Iranian Agriculture News Agency

رئیس موسسه تحقیقات پنبه کشور:

کشت کنف از طریق آبیاری با زه‌آب در خوزستان اجرایی می شود

رئیس موسسه تحقیقات پنبه کشور با اشاره به تولید کنف با هدف تامین نیاز صنایع کاغذسازی، گفت : برنامه‌ریزی شده در سال جاری در استان خوزستان محصول کنف کشت و با زه‌آب آبیاری شود.

کشت کنف از طریق آبیاری با زه‌آب در خوزستان اجرایی می شود

قربان قربانی نصر آباد در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اشاره به استفاده از روش‌های نوین آبیاری برای کشت گیاه پنبه عنوان کرد: پنبه یکی از گیاهانی است که به زمان و مقدار آب آبیاری پاسخ خوبی می‌دهد و تحقیقات انجام شده منجر به صرفه‌جویی در مصرف آب و  افزایش بهره‌وری شده است.

1602664570_ghorbani

وی با بیان اینکه یکی از این راهکارها آبیاری جویچه‌ای یک در میان است، ادامه داد: این روش در  برخی از مناطق موقعیت اجرایی پیدا کرده است. در این مدل آبیاری تمام جویچه‌ها و فاروها در پنبه آبیاری نمی‌شود بلکه به صورت یک در میان آبیاری انجام می‌شود.

رییس موسسه تحقیقات پنبه کشور با بیان اینکه این روش بسیار کاربردی و موثر است، افزود: با توجه به اینکه این روش بسیار ساده است و  نیاز به ادوات و امکانات خاصی هم ندارد، 32 درصد آب صرفه‌جویی می‌شود. البته در این روش زمین باید مسطح و شیب مناسب داشته باشد.

قربانی عنوان کرد: این روش به عملکرد آسیبی نمی‌زد و فقط حدود پنج درصد عملکرد کاهش پیدا می‌‌کند، درصورتی‌که زمین مسطح باشد این روش در کل کشور قابل اجرا است.

 آبیاری پنبه با پساب‌های تصفیه شده خانگی

وی با اشاره به سایر اقدامات موسسه در راستای روش‌های نوین آبیاری پنبه گفت: آبیاری پنبه با استفاده از پساب‌های تصفیه شده خانگی است که در برخی مناطق به خصوص شهر سبزوار در حال انجام است.

رییس موسسه تحقیقات پنبه کشور عنوان کرد: شرکت آب و فاضلاب خروجی پساب را به کشاورزان می‌فروشد و اجرای این روش نتیجه مطلوبی نیز برا ی کشاورزان داشته است.

قربانی ادامه داد: پنبه گیاه خوراکی نیست و این روش به بذر آن نیز آسیب نمی‌رساند، بنابراین نتیجه مطلوبی داشته است. برنامه‌ریزی شده تا با توسعه کارهای تحقیقاتی بیشتر این روش در کشور توسعه یابد، زیرا با توجه به بحران آب ایران، کشاورزی باید به سمت استفاده از آب‌های نا متعارف اعم از پساب‌های تصفیه شده خانگی، شور و زه‌آب‌ها برود.

 عملکرد مطلوب آبیاری با زه‌آب نیشکر و آب کارون

این مقام مسئول تصریح کرد: در چند سال اخیر در استان خوزستان با همکاری موسسه تحقیقات فنی مهندسی و سازمان آب خوزستان با مدیریت استفاده از زه‌آب‌های نیشکر در تولید پنبه، روش جدیدی ارائه شد. در این روش پنبه با تاریخ کشت‌های مختلف کاشته شد و در یک تیمار از آب کارون (شیرین) استفاده شد. یک تیمار نیز از آب نیشکر (شور) استفاده شد همچنین یک تیمار نیز یک در میان آبیاری شد به صورتی که در یک مرتبه با آب کارون و در مرتبه بعد با زه‌‌آب آبیاری شد؛ مدل آخر بهترین عملکرد را داشت.

رییس موسسه تحقیقات پنبه کشور تصریح کرد: مطلوب است این روش در استان خوزستان توسعه یابد زیرا یکی از مشکلات این استان زه‌آب‌هایی است که در مرز ایران و عراق انباشته می‌شوند و مشکلات بسیاری ایجاد کرده است.

قربانی عنوان کرد: برنامه‌ریزی شده تا در خصوص محصول کنف نیز از زه‌آب‌ها استفاده شود و کنف در استان خوزستان توسعه یابد زیرا به دلیل دمای بالای این استان ریزش گل پنبه بسیار است.

وی با بیان اینکه کنف در صنایع کاغذسازی (خمیر کاغذ) استفاده بسیاری دارد، تصریح کرد: این طرح با همکاری شرکت نیشکر و صنایع جانبی انجام می‌شود همچنین اقدامات مقدماتی در این رابطه انجام شده است.

رییس موسسه تحقیقات پنبه کشور اضافه کرد: با انجام  روش آبیاری با زه‌آب، کنف کشت می‌شود و اگر کشت آن موفقیت‌آمیز باشد، در صنایع کاغذسازی استفاده می‌شود. به این ترتیب از مصرف بی‌رویه چوب و تخریب جنگل‌ها نیز جلوگیری می‌شود.

قربانی تصریح کرد: در حال حاضر تولید کنف در کشور بسیار محدود است. سال‌های قبل در استان‌های شمالی کنف تولید می‌شد اما در حال حاضر  این محصول وار می‌شود وحتی به دلیل گرانی قیمت آن، تمایلی به واردات نیز وجود ندارد.

وی با بیان اینکه خوزستان و استان‌های شمالی مستعد کاشت کنف است، گفت: به دلیل اینکه زه‌آب در استان خوزستان بسیار زیاد است، کشت این محصول توجیه اقتصادی دارد.

رییس موسسه تحقیقات پنبه کشور با بیان اینکه استان اصفهان و خراسان برای کشت پنبه از آب‌های شور نیز استفاده می‌کنند، گفت: در شمال استان گلستان طرحی با عنوان زهکشی اراضی در حال اجرا است تا کشت پنبه به این سمت برود به‌صورتی که جو کشت و پس از برداشت آن، ارقام زودرس پنبه کشت شود و با زه‌آب آبیاری شود. به این ترتیب از زمین در فصل تابستان نیز استفاده می‌شود و مانع از ریزگردها خواهد شد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید