Iranian Agriculture News Agency

اردیبهشت، ماه آغاز برداشت توت فرنگی در کردستان

«توت فرنگی» به عنوان سوگلی میوه‌های کردستان همچنان اسیر دلالان است و این افراد سهم بیشتری نسبت به کشاورزان از سود حاصل از فروش این میوه را به جیب می‌زنند. هرچند در برخی مناطق گردشگرپذیر با ایجاد فروشگاه‌های محلی دست واسطه ها شده است.

اردیبهشت، ماه آغاز برداشت توت فرنگی در کردستان
 
به گزارش خبرنگار ایانا از  کردستان، برف‌ کوه‌های کردستان که آب و یخ چشمه‌ها و رودخانه‌های آن ذوب شد و سبزه‌ سر از خاک بیرون آورد، تابلویی رنگارنگ بر طبیعت استان نقش می ‌بندد و خبر از آمدن سوگلی میوه‌های این دیار می‌دهد، میوه‌ای که عنوان طلای سرخ کردستان را بر آن نهادند، هم چون طلا با ارزش و قیمتی است و حتی شاید هم بالاتر؛ چراکه افزون بر درآمدزایی، دارای ارزش تغذیه‌ای زیادی هم هست.

براساس مستندات موجود کشت این محصول در کردستان به ۶۰ سال پیش بر می گردد و حدود ۲ دهه است که شناخته شده و کشت و تولید آن در این منطقه توسعه پیدا کرده است به گونه‌ای که امروز قطب تولید آن شده‌ایم.

توت فرنگی در سه هزار و ۶۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی استان کشت می‌شود و براساس برآورد انجام شده امسال ۶۵ هزار تن از این محصول برداشت خواهد شد.

میانگین عملکرد در هکتار مزارع توت فرنگی ۱۸ تا ۲۰ تن در هکتار است، البته مزارعی هم وجود دارد که ۳۰ تن و بیشتر هم در هکتار محصول برداشت می‌کنند ولی تعداد آن‌ها انگشت شمار است.

عملکرد در هکتار توت فرنگی در دنیا به بیش از ۴۰ تن رسیده است و از دلایل موثر در این رابطه به گفته کارشناسان بهره‌مندی از نیروی متخصص، استفاده از ماشین آلات کشاورزی در همه مراحل کاشت، داشت و برداشت و بزرگ مقیاس بودن مزارع است.

در کردستان بیشتر مزارع توت فرنگی کوچک مقیاس و در مناطق ناهموار (که تردد ماشین‌آلات در آن سخت است) قرار دارد ولی با این وجود به دلیل بهره‌مندی از ارقام مناسب و آب و خاک مطلوب بالاترین عملکرد را در سطح کشور به خود اختصاص داده است.

بیشترین میزان سطح و تولید توت فرنگی مربوط به شهرستان‌های سنندج، مریوان، کامیاران و سروآباد است و چند سالی است با ورود ارقام جدید شاهد کشت آن در دیگر شهرستان‌های استان همچون دیواندره و بیجار هم هستیم.

با توجه به وضعیت آب و هوایی استان، نخستین مزارعی که توت فرنگی در آن زودتر به مرحله برداشت می‌رسد، مزارع کامیاران و روستای توریور از توابع سنندج است، که اواسط ماه اردیبهشت، توت فرنگی‌کاران این مناطق اقدام به برداشت چین نخست می‌کنند.

از خرداد ماه هم برداشت چین نخست این محصول در دیگر نقاط استان همچون روستای شیان که این روزها با نام توت فرنگی عجین شده است آغاز می‌شود؛ این روستا در ۴۵ کیلومتری شهر سنندج قرار دارد و هر سال میزبان برگزاری جشنواره‌ای با نام توت فرنگی است.

افزون بر برگزاری این جشنواره آنچه موجب شده هر سال در این ایام تعداد زیادی گردشگر داخلی و خارجی به شیان سفر کنند وجود ارقام محلی توت فرنگی بوده که بسیار خوشمزه است.

محمد کاظمی یکی از توت فرنگی کاران روستای شیان که ۲۰ سال است به کشت و تولید این محصول مشغول است به خبرنگار ایرنا گفت: مزارع توت فرنگی در این روستا کوچک مقیاس و بیشتر آن‌ها کمتر از پنج هزار مترمربع است ولی کشت ارگانیک و استفاده از ارقام محلی موجب رونق و جذب مشتری‌های زیادی برای این محصول شده است.

این توت فرنگی کار سنندجی یادآور شد: سرمای بهاره امسال بسیار شدید بوده و علاوه بر آسیبی که به بیشتر محصولات باغی ما وارد شده؛ بوته‌های توت فرنگی هم خسارت‌های زیادی دیدند.

یکی از نقاط قوت تولید محصولاتی هم چون توت فرنگی در کردستان فعالیت‌های خانوادگی در مراحل کاشت، داشت و برداشت این محصول بود که موجب کاهش هزینه‌های تولید شده است. طی سال‌های اخیر و با کاهش جمعیت و مهاجرت روستاییان و کاهش انگیزه جوانان برای فعالیت‌های کشاورزی چالش‌هایی به وجود آمده که استمرار آن تولید در این بخش را با خطر مواجه می‌کند.

توت فرنگی کار روستای شیان سنندج توضیح داد: خانواده‌های قدیمی پنج فرزند و بیشتر هم داشتند ولی امروزه خانواده‌ها بیشتر یک یا ۲ فرزند دارند که بعد از اتمام تحصیلاتشان به شهرها می‌روند و زیاد تمایلی به فعالیت در بخش کشاورزی ندارند.

کاظمی ادامه داد: هنوز بسیاری از توت فرنگی کاران شیانی درآمد توت فرنگی سال گذشته خود را از دلالان دریافت نکردند و با وجود تغییرات قیمت‌ها و وضعیت اقتصادی، فشار زیادی به این قشر وارد می‌شود.

وی اضافه کرد: بارها مسئولان وعده کوتاه کردن دست دلالان از روی محصولات کشاورزی را دادند ولی هنوز در مورد توت فرنگی محقق نشده است.

این توت فرنگی کار سنندجی با بیان اینکه اگر مسئولان هم از این قشر حمایت کنند، توت فرنگی می‌تواند محل کسب درآمد خوبی برای کشاورزان باشد، گفت: دلالان محصول را از کشاورز با قیمت بسیار پایین خریداری و با ۲ برابر قیمت به فروش می‌رسانند.

تولید ۳۵ تا ۴۰ تن توت فرنگی در هکتار

به گفته مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی کردستان به دلیل مواردی هم چون رعایت اصول صحیح به‌زراعی شامل کنترل آفات و بیماری‌ها با استفاده از شیوه‌های فیزیکی و سموم بیولوژیک، تغذیه صحیح و متعادل مستند به آزمایش خاک و برگ، آبیاری مناسب و کنترل علف‌های هرز در برخی از مزارع زیرکشت توت فرنگی شاخل عملکرد ۳۵ تا ۴۰ تن در هکتار است.

زاهد حاجی میرزائی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا ادامه داد: به منظور توسعه هرچه بیشتر تولید توت فرنگی در استان پرداخت یارانه در تامین نشا، اعطای وام و کمک‌های بلاعوض در اجرای سیستم‌های نوین آبیاری، مشاوره، ورود ارقام جدید با عملکردهای بالاتر و ماندگاری بیشتر را در دستور کار قرار دادیم.

به منظور توسعه تولید توت فرنگی در استان پرداخت یارانه در تامین نشا، اعطای وام و کمک‌های بلاعوض در اجرای سیستم‌های نوین آبیاری، مشاوره، ورود ارقام جدید با عملکردهای بالاتر و ماندگاری بیشتر در دستور کار قرار داده شده است.

ارقام غالب توت فرنگی کشت شده در مزارع استان شامل پاروس و کوئین الیز است و بعد از آن هم ارقام دیگری هم چون سابرینا و سلو و کاماروسا نیز کشت و کار می‌شود.

معرفی ارقام جدید توت فرنگی در آینده ای نزدیک

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی کردستان بیان کرد: طی آینده نزدیک هم رقم و هم ژنوتیپ‌های امید بخش که حاصل زحمات محققان مرکز تحقیقات کشاورزی استان است معرفی و در اختیار توت فرنگی کاران استان قرار داده خواهد شد.

حاجی میرزایی تولید و دستیابی به ارقام امید بخش را از مهم‌ترین اقدامات این سازمان در راستای توسعه کشت توت فرنگی در استان خواند و افزود: افزون بر این تغییر در الگوی کشت و ترویج سیستم آبیاری نوین از دیگر اقدامات انجام شده است.

وی مشکل اصلی توت فرنگی را بسته‌بندی و لجستیک و معرفی این محصول خواند و گفت: تغییرات چشم‌گیری در زمینه عرضه داخل صندوق‌های چوبی به بسته‌بندی در ظروف ۴۰۰ گرمی توت فرنگی شاهد هستیم.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی کردستان یادآور شد: در راستای جذب سرمایه‌گذار در حوزه توت فرنگی هم خرداد ماه سال جاری همایش سرمایه‌گذاری توت فرنگی را در استان برگزار می‌کنیم.

زحمت تولید برشانه‌ توت‌فرنگی‌کاران است و سود آن در جیب دلالان وارد می‌شود و این مسئله‌ای است که برای استمرار تولید این محصول و پشتیبانی بیشتر از کشاورزان باید راهکاری برای آن اندیشیده شود.

در روستایی هم چون شیان سنندج فروشگاه‌های محلی راه اندازی کردند و با توجه به اینکه این روستا از لحاظ گردشگری ثبت ملی شده و محلی برای ورود گردشگران تبدیل شده است، فروش بدون واسطه آن زمینه افزایش درآمد بیشتر برای توت فرنگی کاران را فراهم کرده است.

 

 بدون شک این مورد کفایت نمی‌کند و توسعه تولید و افزایش درآمد این قشر مستلزم وجود واحدهای فرآوری و عرضه بدون واسطه آن در بازار است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید