Iranian Agriculture News Agency

مشاور معاون وزیر جهاد کشاورزی و مدیر روابط‌عمومی سازمان دامپزشکی کشور هشدار داد:

تب کریمه کنگو در کمین سلامت جامعه

سخنگوی سازمان دامپزشکی ایران، ضمن اشاره به احتمال کشنده بودن بیماری تب کریمه کنگو به‌عنوان یکی ازبیماری‌­های مهم مشترک بین انسان و دام، بر ضرورت رعایت موارد بهداشتی به‌منظور پیشگیری از شیوع این بیماری تاکید کرد.

تب کریمه کنگو در کمین سلامت جامعه

امین اسدی مدیر روابط‌عمومی سازمان دامپزشکی کشور با حضور در دفتر خبرگزاری ایانا از گزارش یک مورد ابتلای انسانی به تب کریمه کنگو، توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در استان یزد خبر داد.

 اسدی در معرفی این بیماری به خبرنگار ایانا گفت: تب کریمه کنگو یک بیماری ویروسی مشترک بین انسان و دام است که از طریق کنه هیالوما منتقل می‌شود. احتمال شیوع این بیماری در فصول گرم سال یعنی از اوایل فروردین ماه تا دهه اول مهر ماه در کشور وجود دارد. این بیماری سرعت انتقال بالایی دارد و امکان انتقال آن از طریق تماس کنه ناقل، گوشت و جگر آلوده با پوست و مخاط انسان و همچنین، از طریق انتقال انسان به انسان امکان‌پذیر است.

وی هشدار داد: در صورت ضعف ایمنی بدن فرد مبتلا، تب کریمه کنگو می‌­تواند کشنده باشد.

اسدی افزود: سال گذشته در حدود هفتاد مورد ابتلا به این بیماری گزارش شد که با ورود به هنگام سازمان دامپزشکی و انجام اقدامات بهداشتی و ترویجی توسط این سازمان، از افزایش این آمار جلوگیری شد.

مدیر روابط‌عمومی سازمان دامپزشکی کشور با تاکید بر این نکته که با رعایت و انجام نکات و اقدامات بهداشتی می‌توان احتمال ابتلا به این بیماری را تا ۱۰۰ درصد کاهش داد، افزود: اقدامات بهداشتی پیشگیرانه جهت مقابله با این بیماری باید در سه سطح مراکز دامپروری، مراکز کشتارگاهی و در خانه­‌ها صورت پذیرد.

وی ادامه داد: دامپروران باید با هدف کاهش جمعیت کنه ‌هیالوما، ضمن خودداری از تماس با این کنه، با هماهنگی اداره دامپزشکی منطقه خود، اقدام به سمپاشی مراکز پرورش دام کنند و ذابحین کشتارگاه‌­ها به‌منظور جلوگیری از تماس با کنه ناقل و یا بافت آلوده حیوان، باید از عینک، پیش بند و دستکش استفاده کنند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: خانواده‌­ها به‌منظور جلوگیری از ابتلا به بیماری حتما از مراکز معتبر نسبت به خرید گوشت با تایید سازمان دامپزشکی اقدام کنند. گوشت­‌های عرضه شده با تایید سازمان دامپزشکی قبل از ورود به بازار، کلیه مراحل برای اخذ تاییدیه سلامت را پشت سر گذاشته­اند. در صورت تمایل به کشتار دام خارج از تایید سازمان دامپزشکی، ضمن رعایت نکات ذکر شده در هنگام ذبح، حتما قبل از مصرف، گوشت را ۲۴ ساعت و جگر را تا ۴۸ ساعت در دمای یخچال نگهداری کنند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید