، رفع مشکل ضمانت بانکی کشاورزان حل خواهد شد، چرا که کشاورز با داشتن اراضی با ارزش میلیاردی برای اخذ تسهیلات بانکی با مشکل مواجه می‌شود، امکان سرمایه‌گذاری در اراضی دارای سند فراهم می‌شود و بسیار از اختلاف ملکی با  اشخاص و املاک دولتی حل و فصل می‌شود.  

رئیس ثبت اسناد و املاک شهرستان هوراند نیز در این جلسه به صورت مبسوط طریقه صدور اسناد کشاورزی را از نظر قانونی و به لحاظ فنی تشریح کرد و گفت: با توجه به فرصت به وجود آمده، شوراها و دهیاران با  تلاش خود بهره برداران را برای اجرای این طرح همراه کنند.

ابراهیم نوری همچنین تاکید کرد: ثبت اسناد و املاک شهرستان هوراند، برای تشریح روند کار آمادگی دارد با حضور جهاد کشاورزی در روستاهای داوطلب اخذ سند کشاورزی، نشستی با اهالی روستاها در تمامی ایام داشته باشد تا از این فرصت پیش آماده برای صدور سند مالکیت اراضی کشاورزی تمامی روستائیان بهره‌مند شد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید