Iranian Agriculture News Agency

مدیر کل دفتر امور میوه های سردسیری و خشک اعلام کرد:

رشد 8/5 درصدی تولید محصولات سردسیری و خشک در کشور

مدیر کل دفتر امور میوه های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی گفت: پیش بینی می‌شود امسال حدود 11 میلیون و 450 هزار تن انواع محصولات سردسیری و خشک در کشور تولید شود که نسبت به سال گذشته، بیش از 8.5 درصد رشد تولید را شاهد خواهیم بود.

رشد 8/5 درصدی تولید محصولات سردسیری و خشک در کشور

داریوش سالم پور در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا عنوان کرد: شرایط ویژه آب و هوایی و وجود اقلیم‌های خرد و کلان متعدد در ایران موجب شده امکان تولید انواع محصولات باغبانی در اکثر مناطق کشور فراهم شود.

وی اضافه کرد: شرایط آب و هوایی کشور فرصت بی‌نظیری برای تولید محصولات دارای ارزش غذایی و اقتصادی بسیار بالا اعم از پسته، زرشک، سیب، انگور، کشمش، گردو، بادام، فندق و... ایجاد کرده است.

مدیر کل دفتر امور میوه های سردسیری و خشک تصریح کرد: حوزه  باغبانی به دلیل تولید محصولات دارای ارزش افزوده بالای صادراتی، نقش بسیار مهمی در ارزآوری و مثبت کردن تراز تجاری کشور دارد. به‌طوری که بیش از 50 درصد ارزش صادراتی بخش کشاورزی ایران متعلق به باغبانی است.

سالم پور در ادامه عنوان کرد: حوزه باغبانی با حدود 3 میلیون هکتار سطح و 25 میلیون تن انواع تولیدات، حدود 20 درصد از کل سطح زیرکشت بخش کشاورزی، 20 درصد از کل تولیدات بخش کشاورزی و 37 درصد اشتغال این بخش را شامل می‌شود.

 جایگاه ویژه ایران در حوزه تولید میوه های سردسیری

وی با بیان اینکه حوزه میوه‌های سردسیری و خشک به‌عنوان یکی از حوزه‌های شاخص و دارای اولویت بخش باغبانی کشور است، بیان کرد: بنا بر آخرین آمارنامه رسمی وزارت جهادکشاورزی، با دارا بودن حدود 1 میلیون و 800 هزار هکتار سطح و تولید بیش از 10 میلیون و 540 هزار تن انواع میوه‌های سردسیری و خشک، علاوه بر تامین نیاز داخلی، تامین امنیت غذایی کشور، توسعه صادرات، ارز آوری، ایجاد اشتغال پایدار و تامین مواد اولیه مورد نیاز صنایع فرآوری، تبدیلی و تکمیلی کشور، دارای جایگاه و رتبه ویژه‌ای از نظر تولید در بین کشورهای دنیا دارد.

 مدیر کل دفتر امور میوه‌های سردسیری و خشک اضافه کرد: به‌طوری که در تولید زرشک رتبه اول، در تولید پسته رتبه دوم، در تولید سیب، گردو، گیلاس، کشمش، زردآلو، هلو و شلیل رتبه سوم، در تولید به، بادام، آلو و گوجه سبز رتبه پنجم، در تولید آلبالو و انگور رتبه هفتم و در تولید فندق رتبه هشتم دنیا را دارد.

سالم پور درخصوص اهداف و برنامه‌ها در حوزه سردسیری و خشک در سال‌جاری بیان کرد: هدف‌گذاری‌ها بر اساس برنامه مدون و اسناد بالادستی قانون برنامه پنجساله هفتم توسعه کشور  برنامه‌ریزی شده است.

وی ادامه داد: در سال‌جاری برنامه توسعه باغات مدرن و مکانیزه با ارقام نوین و دارای ارزش افزوده بالا در سطح 15 هزار هکتار، برنامه اصلاح و احیاء باغات درجه دو در سطح 78 هزار هکتار، برنامه حذف و جایگزینی باغات درجه سه در سطح 23 هزار هکتار، برنامه داربستی کردن و طرح فراز انگور در سطح 8 هزار هکتار، برنامه سرشاخه کاری درختان میوه در سطح 15 هزار هکتار و طرح توسعه باغات دیم در اراضی شیب‌دار برای استفاده از ظرفیت بارندگی مناطق مستعد (آب سبز) در سطح 21 هزار هکتار در دست اقدام است.

مدیر کل دفتر امور میوه های سردسیری و خشک تصریح کرد: اقدامات و ریل‌گذاری‌های موثری در حوزه تولید و تامین نهاده‌های تکثیری و نهال‌های گواهی شده، ایجاد و تقویت باغات مادری، همکاری در ارزیابی ارقام جدید و مقاوم به شرایط کشور در باغات سازگاری، تدوین و بروزرسانی استانداردها، دستورالعمل‌های فنی و شیوه نامه‌های اجرایی، شناسنامه‌دار کردن واحدهای باغبانی، تنوع بخشی محصولات و پیگیری احداث و تکمیل پایانه‌ها و مراکز لجستیک اهم اقدامات و حمایت‌های دولتی از اجرای طرح‌های حوزه سردسیری و خشک است.

سالم پور در ادامه اضافه کرد: همچنین تقویت تشکل‌های تخصصی و تفویض وظایف تصدی‌گری، توسعه شیوه‌های حفاظتی از باغات سردسیری، همکاری با سازمان‌های بین‌المللی برای ارتقاء بهره‌وری و پایداری تولید و صادرات، پیگیری رفع موانع و تسهیل شرایط بازرگانی و تعرفه‌های گمرکی مرتبط، همکاری در تنظیم بازار شب عید، پیگیری ایجاد و تقویت صندوق‌های ملی محصولی انجام شده و در دست اقدام است.

وی با اشاره میزان تولید محصولات سردسیری و خشک در سال جاری تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود در سال‌جاری در راستای شعار "مهار تورم، رشد تولید" در صورت اعمال مدیریت بهینه در باغات، تامین الزامات و کنترل ریسک خسارات محیطی و غیر محیطی حدود 11 میلیون و 450 هزار تن انواع محصولات سردسیری و خشک در کشور تولید می‌شود که نسبت به سال گذشته، بیش از 8.5 درصد رشد تولید را شاهد خواهیم بود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید