Iranian Agriculture News Agency

ترجمه اختصاصی ایانا از یورونیوز:

آیا کشاورزان در قاره سبز تشکیل حزب می دهند؟

دولت مارک روته در هلند روزهای سختی را سپری می‌کند! راهیابی حزب طرفداران کشاورزان هلندی به سنای این کشور، قدرت مانور دولت در آمستردام را محدود ساخته و آن را وادار به تجدید نظر در رویکرد سلبی خود نسبت به کشاورزان کرده است. از سوی دیگر، الگوی مبارزات انتخاباتی و سیاسی کشاورزان در هلند مورد توجه بسیاری از گروه‌های طرفدار محیط زیست، کشاورزی و امنیت غذایی در اروپا تبدیل شده است.

آیا کشاورزان در قاره سبز تشکیل حزب می دهند؟

به گزارش ایانا به نقل از یورو نیوز، قبلا بسیاری از کشاورزان و گروه‌های طرفدار محیط زیست، در ذیل احزاب موسوم به "سبز"در اروپا فعالیت می‌کردند اما اکنون، الگوسازی جریانات اعتراضی کشاورزان اروپایی (با توجه به تجربه‌ای که در هلند به دست آمده است) در حال تغییر است.

صورت مسئله این است که یک حزب جوان و تازه تاسیس که وعده داده بود صدای اعتراض کشاورزان علیه پروژه‌های زیست محیطی را به دولت هلند برساند، در پی برگزاری انتخابات اخیر وارد مجلس سنا شد. وضعیتی که به ائتلاف مارک روته، نخست‌وزیر هلند ضربه وارد خواهد کرد.«جنبش کشاورز-شهروند» که به اختصار «ب.ب.ب» خوانده شده، دست‌کم ۱۵ کرسی از ۷۵ کرسی سنای هلند را به دست آورده است. در حالی که تعداد کرسی‌های حزب راست میانۀ مارک روته ۱۰ کرسی است، کرسی‌های به دست آمده برای این حزب جوان، هم‌سطح با کرسی‌های بلوک تشکیل شده احزاب کارگر و حزب سبز این کشور است. این مسئله قطعا یک پیروزی بزرگ برای کشاورزان هلندی به حساب می‌آید.

کارولین ون در پلاس، رهبر و بنیانگذار حزب «ب.ب.ب» می‌گوید که «اکنون زمان آن است که شهروندان را جدی بگیریم» و اعلام کرده که آماده «گفتگو با همه» است .حزب او در سال ۲۰۱۹ تشکیل شد و امسال ( سال 2023میلادی) برای اولین بار در انتخابات استانی شرکت کرده است. این حزب در انتخابات سراسری سال ۲۰۲۱ میلادی تنها یک درصد آراء را به دست آورده بود؛ اما با موفقیتی که امسال به دست آورده بتواند با قدرت مقابل طرح‌های ائتلاف چهار حزبی مارک روته بویژه در موضوعات مرتبط با کشاورزان ایستاده و مانع از تصویب آنها می‌شود.

پیروزی این حزب نوپا نشان می‌دهد که رای دهندگان هلندی دیگر مانند گذشته تمایلی به حمایت از احزاب تشکیل دهندۀ دولت ندارند و از ائتلاف چهار حزبی راست میانۀ حاکم با سابقه خدمات طولانی مارک روته، نخست‌وزیر دور شده‌اند. این ائتلاف ۸ کرسی در مجلس سنا از دست داده که احتمالا بر توانایی روته برای پیشبرد اصلاحات از طریق مجلس علیای پارلمان ملی در زمان باقی‌مانده دوره‌اش تاثیر قابل توجهی می‌گذارد. این رای گیری در بحبوحه نارضایتی‌های گسترده از دولت روته و خشم کشاورزان از برنامه‌های مهار آلودگی نیترات انجام شد اما نکته قابل تامل، قدرت کشاورزان هلندی در همراه ساختن افکار عمومی این کشور با خود بوده است. فراتر از آن، بسیاری از دولت‌های اروپایی اکنون متوجه ظرفیت کشاورزان در رقابت‌های انتخاباتی و حتی قدرت این گروه در خصوص تشکیل احزاب تازه تاسیس( با رویکرد انتقادی نسبت به طرح های صنعتی و ضد محیط زیستی دولت‌ها) شده‌اند. از این روانتخابات هلند، نقطه عطفی در بازتعریف جریانات اعتراضی کشاورزان در سراسر اروپا به حساب می‌آید.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید