Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان اعلام کرد:

رشد نزدیک به 10 برابری اراضی زیر کشت کاملینا در لرستان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان ضمن اشاره به کشت 570 هکتاری کاملینا در سال گذشته، گفت: امسال این رقم به 5 هزار و 300 هکتار رسیده است.

رشد نزدیک به 10 برابری  اراضی زیر کشت کاملینا در لرستان

سید عماد شاهرخی، در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اعلام این خبر بیان کرد: در کل کشور 13 هزار هکتار کاملینا کشت شده و امسال از این عدد 5 هزار و 300 هکتار آن در استان لرستان کشت شده است. خوشبختانه نسبت به سال گذشته سطح زیر کشت افزایش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: در تلاش هستیم، تا بتوانیم بحث خرید، بازاریابی و تامین ادوات را برای فصل برداشت به خوبی مدیریت کنیم و شاهد نتیجه مطلوب باشیم.

شاهرخی توضیح داد: با توجه به حجم گسترده‌ای که امسال کشت شده است، در استان لرستان با کمبود ادوات مواجه هستیم.

وی افزود: برای کشت کاملینا به کمباین‌های مناسب که کاه‌کوب نباشند نیاز داریم. در حال حاضر با 19 تراکتور در استان قرارداد بستیم، اما به 35 دستگاه تراکتور نیاز داریم.

شاهرخی ادامه داد: در استان همدان برداشت محصولات دیرتر از استان لرستان است، به همین دلیل در حال توافق با صنف کمباین‌دارها در استان همدان هستیم تا بتوانیم از کمباین‌های این استان استفاده کنیم.

تبادل کمباین بین همدان و لرستان

شاهرخی عنوان کرد: توافق با کمباین‌دارها مزایای زیادی برای ما به همراه دارد و می‌توانیم در سال آینده شاهد افزایش سطح زیر کشت دانه روغنی کاملینا باشیم.

وی افزود: در بحث تولید دانه‌های روغنی، خصوصا در اراضی دیم علاوه بر اهمیت بحث اقتصادی، تناوب کشت اهمیت بیشتری دارد. طبق گفته محققین حوزه کشاورزی اگر تناوب کشت را رعایت کنیم، در سال بعد حداقل 20 درصد افزایش تولید خواهیم داشت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان اضافه کرد: دانه‌های روغنی ریشه‌های بلندی دارند، در خاک‌های لایه‌های زیرین این ریشه‌ها، طی سال‌های متمادی کشت، لایه‌های محکمی  تشکیل شده که این لایه‌ها غیرقابل نفوذ برای آب و مواد معدنی است. این گیاه  می‌تواند خاک‌های لایه‌های زیرین را تجزیه کنند و باعث نفوذ‌پذیری بیشتر و غنی شدن خاک شوند. همین مسئله موجب افزایش تولید در سال‌های آینده می‌شود.

پیگیری جهش تولید در دیمزارها با کمک ستاد اجرایی فرمان امام (ره)

به گفته شاهرخی، تناوب کشت موجب تقویت خاک و افزایش سطوح زراعی در استان لرستان می‌شود.

وی در خصوص وضعیت کشت دیم در این استان، توضیح داد: یکی از مباحث مهم در استان لرستان طرح جهش تولید در دیم‌زارها است و با مشارکت ستاد اجرایی فرمان امام (ره) انجام می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان ادامه داد: امسال دومین سال اجرای این طرح در سطح استان  است. در سال اول نمونه‌گیری بسیار دقیق و علمی با مشارکت کارشناسان ستاد اجرای فرمان امام (ره) از مزارع انجام دادیم.

وی اضافه کرد: خوشبختانه در گندم نسبت به مزارع شاهد در هر هکتار 200 کیلوگرم افزایش تولید داشتیم. امسال نیز در حال اجرای این طرح در 350 هکتار از اراضی استان لرستان هستیم.

شاهرخی در مورد عمده محصولاتی که در این استان کشت می‌شود، بیان کرد: عمده محصولات ما در اراضی دیم؛ گندم، جو، حبوبات و دانه‌ی روغنی کاملینا است که امسال با جدیت بیشتر در دستور کار قرار دادیم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید