Iranian Agriculture News Agency

معاون بهبود تولیدات گیاهی استان مازندران اعلام کرد:

نجات مازندران از خشکی با کشت دانه‌های روغنی

معاون بهبود تولیدات گیاهی استان مازندران، با اشاره به کشت دانه‌های روغنی به جای برنج در این استان، گفت: امسال به دلیل کمبود آب، کشاورزان به سراغ کشت برنج نرفتند و از آن‌ها خواستیم تا برای کشت سویا اقدام کنند.

نجات مازندران از خشکی با کشت دانه‌های روغنی

احسان عباس‌پور، در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا در مورد وضعیت کشت دانه‌های روغنی در استان مازندران، توضیح داد: سه نوع از دانه‌های روغنی در استان ما کشت می‌شود، اصلی و مهم‌ترین این دانه‌ها سویا است. این دانه باید سطح زیر کشت اول کشور را داشته باشد. همه برنامه‌ریزی‌ها برای دستیابی به این هدف انجام شده است. کود و بذر برای تولید این محصول به کفایت در مناطق توزیع شده و در حال کشت هستیم.

وی ادامه داد: کشت دوم ما آفتابگردان است، بذر این دانه نیز تامین و در مناطق توزیع شده است. در خصوص این دانه نیز آماده‌سازی زمین و کشت نیز به تواتر در حال پیگیری است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی مازندران بیان کرد: کشت سوم مازندران کنجد است، این کشت یکی از توصیه‌های خاص ما است و کشاورزان نیز استقبال ویژه‌ای کردند.

وی افزود: در برداشت ماشینی کنجد با مشکلاتی مواجه هستیم، این مسئله را به حوزه تحقیقات نیز منعکس کرده‌ایم. ما به ارقامی نیاز داریم که غلاف کپسول آن‌ها باز نشود تا در مرحله برداشت دچار ریزش نشوند.

عباس‌پور اضافه کرد: ارقامی که در حال حاضر در اختیار داریم، نیازمند به دو مرحله برداشت دستی و استحصال به وسیله کمباین است.

وی در ادامه گفت: متاسفانه این موضوع هزینه را برای کشاورزان بالا می‌برد و امیدواریم مراکز تحقیقاتی ما هر چه سریع‌تر بتوانند ارقام مناسب ماشینی را برای این منظور اختصاص دهند؛ تا سطح زیر کشت دانه‌های روغنی ما به طرز قابل توجهی افزایش پیدا کند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی این استان عنوان کرد: در حال حاضر فصل کشت آغاز شده و 8 هزار و 200 کلزا داریم که در حال برداشت است. کشت دانه‌های آفتابگردان، سویا و کنجد به تازگی شروع شده و امیدواریم بتوانیم سطح زیر کشت قابل توجهی داشته باشیم.

وی بیان کرد: امسال به دلیل کمبود آب، کشاورزان به سراغ کشت برنج نرفتند و از آن‌ها خواستیم تا برای کشت سویا اقدام کنند، به همین دلیل با استقبال قابل توجهی مواجه شدیم و بذر خوبی نیز توزیع شد.

عباس‌پور توضیح داد: مهم‌ترین عامل محدود کننده کشت دانه‌های روغنی بحث قیمت‎‌گذاری و رقابت با سایر محصولات است. باید توزیع قیمت‌گذاری به نحوی باشد تا این محصول با سایر محصولات زراعی قابلیت زراعت داشته باشد و  برای کشاورزان نیز جذابیت کافی را داشته باشد.

به گفته وی، نیاز آبی دانه‌های روغنی در مقایسه با برنج کمتر از 50 درصد است و این محصول نسبت به برنج کم آب‌‌بر است.

عباس‌پور در خصوص کشت کاملینا برای اولین بار در استان مازندران، گفت: کاملینا بیشتر برای مناطق سردسیر است و باتوجه به مقاومت خوبی که به سرمای زمستان دارد، امسال برای اولین بار به صورت دیم در سطح استان کشت شده است و عموما در مناطقی است که آبیاری نمی‌شود.

وی افزود: امسال حدود 20 هکتار از این محصول را زیر کشت داریم. با توجه به رشد خوب و مقاومتی که کاملینا تا این مرحله داشته، قطعا در سال‌های آینده در کنار کشت کلزا به‌عنوان یک کشت پائیزه پیشنهاد خواهیم کرد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید