Iranian Agriculture News Agency

رییس سازمان امور اراضی کشور با اشاره به اهمیت یکپارچه‌سازی زمین‌های کشاورزی، خبر داد:

اصلاح قانون ارث اراضی کشاورزی به کمک مجلس

رییس سازمان امور اراضی کشور از اصلاح قانون ارث اراضی کشاورزی با هدف یکپارچه‌سازی این اراضی خبر داد.

اصلاح قانون ارث اراضی کشاورزی به کمک مجلس

به گزارش خبرنگار ایانا، مکانیزاسیون و استفاده از ماشین آلات کشاورزی موجب افزایش بهره وری، امنیت پایدار غذایی، تولید پایدار و ... می شود. دستیابی به این اهداف با یکپارچه سازی اراضی کشاورزی محقق می‌شود.

چند سالی است که مسئله یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی است اما مسائل و چالش‌هایی پیش روی این مسئله قرار دارد. بسیاری از کارشناسان معتقدند مهمترین چالش یکپارچه‌سازی اراضی، قانون ارث و مسائل حقوقی است.

رضا افلاطونی در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا در خصوص رفع چالش قانون ارث در خصوص یکپارچه‌سازی اراضی توسط وزات جهاد کشاورزی عنوان کرد: در این حوزه یکسری نقص قانون در زمین ها وجود دارد که در مرحله اول به دنبال رفع آنها هستیم.

وی در ادامه افزود: طرحی با همکاری مجلس شورای اسلامی در دست تدوین است که در آن نواقص قوانین قبلی در حوزه یکپارچه‌سازی در حال اصلاح است. یکی از این موارد جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی به دلیل قوانین ارث است.

رئیس سازمان امور اراضی کشور با ذکر مثالی تصریح کرد: زمانی که ماشینی به ورثه منتقل می‌شود، قطعات این ماشین تقسیم نمی‌شود و وراث به صورت یکپارچه ماشین را می‌فروشند و پول آن را تقسیم می‌کنند.

افلاطونی اضافه کرد: به اعتقاد سازمان امور اراضی، نحوه به ارث رسیدن زمین کشاورزی نیز باید به همین صورت باشد و نباید این اراضی خرد شوند بلکه به صورت یکپارچه مثل یک ماشین قابل استفاده و تولید باشند، در غیر این صورت زمین کشاورزی قابلیت استفاده نخواهد داشت.

وی با اشاره به سایر اقدامات در خصوص رفع چالش ارث در زمینه یکپارچه‌سازی تصریح کرد: همچنین برنامه‌ریزی شده نقل و انتقالات با اسناد عادی هرچه زودتر برچیده شود و منع داشته باشد. با انتقالات مشاعی نیز مخالف هستیم و برنامه‌ریزی‌های لازم  در این رابطه انجام شده است. پیگیر هستیم که در قوانین اصلاحی این موضوعات محقق شود.

 یکپارچه سازی 45 هزار هکتار اراضی تا پایان سال

رییس سازمان امور اراضی کشور عنوان کرد: برنامه‌ریزی شده تا پایان سال جاری 45 هزار هکتار اراضی یکپارچه سازی انجام شود، طرح مجلس نیز در حوزه قانون ارث در حال اجرا شدن است.

وی همچنین با اشاره به بحران خاک در کشور گفت: یکی از موضوعاتی که باعث جلوگیری از فرسایش خاک می‌شود؛ تثبیت خاک، افزایش پوشش گیاهی و حفظ کاربری زمین است .

افلاطونی تاکید کرد:  حفظ کاربری اراضی کشاورزی عملا مانع از بین رفتن خاک می‌شود. در این حوزه نیز پایش‌ها با سیستم‌های هوشمند انجام می‌شود که در این صورت پوشش خاک تثبیت می‌شود و فرسایش اتفاق نمی‌افتد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید