Iranian Agriculture News Agency

معاون علمی رئیس جمهور اعلام کرد؛

بخش کشاورزی، صنعتی پرظرفیت برای سرمایه‌گذاری و پیشرفت

معاون علمی، فن‌آوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس جمهور بخش کشاورزی را یکی از بخش‌های دارای ظرفیت‌های زیاد برای سرمایه‌گذاری و پیشرفت معرفی کرد.

بخش کشاورزی، صنعتی پرظرفیت برای سرمایه‌گذاری و پیشرفت

به گزارش خبرنگار ایانا، روح الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس جمهور در نشست «رونمایی از برنامه ملی ایجاد، توسعه و ارتقا شهرک‌های مولد و دانش‌بنیان گلخانه‌ای و شیلاتی» با بیان این مطلب افزود: باید حوزه‌های ظرفیت‌دار برای سرمایه‌گذاری و پیشرفت همچون کشاورزی، امنیت غذا و سایر را به مردم اطلاع رسانی کنیم و به آنها آموزش دهیم.

وی ادامه داد: اگر به مردم مسیر صحیح گلخانه‌داری‌، کشت هوشمند و سرمایه‌گذاری در این عرصه به‌عنوان صنعتی پرسود، آینده‌دار و تامین کننده رفاه آیندگان آموزش و اطلاع‌رسانی شود، قطعا مردم هم به تخصیص سرمایه‌های خود در این حوزه مشتاق خواهند شد.

سرمایه‌گذاری هنگفت در بخش کشاورزی

دهقانی اهمیت رسوخ فناوری‌های نو و نوآوری به عرصه کشاورزی و امنیت غذا را با بهره‌گیری از نیروی انسانی دانش‌آموخته و خلاق، یادآور شد و گفت: اهمیت این حوزه به اندازه‌ای بالا است که در سال‌های اخیر، بزرگ‌ترین ثروتمندان و سرمایه‌گذاران شناخته شده، عددهای هنگفتی را در حوزه کشاورزی غذا و تولید فرآورده‌های غذایی سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

وی ادامه داد: این ظرفیت بسیار بالا در کشور ما وجود دارد اما لازم است تا با به میدان آوردن مردم و سرمایه‌گذار بخش خصوصی، مغزافزار، تجهیزات فن‌آور و در نهایت اقتصاد دانش بنیان را در این حوزه پرظرفیت وارد کنیم.

استقبال از همه ظرفیت‌ها برای توسعه کشاورزی هوشمند

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس جمهور عنوان کرد: از همه ظرفیت‌ها برای توسعه کشاورزی هوشمند استقبال می‌کنیم تا ضمن تامین نیاز مردم، زمینه مردمی شدن اقتصاد علاوه بر تامین یکی از حیاتی‌ترین نیازهای مردم یعنی غذای سالم، فراهم شود.

در بخش دیگری از این مراسم، نادرقلی ابراهیمی مدیر برنامه ملی توسعه شهرک‌های گلخانه‌ای و شیلاتی معاونت علمی، با اشاره به اهمیت بالای امنیت غذا و توجه به کشت در محیط‌های کنترل‌شده عنوان کرد: تغییرات چشمگیر اقلیمی در آینده مانند خشکسالی‌ از یک سو و نیاز روز افزون جامعه به غذا، اهمیت تولید در محیط‌های کنترل شده را به یکی از اصلی‌ترین راهبردها در همه کشورها تبدیل کرده است.

وی افزود: ایران نیز در این زمینه برنامه‌های راهبردی را در دستور کار قرار داده است که در راستای همین رویکرد در معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، برنامه ملی ایجاد و توسعه گلخانه‌های هوشمند و شهرک‌های مولد گلخانه‌ای و شیلاتی را دنبال می‌کنیم.

مدیر برنامه ملی توسعه شهرک‌های گلخانه‌ای و شیلاتی معاونت علمی اضافه کرد: این برنامه در راستای برنامه هفتم توسعه است. احداث و ارتقای ۱۵۰ هزار هکتار گلخانه را هدف قرار داده است. تحقق این دورنمای بلند، نیازمند یک عزم جدی از سوی همه بخش‌ها و همکاری مردم، مسئولان و نقش آفرینی جدی شرکت‌های دانش‌بنیان است.

امضای توافق‌نامه‌های همکاری در راستای توسعه کشاورزی هوشمند

در این مراسم، در راستای افزایش سطوح زیر کشت گلخانه‌ای، استفاده از فناوری‌های هوشمند و کشاورزی نوین، بین معاونت علمی فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری و شرکت زمین هوشمند آینده به‌عنوان مدیر پیمان برنامه ملی ایجاد، توسعه و ارتقا شهرک‌های مولد و دانش‌بنیان گلخانه‌ای و شیلاتی یک تفاهمنامه همکاری منعقد شد.

همچنین برای آغاز این مسیر همکاری، بین شرکت زمین هوشمند آینده و 5 شرکت در قالب طرح های فناورانه «گلخانه 15 هکتاری زرندیه»، «شهرک گلخانه‌ای HI-TECH »، «احداث مجموعه گلخانه‌ای مدرن هیدروپونیک با مصرف حداقلی انرژی»، «سیستم‌های کشت نوین» و «سایبان هوشمند میوه‌های گرمسیری» توافقنامه همکاری امضا شد. ایجاد گلخانه هیدروپونیک با استفاده از فناوری‌های پیشرفته، ایجاد مرکز نوآوری در حوزه کشاورزی هوشمند، احداث ۶۰ هکتاری گلخانه هوشمند در جنوب تهران، تولید بذر، نهال و نشاء میوه‌های گرمسیری در گلخانه‌، توسعه منطقه‌ای گلخانه‌ها در جیرفت تا یکصد هکتار با تامین مالی جمعی، به‌کارگیری فناوری‌های روز و توسعه کشت سبزی و صیفی‌جات، تولید انواع بذور مورد نیاز سبزی و صیفی‌جات در اصفهان، ۱۱۲ هکتار بنای گلخانه هوشمند، بخشی از محورهای این توافق‌نامه‌ها به شمار می‌رود.

نشست «رونمایی از برنامه ملی ایجاد، توسعه و ارتقا شهرک‌های مولد و دانش‌بنیان گلخانه‌ای و شیلاتی» روز یکشنبه همزمان با نمایشگاه ایران سبز برگزار شد.

این برنامه پیرامون توسعه کشاورزی هوشمند از طریق مشارکت بخش خصوصی و دولتی در تامین مالی طرح‌‎های فناوری محور در کشاورزی تعریف شده است.

در این نشست روح الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس جمهور، حمید ذوالفقاری معاون توسعه اقتصاد دانش‌بنیان رییس جمهور، نادرقلی ابراهیمی مدیر برنامه ملی ایجاد، توسعه و ارتقا شهرک‌های مولد و دانش‌بنیان گلخانه‌ای و شیلاتی، مهدی لطفی زاده مشاور وزیر جهاد کشاورزی و مجری طرح توسعه گلخانه‌های کشور، آقای دکتر ولی الله بنی عامری مشاور سابق وزیر جهاد کشاورزی و مجری طرح توسعه گلخانه‌های کشور، جمعی از دست اندرکاران معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاوری و نگینی مدیر عامل شرکت زمین هوشمند به‌عنوان مدیر پیمان برنامه ملی ایجاد، توسعه و ارتقاء شهرک‌های مولد و دانش‌بنیان گلخانه‌ای و شیلاتی و نیز مدیران عامل چندین شرکت فن‌آور در حوزه کشاورزی حضور یافتند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید