Iranian Agriculture News Agency

معاون دفتر امور آب کشاورزی معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد؛

عمومی سازی سند ملی آب در سال جاری

معاون دفتر امور آب کشاورزی معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی درباره برنامه‌های این بخش در جهت سازگاری با کم آبی گفت: مدیریت جامع آب قنات از آبخیز تا جالیز در در بخش سخت افزاری و عمومی سازی سند ملی آب و استفاده از آن، از جمله برنامه‌های نرم افزاری ما در امورآب و کشاورزی در سال جاری است.

عمومی سازی سند ملی آب در سال جاری

امیر هدایتی معاون دفتر امور آب کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی در گفت‌وگو با ایانا درباره اقدامات این وزارتخانه در حوزه سازگاری با خشکسالی و مدیریت بحران آب گفت: از زمانی که در یک دهه اخیر وضعیت خشکسالی در کشور شدت گرفت، برنامه‌هایی برای سازگاری با این بحران ایجاد شد. یکی از برنامه‌های جدید بحث سازگاری با کم آبی است. به این ترتیب کارگروه سازگاری با کم آبی در کشور تشکیل شد. وظیفه این کارگروه برنامه‌ریزی و ارائه راهکارهایی برای سازگاری با وضعیت جدید اقلیمی کشور است.

وی افزود: بارش باران در سطح کشور به شکل چشمگیری نسبت به سال‌های گذشته کاهش داشته است. بارندگی متوسط کشور حدود 220 میلی لیتر بوده و این میزان در برخی مناطق پایین‌تر است. برهمین مبنا، برنامه‌های کارگروه سازگاری با کم آبی برای مدیریت این بحران تشکیل شد.

معاون دفتر امور آب کشاورزی وزارت جهاد درباره ارگان‌های همراه با کارگروه سازگاری با کم آبی بیان کرد: دستگاه‌های مختلف از جمله سازمان محیط زیست، وزارت صمت، سازمان هواشناسی، وزارت نیرو، وزارت جهاد کشاورزی، سازمان برنامه و بودجه در این کارگروه همکاری کردند. سازمان نقشه‌برداری و زمین شناسی هم با توجه به اطلاعاتی که داشتند، به این کارگروه اضافه شدند و برنامه‌های خود را ارائه کردند.

هدایتی ادامه داد: کارگروه سازگاری با کم آبی در کشور بعد از تشکیل، مصوبات خود در تمام کشور را تهیه کرد. بر این مبنا وظیفه هر سازمان و ارگانی در این کارگروه مشخص شد. وزارت جهاد کشاورزی هم که متولی آب مصرفی جهاد کشاورزی است، وظایف صرفه‌جویی در مصرف آب و تغییر الگوی کشت، افزایش بهره‌وری و راندمان آبیاری را در برنامه خود قرار داد.

وی درباره عملکرد وزارت جهاد در حوزه سازگاری با کم آبی تاکید کرد: وزارت جهاد، با روش‌های مختلف در خصوص تغییر الگوی کشت و بخش تحقیقات در خصوص معرفی بذرها و نهال‌های مقاوم به خشکسالی و شوری به وظایف خود در جهت سازگاری با کم آبی عمل کرده است.

معاون دفتر امور آب کشاورزی در ادامه تصریح کرد: در بخش معاونت آب و خاک هم زیرساخت‌های مدرن آبیاری، روش‌های آبیاری از جمله اجرای سامانه‌های آبیاری، تجهیز و نوسازی اراضی کشاورزی، اجرای پروژه‌های کوچک تامین آب و طرح‌های زیر بنایی مثل بهسازی و نوسازی آب بندان‌ها در شمال کشور، طرح‌های زه‌کشی و مرمت قنوات از جمله برنامه‌های وزارت جهاد در راستای صرفه‌جویی و مصرف بهینه آب در بخش کشاورزی است.

هدایتی درباره چگونگی تخصیص آب قابل برنامه‌ریزی در هر استان، تاکید کرد: کل آب قابل برنامه‌ریزی در هر استان با توجه به میزان بارندگی و سفره‌های آب زیر زمینی موجود در آن متفاوت است. به این ترتیب، توان اکولوژیکی هر استان بدون اینکه خسارتی به منابع آب‌های زیرزمینی وارد کند تعیین می‌شود. تمام بخش‌های مربوط هم آب مصرفی خود در حوزه کشاورزی را باید بر این مبنا تعیین کنند.

وی درباره روش‌های موثر در سازگاری با بحران کم آبی متذکر شد: فرهنگ سازی در نحوه مصرف و برنامه‌های میان مدت در جهت بهینه کردن مصرف آب کشاورزی از جمله روش‌های کوتاه مدت در این مسیر است. برای سازگاری با بحران کم آبی و مدیریت نحوه مصرف آن در بخش کشاورزی نیازمند تغییر در رویکردها هستیم. تداخل بین بحران مدیریت آب و خشکسالی، شرایط ناگواری را در این حوزه ایجاد کرده است. در واقع با یک بحران انسانی و طبیعی در این شرایط مواجهیم که با تغییر حکمرانی در بخش مدیریت آب می‌توانیم از این بحران عبور کنیم.

معاون دفتر امور آب کشاورزی یادآور شد: با توجه به اینکه در کشور گرم و خشکی هستیم و میزان تبخیر بالایی داریم اساسا رویکرد ذخیره آب در سطح زمین، فرآیند کاملا مناسبی برای کشور ما نیست و به موازات توجه به سدسازی، بحث آبخیزداری و آبخوان‌داری باید مورد توجه قرار گیرد تا بتوانیم مدیریت درستی در سازگاری با خشکسالی در کشور داشته باشیم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید