Iranian Agriculture News Agency

سلاجقه: عملیات آبخیزداری جامع راه نجات کشور از فرونشست زمین است

رییس سازمان حفاظت محیط‌ زیست به یکی از مهمترین راهکارهای نجات کشور از ته نشست و فرونشست زمین اشاره کرد و گفت: در این رابطه باید عملیات آبخیزداری مطلوب، جامع و عالمانه انجام شود.

سلاجقه: عملیات آبخیزداری جامع راه نجات کشور از فرونشست زمین است

به گزارش ایانا به نقل از ایرنا، علی سلاجقه روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت و در جمع خبرنگاران درباره راهکارهایی برای معضل فرونشست زمین در کشور و استفاده از تجارب کشورها برای حل مشکل فرونشست زمین اظهار داشت: در مباحث مربوط به آبخیزداری، تجارب ارزنده‌ای در سطح دنیا داریم و اگر در این رابطه جامع و عالمانه عمل کنیم با توجه به اینکه تاکنون کارهای خوبی انجام شده است، مشکلات کاهش می یابد.

وی ادامه داد: بحث فرونشست زمین موضوع دفعی نیست بلکه موضوع کاملا تدریجی است که با توجه به نحوه رفتاری که انسان با طبیعت به‌خصوص با موضوع آب داشته است در بلندمدت می‌توانیم این مساله را کنترل کنیم.

وی افزود: بسیاری از مناطق آبرفتی کشور که محل نفوذ جریان‌های آب و روان‌آب‌ها بودند تبدیل به آسفالت و فضای مسکونی شده و اکنون فرونشست زمین اتفاق افتاده است.

رییس سازمان حفاظت محیط‌ زیست در ادامه به مساله تغییر اقلیم که باعث شده در بلند مدت سطح سفره‌ها بسیار پایین رود اشاره و بیان کرد: کاهش سطح سفره‌ها اکنون به موضوع اصلی سازمان محیط زیست تبدیل شده است که وزارت نیرو باید این موضوع را مدیریت کند و سازمان محیط زیست هم به عنوان دستگاه ناظر حتما نظارت خود را در این بخش انجام خواهد داد.

سلاجقه عنوان کرد: در بحث فرونشست زمین و استفاده از پساب‌ها نیز گفت: اکنون در بسیاری از نقاط پساب‌هایی داریم که به شکل بازچرخانی کار خود را انجام می‌دهد و تاکید می‌شود که خود پساب‌ها هم به سفره‌های آب زیرزمینی برگردد.

وی درباره مدیریت بارش‌ها هم یادآورشد: سیستم پخش سیلاب یکی از روش‌های بسیار خوبی است که در ایران جواب می‌دهد و توصیه بر این است که در قالب کارهای آبخیزداری حتما اتفاق بیفتد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید