Iranian Agriculture News Agency

مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی خبر داد:

اجرای موفق اصلاح الگوی کشت در گرو مشارکت کشاورزان

مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: اجرای موفق اصلاح الگوی کشت در گرو مشارکت کشاورزان است.

اجرای موفق اصلاح الگوی کشت در گرو مشارکت کشاورزان

به گزارش خبرنگار ایانا از آذربایجان شرقی، آیت الله عبادپور در بازدید از سایت جهش تولید شهرستان مرند افزود: یکی از سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی و سازمان جهاد کشاورزی استان  اجرای «الگوی کشت» است تا گامی در جهت افزایش بهره‌وری و استفاده بهینه از منابع، تامین امنیت غذایی و تولید پایدار و مطمئن برداشته شود.

وی افزود: برنامه الگوی کشت از نیمه دوم 1401توسط وزیرجهاد کشاورزی وقت و با حضور مسئولین بلندپایه کشوری رونمایی شد. یکی از اهداف اصلی مدنظر در این سند، حمایت از توسعه تولید محصولات اساسی با هدف رفع وابستگی به واردات است.

عبادپور ادامه داد: با توجه به شرایط اقلیمی موجود، کاهش بارندگی، افزایش دما و وضعیت نابسامان دریاچه ارومیه، در سنوات اخیر اقدامات جدی در خصوص تغییر الگوی کشت، تغییر روش کشت و ارقام محصولات زراعی انجام شده است.

وی گفت: محصولات زراعی استان از آب‌بر بودن به مصرف بهینه تغییر کرده و محصولات زراعی با نیاز آبی کمتر در استان کشت شده است. از سال 1393 برنامه‌ریزی در این راستا انجام شده و اقداماتی در حال اجرا است.

مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی افزود: این اقدامات مورد استقبال و همراهی کشاورزان قرار گرفته است. در سال جاری با ابلاغ رسمی وزارت جهاد کشاورزی رسمیت یافته و امیدواریم از منابع آب وخاک که خداوند در اختیارمان قرار داده، در جهت بالا بردن تولید محصولات کشاورزی در استان با استفاده از بحث‌های آموزشی و آگاهی سازی بهره ببریم. در این راه از همکاری مدیران سازمان جهاد کشاورزی ، محققین مرکز تحقیقات دیم مراغه و منابع طبیعی استان استفاده می‌کنیم. 

وی تصریح کرد: همه ما معتقدیم اجرای موفق اصلاح الگوی کشت در گرو مشارکت کشاورزان است، اینجاست که اهمیت آموزش و ترویج مشخص می‌شود و نبودن ترویج در کنار برنامه الگوی کشت باعث شکست این برنامه خواهد شد.

عبادپور گفت: برنامه جامع آموزشی و ترویجی الگوی کشت به‌صورت ویژه و جامع  در سازمان جهاد کشاورزی استان تدوین شده که از جمله می‌توان به انواع سازه‌های ترویجی، سایت‌های الگویی، مزارع نوآور، مزارع نمایشی و همین‌طور برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی یاشیلیق ‌، اجرای برنامه استودیوی کشاورز برنامه برکت و...اشاره کرد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید