Iranian Agriculture News Agency

ترجمه اختصاصی ایانا از یورونیوز:

جدال بر سر محصولات کشاورزی اوکراین جدی تر شد

چنانچه پیش‌بینی می شد، فشار بازیگرانی مانند فرانسه و آلمان بر کشورهای همسایه اوکراین جهت استمرار واردات بدون تعرفه محصولات کشاورزی و غذایی این کشور بی نتیجه ماند و بار دیگر، لهستان، رومانی، مجارستان و اسلواکی به‌طور موقت واردات غلات اوکراینی بدون تعرفه را ممنوع کردند. شکاف بر سر واردات بدون تعرفه غلات اوکراینی بعد از آن که کمیسیون اروپا ممنوعیت‌های اعمال شده توسط لهستان و مجارستان در آخر هفته را غیرقابل قبول خواند، ابعاد جدیدی پیدا کرد.

جدال بر سر محصولات کشاورزی اوکراین جدی تر شد

به گزارش ایانا از یورونیوز، اسلواکی، کشور دیگری که همسایه اوکراین است، ممنوعیت مشابهی را روز دوشنبه تصویب کرد، در حالی که بلغارستان نیز اعلام کرده است به زودی به جمع کشورهای وضع کننده تعرفه علیه غلات و محصولات کشاورزی اوکراین خواهد پیوست. این ممنوعیت ها فعلا موقتی می باشد و انواع غلات و محصولات کشاورزی را هدف قرار می‌دهد .این چهار کشور عضو بارها از هجوم غلات ارزان قیمت اوکراین شکایت کرده‌اند و استدلال می‌کنند که ورود انبوه محصولات باعث پر شدن انبارها، مختل کردن بازار و کاهش قیمت‌ها برای تولیدکنندگان محصولات کشاورزی در کشورهایشان شده است.

تصمیم اولیه مبنی بر ممنوعیت واردات بدون تعرفه محصولات کشاورزی هفته‌های گذشته اتخاذ شد، اما برخی منابع اروپایی مدعی بودند قادر به تغییر رویکرد دولت‌های اروپای شرقی هستند. اکنون مشخص شده است که فشارهای سران اروپایی در این خصوص کارساز نبوده و تقابل بر سر اعمال یا عدم اعمال تعرفه‌های وارداتی بر غلات و محصولات کشاورزی اوکراین دامنه گسترده‌تری پیدا کرده است.

بر همین اساس، اوکراین در صادرات ذرت، گندم، آفتابگردان، جو و سایر مواد غذایی ناچار است تعرفه‌های صادراتی لازم را به کشورهای لهستان، مجارستان و اسلواکی و رومانی ( و در آینده ای نزدیک بلغارستان ) بپردازد.

کمیسیون اتحادیه اروپا پیشنهاد کرده است که حداقل تا ژوئن سال 2024، واردات بدون تعرفه محصولات کشاورزی و غذایی اوکراین در سرتاسر اروپا ادامه پیدا کند اما استمرار مخالفت‌ها با این موضوع، چشم‌انداز روشنی را برای این تصمیم جمعی رقم نزده است. قبلا نیز لهستان و مجارستان نشان داده‌اند در برابر برخی تصمیمات مشترک سران اروپایی ایستادگی می‌کنند.

برخی کشورهای اروپایی نیز تاکنون علی رغم متضرر شدن از انباشته شدن محصولات کشاورزی و غلات اوکراینی در انبارهایشان ( که منجر به کاهش قیمت محصولات محلی در کشورهایشان و ضررکشاورزان شده است )، در برابر این تصمیم مشترک مخالفت نکرده‌اند اما اکنون ترجیح می‌دهند روندی مشابه با پنج کشور مخالف را در پیش بگیرند. در این میان، دولت لهستان، درخواست‌هایی را علیه مازاد غلات اوکراینی انجام داده و از بروکسل خواسته است تا اقدامات لازم را انجام دهد، کمک‌های خود را از طریق صندوق‌های اتحادیه اروپا افزایش دهد و اطمینان حاصل کند که واردات محصولات کشاورزی و غذایی اوکراین به‌طور مساوی در سراسر اتحادیه اروپا توزیع می‌شود .در مواجهه با خشم فزاینده کشاورزان که از کاهش منابع مالی و از دست دادن شغل می‌ترسند، هنریک کوالچیک وزیر کشاورزی لهستان اوایل ماه جاری از سمت خود استعفا داد، تصمیمی که همزمان با سفر دولتی ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین صورت گرفته و فضای افکار عمومی لهستان را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید