Iranian Agriculture News Agency

معاون توسعه و ساماندهی اراضی اعلام کرد؛

ثبت درخواست واگذاری اراضی، در سامانه پنجره واحد امکان پذیر است

معاون توسعه و ساماندهی اراضی گفت: هیچ واگذاری خارج از سامانه جامع انجام نمی‌شود و تقویت نظارت بر واگذاری هم از دیگر برنامه‌های مهم ما در 1402 است.

ثبت درخواست واگذاری اراضی، در سامانه پنجره واحد امکان پذیر است

علی‌نقی حیدریان معاون توسعه و ساماندهی اراضی در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا درباره واگذاری اراضی به متقضایان بیان کرد: در سازمان امور اراضی، دو اداره کل واگذاری و ساماندهی داریم که وظایف هر یک از آنها متفاوت است. واگذاری اراضی به عهده استان‌هاست و نظارت به عهده ما گذاشته شده است. در استان‌ها کسی که زمین از امور اراضی زمین بخواهد، درخواست خود را ارائه می‌کند. در این درخواست، باید محل زمینی که مورد نظر است به همراه طرح توجیهی ارائه شود. همچنین، موافقت و مجوز اولیه لازم بوده و بدون مجوز، متولی امور اراضی اجازه ثبت درخواست را ندارد. 

وی افزود: بعد از ثبت درخواست توسط متقاضی مبنی بر اجاره زمین از منابع طبیعی، در مرحله اول این درخواست در سامانه تخصیص ثبت می‌شود و منابع طبیعی این درخواست را مورد بررسی قرار می‌دهد.

معاون توسعه و ساماندهی اراضی درباره اولویت‌بندی تخصیص زمین یادآور شد: تخصیص این زمین‌ها بر مبنای اولویت‌بندی دستگاه متولی است که مجوز کار را صادر می‌کند. بعد از تایید منابع‌طبیعی برای تخصیص زمین‌ها و جمع‌آوری استعلامات مورد نظر، درخواست به کمیسیون‌های ماده 2 که طرح‌های کشاورزی را در برمی‌گیرد و طرح های غیر کشاورزی استانی که استاندار یا معاون وی رئیس آن هستند، ارجاع می‌شود.

حیدریان ادامه داد: زمانی که طرح  مورد نظر در این کمیسیون‌ها مصوب شود، قرارداد اجاره در دفترخانه منعقد خواهد شد و زمین را تحویل متقاضی می‌دهند. به این ترتیب، اجرای طرح آغاز خواهد شد. اگر زمین تخصیص یافته برمبنای مجوز دریافتی مورد استفاده قرار نگیرد طبق کمیسیون ماده 33 با فرد خاطی برخورد میشود و این فرد خلع ید خواهد شد.

وی درباره نحوه ثبت درخواست در سامانه پنجره واحد گفت: در حال حاضر، ثبت درخواست زمین باید در سامانه پنجره واحد انجام شود. راهور این سامانه، سازمان منابع‌طبیعی و ناظر آن وزارت اطلاعات است. در حال حاضر، در سه استان به صورت پایلوت سامانه پنجره واحد اجرایی شده و این سامانه بعد از ثبت درخواست پرونده را به دستگاه متولی و سازمان منابع‌طبیعی برای دریافت مجوز ارجاع می‌دهد. بعد از این مرحله به صورت خودکار در خواست در بخش امور اراضی استان مربوط ثبت می‌شود. 

معاون توسعه و ساماندهی اراضی یادآور شد: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده تا پایان شهریورماه باید تمام استان‌ها مجهز به سامانه پنجره واحد شده و دیگر نیازی به مراجعه حضوری نیست.تمام مشکلات حضوری برای ثبت درخواست مرتفع شده و روند کارها سرعت می‌یابد. 

حیدریان درباره واگذاری اراضی، در بخش کشاورزی خاطر نشان کرد: در بخش کشاورزی 1795 مورد واگذاری اراضی انجام شده که اغلب این طرح‌ها در حوزه باغ، زراعت، گلخانه، گیاهان دارویی و مواردی از این دست بوده است. با یک زمان‌بندی مشخص عوامل نظارتی شهرستان‌ها به بازدید می‌روند. به موجب قرارداد اجاره، بندهایی برای فسخ داریم که اگر کار به موقع انجام نشود و برخلاف مفاد قرارداد عمل شود، می‌توان قرارداد را فسخ کرد. در این بین اگر خسارتی هم وارد شده باشد، قابل دریافت است.

وی درباره میزان پرونده‌های واگذار شده گفت: کل پرونده‌های ثبت شده  در سامانه واگذاری برای سراسر کشور، 144 هزار مورد است. حدود 74 هزار پرونده، قرارداد اجاره هم دارند. برروی این پرونده‌ها نظارت لازم انجام می‌شود. درآمد حاصل از واگذاری زمین‌ها، به‌طور کامل به خزانه دولت منتقل می‌شود و درصدی هم به وزارت جهاد تخصیص می‌یابد که صرف امور اداری می‌شود.

معاون توسعه و ساماندهی اراضی در پایان، متذکر شد: در سال جاری هیچ واگذاری خارج از سامانه جامع انجام نمی‌شود و تقویت نظارت بر واگذاری هم از دیگر برنامه‌های مهم ما در 1402 است. با سازمان نظام مهندسی کشور که در استان‌ها نمایندگی دارند، تفاهم نامه‌ای امضا خواهد شد که نظارت را به این سازمان دهیم. با استفاده از این نیروها و آموزش آنها، سازمان نظام مهندسی با جهاد استان‌ها قرارداد می‌بندد. به این ترتیب علاوه بر نظارت و کمک گرفتن از نیروهای خودمان در داخل سازمان از ظرفیت نیروهای نظام مهندسی هم بهره خواهیم برد. 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید