Iranian Agriculture News Agency

معاون بهبود تولیدات گیاهی استان قم اعلام کرد:

توسعه گل محمدی در کویر تشنه قم

معاون بهبود تولیدات گیاهی استان قم از توسعه کشت گل محمدی در این استان خبر داد.

توسعه گل محمدی در کویر تشنه قم

محمدعلی سلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا درباره وضعیت تولید گیاهان دارویی در این استان توضیح داد:  به دلیل اینکه نیمی از آب و خاک استان قم شوری بالاتر از 10 هزار دارد، به همین علت در کشت گیاهان دارویی با محدودیت‌های مختصری مواجه هستیم.

وی ادامه داد: البته در چند سال اخیر بسترسازی‌های لازم را انجام دادیم، تا در مناطقی که امکان کشت گیاهان دارویی را دارد، بهره‌برداری لازم را انجام دهیم.

سلامی افزود: در حال حاضر 11 تا 12 گونه گیاه دارویی در استان قم کشت می‌شود. از مهم‌ترین آنها گل محمدی است که برای استان قم بسیار حائز اهمیت است. تلاش‌های ما برای کشت و توسعه این گیاه بسیار نتیجه بخش بوده است.

وی ادامه داد: سطح کشت گل محمدی در استان ما به 400 هکتار رسیده است. این سطح در گذشته 10 الی 20 هکتار بود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی استان قم بیان کرد: بالاترین میزان کشت گیاهان دارویی در استان ما متعلق به گل محمدی است و باقی گیاهان اعم از زیره سبز، زیره سیاه، زعفران، سیاه‌دانه، رازیانه، بابونه، اسطوخودوس، گل گاوزبان، به‌لیمو و آویشن از گیاهانی است که در سطح هکتار اما به مقدار بسیار کم کشت می‌شوند.

سلامی در خصوص چالش‌های پیش روی برداشت گیاهان دارویی، اضافه کرد: گیاهان دارویی یکسری ویژگی‌های خاص دارند، مهم‌ترین آن برداشت دستی و ممتد این گیاهان به شمار می‌رود. از مشکلاتی که صنعت گیاهان دارویی با آن دست و پنجه نرم می‌کند، نبود ماشین آلات مکانیزه برای برداشت است. هزینه‌بر بودن فرآیند برداشت برای کشاورزان از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی عنوان کرد: برداشت گل محمدی باید طی 20 روز و هر روز انجام شود. در نتیجه برداشت این گیاه به صورت دستی به کارگران بیشتری نیاز دارد، به همین خاطر در تفاهم‌نامه‌ای با سازمان زندان‌ها از پتانسیل زندانیان برای برداشت گل محمدی استفاده می‌کنیم. با این وجود، هزینه‌های برداشت معضل بزرگی برای کشاورزان به حساب می‌آید.

به گفته سلامی، کشت گل محمدی در استان قم به 500 هکتار نیز رسید، اما به دلیل چالش‌هایی که گفته شد، بخشی از این اراضی حذف شد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی استان قم، در خصوص بازار فروش گیاهان دارویی گفت: برداشت دستی و ممتد این محصولات، حتی در بازار فروش نیز مشکلاتی به‌وجود می‌آورد.

وی افزود: وسیع شدن اراضی این معضلات را به همراه دارد، اما هرچه سطح اراضی کوچک‌تر باشد اقدام برای برداشت و فروش نیز آسان‌تر خواهد بود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید