Iranian Agriculture News Agency

نام واکسن رازی کووپارس در نشریه آمریکایی پلاس وان درج شد:

تنها واکسن ایرانی در صدر اخبار علمی

مدیر تحقیق و توسعه موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی گفت: نام واکسن رازی کووپارس در نشریه علمی پلاس وان به‌عنوان تنها واکسن ایرانی و 5 واکسن پیشرو داخل بینی جهان، در کنار کشورهای ابرقدرت دنیا مطرح شده است.

تنها واکسن ایرانی در صدر اخبار علمی

به گزارش ایانا به نقل از روابط عمومی موسسه رازی، دکتر سیدرضا بنی هاشمی با اشاره به بررسی های جدید نشریه پلاس وان در مورد واکسن های کووید 19 اظهار کرد: در آوریل امسال مقاله ای در نشریه پلاس بیولوژیک با موضوع بررسی پیشرفت های دنیا در واکسن های نسل جدید کووید 19 در دنیا منتشر شده و از آنجا که هرگونه برنامه جدید در مورد واکسن های کووید 19 در این مجله به روز می شود، تاکید شده یکی از مواردی که برای قطع زنجیره انتقال این بیماری، باید در نظر داشته باشیم استفاده از واکسن های داخل بینی است.

وی افزود: با توجه به اینکه واکسن های موجود در دنیا تنها 6 ماه اثربخشی دارند، یکی از راهکارها برای تقویت سیستم ایمنی و جلوگیری از انتقال ویروس، استفاده از واکسن های داخل بینی است و در صورت استفاده از این نوع واکسن ها در تمام دنیا پس از واکسن های تزریقی، علاوه بر جلوگیری از ابتلا تا بیش از 80 درصد، سبب کاهش انتقال ویروس نیز می شود.

مدیر تحقیق و توسعه موسسه رازی خاطرنشان کرد: با این کار شاهد حذف پاندمی کرونا در دنیا و تبدیل آن به اندمی خواهیم بود که دربرگیری بسیار کمتری دارد و قابل کنترل است.

وی ادامه داد: این مجله عنوان کرده که امریکا در پروژه جدید خود 5 میلیارد دلار هزینه در نظر گرفته که بخش عمده آن صرف تحقیق و توسعه واکسن های داخل بینی و استنشاقی می شود.

دکتر بنی هاشمی با اشاره به اینکه این مجله رتبه بندی از واکسن های موجود انجام داده گفت: موضوع قابل تامل اینکه نام واکسن رازی کووپارس همچنان به عنوان تنها واکسن در نشریات مختلف دنیا و نماینده تحقیقات و صنعت واکسن سازی ایران مطرح است و پرچم کشور را در این حوزه افراشته نگاه داشته است.

وی اضافه کرد: بر اساس بررسی های این مجله صدها پروژه واکسن استنشاقی در دنیا در حال انجام است که ۲۴ واکسن به مرحله کلینیکال ترایال (کارآزمایی بالینی) رسیده اند و از این تعداد ۵ واکسن در مراحل نهایی قرار دارند که در متن این مجله از واکسن رازی کووپارس به عنوان نخستین واکسن داخل بینی نام برده شده است.

محقق اصلی پروژه ساخت واکسن رازی کووپارس تصریح کرد: سایر واکسن هایی که به این مرحله رسیده اند مربوط به کشورهای روسیه، چین ، هند و واکسن مشترک (امریکا، ژاپن و اتحادیه اروپا) است.

وی با تاکید بر اینکه نام ایران در بین ابرقدرت های جهان در زمینه ساخت واکسن قرار دارد، اظهار کرد: نکته قابل توجه میزان هزینه 5 میلیارد دلاری امریکا در این حوزه و در مقابل هزینه بسیار ناچیزی است که در ایران صرف تولید واکسن رازی کووپارس شده است و همچنان در صدر اخبار و موسسات علمی است، علی رغم اینکه در ابتدا مورد بی مهری های زیادی قرار گرفت.

دکتر بنی هاشمی خاطرنشان کرد: نشریه پلاس وان یکی از معتبرترین ژورنال های علمی در حوزه بیولوژی است که به نام انتشارات پلاس فعالیت می کند و این خبر در پلاس بیولوژیکال منتشر شده است. در این مجله جدیدترین مقاله پیش بالینی و فاز اول واکسن رازی کووپارس منتشر شده و قابل ذکر است از 6 واکسن که مقالات آن به چاپ رسیده، واکسن رازی کووپارس دارای بیشترین میزان انتشار مقالات در حوزه واکسن داخل بینی است.

وی اذعان داشت: مطالعه بالینی جدیدی به منظور قابلیت استفاده از واکسن داخل بینی رازی کووپارس به عنوان دز یادآور بر روی تمامی واکسن ها انجام شده که نتایج آن در حال بررسی است و به زودی به صورت مکتوب به سازمان غذا و دارو ارسال و مقاله آن نیز در آینده ای نزدیک منتشر خواهد شد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید