Iranian Agriculture News Agency

معاون بهبود تولیدات گیاهی استان همدان:

تولید 900 تن سیب‌زمینی در استان همدان

معاون بهبود تولیدات گیاهی استان همدان ضمن اشاره به وضعیت خوب تولید سیب زمینی در استان همدان از تولید سالانه 900 تا 920 تن سیب زمینی در این استان خبر داد.

تولید 900 تن سیب‌زمینی در استان همدان

محمدشهرام پرورش، در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا؛ در خصوص وضعیت تولید سیب‌زمینی در استان همدان بیان کرد: با توجه به اینکه سیب زمینی یکی از محصولات کشاورزی است که بعد از گندم و برنج در سبد غذایی خانوار قرار دارد، این محصول در الگوی کشت ابلاغی جایگاه ویژه‌ای دارد. در حال حاضر سالانه حدود 900 تا 920 تن سیب‌زمینی در استان همدان تولید می‌شود.

وی ادامه داد: سطح زیر کشت سیب‌زمینی در سنوات گذشته -حداقل در دهه گذشته- تا مرز 28 هزار هکتار در سطح استان بود اماخوشبختانه با پیگیری‌های انجام شده، این سطح تا حدود 20 هزار کاهش پیدا کرده است.

پرورش افزود: در سال زارعی جاری برنامه ما برای افزایش تولید، کشت سیب‌زمینی در سطحی حدود بیست هزار هکتار با تولید 900 هزارتن است. همچنین ثبات در میزان تولید با کاهش سطح زیر کشت را در اولویت داریم.

کیفی کردن بذر سیب‌زمینی در دست پیگیری

معاون بهبود تولیدات گیاهی استان همدان توضیح داد: خوشبختانه استان همدان یکی از قطب‌های مهم در تولید بذر سیب‌زمینی در کشور است. بذور مناسب برای کشت سالانه استان تولید می‌شود و یکی از کارهای اساسی کیفی کردن تولید بذر سیب زمینی با کنترل کیفی بذرهای تولیدی است. همچنین برچسب‌دار کردن کلاس‌های بذری از برنامه‌های خوب استان است.

این مقام مسئول تاکید کرد: میانگین عملکرد سیب زمینی در استان همدان بسیار خوب است. بررسی‌ها نشان می‌دهد میانگین عملکرد سیب زمینی در هکتار در استان همدان در مقایسه با نقاط دیگر کشور وضعیت مطلوبی دارد. درحال حاضر 42 تن در هکتار از مزارع همدان سیب‌زمینی برداشت می‌شود و این در حالی است که میانگین عملکرد کشور 37 تن است.

وی اضافه کرد: از مواردی که در کشاورزی استان همدان به‌کار گرفته می‌شود، می‌توان به مصرف بهینه آب، استفاده از بذرهای با کیفیت و نظارت بر کار کشاورزان اشاره کرد.

پرورش توضیح داد: استان همدان یکی از مهم‌ترین تولیدکنندگان سیب زمینی با کیفیت در کشور است. به‌همین منظور بهترین و با کیفیت‌ترین بذر را تولید می‌کند.

وی ادامه داد: ایجاد سردخانه‌ها و انبارهای نفتی موجب شده تا ظرفیت ذخیره‌سازی به 200 هزارتن برسد و ضایعات سیب زمینی کاهش پیدا کند.

این مقام مسئول در خصوص صادرات سیب زمینی، گفت: صادرات سیب زمینی استان 78000تن با درآمد ارزی 77میلیون دلار است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید