Iranian Agriculture News Agency

در سمینار تخصصی تشریفات در تبریز مطرح شد:

نقش بی بدیل روابط عمومی در ارتقای جایگاه سازمان ها

سمینار تخصصی تشریفات، با حضور مدیران و کارشناسان روابط عمومی استان و سایر علاقمندان به ویژه مدیران روابط عمومی خانواده بزرگ جهادکشاورزی با تدریس احمد یحیایی ایله ای از اساتید برجسته ارتباطات کشور، در تبریز برگزار شد.

نقش بی بدیل روابط عمومی در ارتقای جایگاه سازمان ها

به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان شرقی،  معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان شرقی در این سمینار گفت: بار اصلی جهاد تبیین در دستگاه‌ها بر دوش روابط عمومی‌ها است.

تراب محمدی افزود: روابط عمومی‌ها باید بتوانند با ابتکار عمل و ظرافت، همه ابعاد و وجوه خدمات نظام اسلامی را به گویاترین شکل نشان داده و پل ارتباطی موثری میان مردم و مسئولان ایجاد کنند.

وی سرمایه اجتماعی را مهم‌ترین مولفه برای موفقیت عملکرد هر دستگاه نهادی دانست و افزود: اگر دستگاه و نهادی از سرمایه اجتماعی و محبوبیت مردمی برخوردار باشد مسیر اجرای تصمیمات و جلب حمایت برای پیش‌ برد سیاست‌های خود هموار خواهد بود.

محمدی با اشاره به خدمات کم‌نظیر نظام جمهوری اسلامی به مردم ازجمله دسترسی دورافتاده‌ترین نقاط کشور به خدمات عمومی، گفت: روابط عمومی‌ها باید این خدمات را به شکل هنرمندانه و ظریف به مردم بیان کنند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به اهمیت امیدآفرینی در جامعه خاطرنشان کرد: دشمنان ایران اسلامی در تمام جبهه‌ها در مقابل عظمت و ایستادگی مردم همیشه در صحنه و انقلابی دچار شکست شده‌اند و اقدامات خصمانه خود را معطوف تخریب خدمات و کارآیی نظام و افزایش غیر واقعی سطح توقعات شهروندان کرده‌اند.

وی، ارتباط گسترده و تعامل دوسویه روابط عمومی‌ها با گروه‌های مرجع و رسانه‌ها را با اهمیت دانست و خواستار ایجاد زمینه حضور و ارتباط مسئولان دستگاه‌ها با گروه‌های مرجع و رسانه‌ها شد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان شرقی همچنین به نقش روابط عمومی‌ها در ورود اطلاعات به دستگاه‌ها و دریافت بازخوردها اشاره کرد و گفت: روابط عمومی کارا و موثر سعی می‌کند مجرای مناسبی برای ورودی مطالبات و تقاضاها به داخل ساختار اداری باشد و در کنار آن باید بتواند با استفاده از شیوه های مختلف بازخورد تصمیمات و خروجی‌های سیستم را به بدنه مدیریت دستگاه منتقل کند که این امر به تصحیح خطاها و تقویت تصمیمات صحیح کمک می کند. نتیجه آن در افزایش کیفیت بهره‌وری و رضایت‌مندی از عملکرد دستگاه خود را نشان می‌دهد.

رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت آذربایجان شرقی نیز در این سمینار گفت: روابط عمومی در احصا روابط معنوی انسانی و ارتباط با رسانه‌ها در مجموعه‌های خصوصی و دولتی جایگاه بی بدیلی دارد.

صابر پرنیان با بیان اینکه روابط معنوی انسانی نتوانسته همسان با پیشرفت تکنولوژی و فضای دیجیتالی رشد کند، گفت: اینجا وظیفه روابط عمومی برای ایفای نقش در ارتقا جایگاه مجموعه‌های دولتی و خصوصی بی‌بدیل است.

وی با تاکید بر اینکه بخش خصوصی و کارخانجات بزرگ باید اهمیت بیشتری به موضوع روابط عمومی قائل باشند، گفت: متاسفانه همچنان شاهد این هستیم که مجموعه‌های بزرگ و کوچک دارای روابط عمومی نیستند و همین موضوع سبب مشکلات بزرگی شده است.

پرنیان با اشاره به اینکه روابط عمومی نه تنها در رفع موانع تولید و کمک به رشد گسترش کسب و کارها می‌تواند ایفای نقش کند، افزود: نقش روابط عمومی در ارتباطات نیز قابل چشم پوشی نیست و ارتباط با رسانه‌ها باید قوت بگیرد تا استان تراز اول در حوزه معیشت و قطب درخشان فضای اقتصاد شود.

استاد علوم ارتباطات و روابط عمومی نیز در این سمینار با بیان اینکه تشریفات یک قدم تفاوت و بیشتر بودن است، افزود: تشریفات به معنای توجه و احترام بیشتر است و موجب تقویت ارتباطات سازمانی می‌شود.

احمد یحیایی ایله‌ای با تاکید بر اینکه ارتباطات غیرکلامی موثرتر از ارتباطات کلامی است، گفت: دلیل این تاثیر این است که ارتباطات غیرکلامی زودتر شروع می‌شود و ماندگارتر و به یاد ماندنی‌تر است.

وی با اشاره به این که تشریفات رسمی‌ترین و محترمانه ترین شکل رفتار انسانی است، افزود: در تشریفات باید بایدهای اخلاقی، بایدهای ادبی و بایدهای حقوقی مورد توجه قرار گیرد.

یحیایی ایله‌ای با تاکید بر اینکه تشریفات به معنای تجملات نیست، گفت: تشریفات به معنای آداب دانی است و کمک می‌کند تا ارتباطات برون سازمانی بهتری شکل بگیرد.

وی مطرح کرد: تشریفات، ابزار اقتدار سازمانی و رفتار مثبت سازمانی است و آموختن آن نه تنها برای مذاکرات و مراودات بین‌المللی الزامی است بلکه می‌تواند رفتار سازمانی مدیران و کارکنان یک سازمان با همدیگر و همچنین با مشتریان و ارباب رجوع را متعادل سازد.

مشاور و مدرس روابط عمومی کشور بیان کرد: در سطح بین‌المللی، تشریفات چهره آشکار و زبان دیپلماسی است نه به معنای تجمل گرایی و در سطح روابط عمومی یک سازمان؛ تشریفات، دیپلماسی ارتباطی است که می‌تواند بنیان آرامش سازمانی و تفاهم با مخاطبان سازمان قرار گیرد.

یحیایی ایله ای با اشاره به اینکه احترام، قانون طلایی تشریفات است، گفت: تشریفات سه دسته باید را شامل می‌شود که باید در انجام فعالیت‌های سازمانی مورد تاکید قرار گیرد: بایدهای اخلاقی (مثل تواضع، بردباری و...)، بایدهای ادبی (احترام به آداب و رسوم) و بایدهای حقوقی (رعایت قوانین، قراردادها و توافق‌ها).

وی ضمن معرفی تشریفات به عنوان هنر ارتباطات مثبت و همزیستی پایدار، بر استفاده درست از کلمات فاخر و محترمانه و ارتباطات غیرکلامی همچون آراستگی و زبان بدن در تشریفات، تاکید کرد که با به کارگیری تشریفات می‌توانیم فرهنگ سازمانی را تقویت کنیم.

یحیایی ایله‌ای مولف کتاب «تشریفات مدیران» گفت: تشریفات مدیران سازمان‌ها از جمله مهم‌ترین مقوله‌های تشریفات است که در تمامی سازمان‌ها به طور حتم جدی گرفته می‌شود و مورد تاکید و تایید مدیران عالی رتبه سازمان‌ها است. آداب دانی مدیران کمک می‌کنند تا ارتباطات برون سازمانی بهتری شکل بگیرد، مشتریان احساس بهتری نسبت به سازمان داشته باشند و امتیازات بیشتری در معاملات و مذاکرات کسب شود.

وی افزود: تشریفات مدیران علاوه بر الزام سازمانی، یک الزام اخلاقی نیز است. مدیران باید بیاموزند که اخلاق زیربنای رفتار سازمانی است و رفتارهای درست و کارآمد تشریفاتی در جلسات و مذاکرات و مراودات تبلوری از اخلاق فردی و سازمانی است.

یحیایی ایله‌ای توضیح داد: هر چند در زمینه تشریفات مدیران تاکنون در ایران مفاهیم علمی و ادبیات کاربردی تولید نیافته است اما بسیاری از سازمان‌ها داشتن الزامات و استانداردهای مرتبط با این موضوع را یک نیاز حیاتی برای مذاکرات، مراودات و ارتباطات درون سازمانی و البته به طور خاص و ویژه برون سازمانی می‌دانند.

وی بیان کرد: کتاب تشریفات مدیران، برای کمک به مدیران مشتاق یادگیری رفتار تشریفاتی تدوین شده است و به مدیران، راهکارهای تشریفاتی را نشان می‌دهد و کمک می‌کند تا هوش تشریفاتی خود را برای بهبود روابط سازمانی به کار گیرند.

 اولین سمینار تخصصی «مدیریت تشریفات» به همت انجمن روابط عمومی آذربایجان شرقی و همراهی شورای هماهنگی روابط عمومی‌های استان و مشارکت روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی، در قالب یک دوره آموزشی و با حضور مقامات استانی و 300 تن از مدیران و فعالان عرصه روابط عمومی و رسانه در محل سالن شمس نمایشگاه بین‌المللی تبریز برگزار شد، به مناسبت هفته معلم از احمد یحیایی ایله‌ای به عنوان استاد نمونه روابط عمومی در سطح کشور تجلیل شد.

احمد یحیایی ایله‌ای مولف شانزده جلد کتاب علمی و کاربردی در زمینه ارتباطات و تشریفات است و آثاری چون اصول و آداب تشریفات، مدیریت تشریفات، تشریفات هتل و استانداردهای تشریفات از جمله تالیفات وی در زمینه تشریفات محسوب می‌شود که در یازدهمین سمپوزیوم بین‌المللی روابط عمومی به عنوان مولف برتر 60 سال اخیر روابط عمومی ایران انتخاب شد و تاکنون شش جلد از تالیفات وی به عنوان کتاب سال روابط عمومی برگزیده و معرفی شده است.

 

حجم ویدیو: 15.84M | مدت زمان ویدیو: 00:01:00
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید