Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان اعلام کرد:

احداث 150 واحد بانک نشا برای توسعه مکانیزاسیون در شالیزارهای گیلان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان از احداث 150 واحد بانک نشا برای توسعه مکانیزاسیون در شالیزارهای این استان و کاهش صعوبت عملیات برنج‌کاری خبر داد.

احداث 150 واحد بانک نشا برای توسعه مکانیزاسیون در شالیزارهای گیلان

صالح محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا، با اعلام این خبر توضیح داد: استان سبزفام گیلان به دلیل مجاورت با دریاچه کاسپین، بهره‌گیری از نزولات جوی فراوان و خاک حاصلخیز، بی‌شک یکی از قطب‌های کشاورزی کشور محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: در بخش زراعت با هدف تامین بذر کیفی و خالص برای شالیکاران استان، در سال جاری 1750 تن بذر گواهی‌شده  و مادری برنج تولید شد که نیاز 35 هزار هکتار از اراضی شالیزاری استان را تامین می‌کند.

محمدی افزود: از دیگر فعالیت‌های انجام‌شده در این بخش می‌توان به اجرای پروژه انتخاب مشارکتی ارقام یا pvs در مورد محصولات برنج، گندم و جو به‌منظور آشنایی زارعان با ارقام جدید، اجرای پروژه‌های توسعه کشت محصولات علوفه‌ای با هدف تامین نیاز غذایی بخش دامی استان، بهبود وضعیت مدیریت تغذیه محصولات زراعی، توسعه کشت ارقام جدید سبزی و صیفی و توسعه کشت دوم در راستای ارتقاء بهره‌وری اراضی زراعی و افزایش درآمد کشاورزان استان، اشاره کرد.

وی ادامه داد: این استان با تولید بالغ بر 700 هزار تن برنج سفید، دومین استان برنج‌خیز کشور است. شالیکاران گیلانی بیشتر رقم‌های بومی هاشمی و علی کاظمی کشت می‌کنند. در 20 هزار هکتار از اراضی استان ارقام پرمحصول برنج کشت می‌شود. با توجه به اینکه گیلان و مازندران از متولیان اصلی تولید برنج کشور معرفی شده‌اند، باید با استفاده از روش‌های نوین در راستای ارتقای کمی و کیفی تولید محصول برنج گام برداشته شود.

این مقام مسئول یادآور شد: تولید بذر گواهی شده برنج (ارقام بومی خالص سازی شده) و معرفی ارقام جدید پرمحصول برنج مانند گیلانه، رش و آنام از راه‌های افزایش تولید این محصول استراتژیک در استان است.

تغییرات اندک در سطح زیر کشت برنج

به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان، تا امروز سطح شخم زده شده در شالیزارهای استان گیلان 203 هزار هکتار بوده است. سطح خزانه‌گیری استان 212 هزار هکتار و نشاکاری در سطحی معادل 65 هزار هکتار انجام شده است. به دلیل تنش‌های آبی با اندکی کاهش در سطح زیرکشت برنج روبرو بوده‌ایم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید