Iranian Agriculture News Agency

ستون کشاورزی استان گلستان زنان کارگر هستند

زنان کارگر در گردنه‌های سخت و پر پیچ و خم کشاورزی ایفاگر نقشی مهم و اساسی در فرایند کاشت، داشت، برداشت و فروش محصولات هستند و به مثابه نگینی درخشنده و همیشه پویا، در رشد تولید و بهبود جایگاه اقتصادی وکشاورزی گلستان نقش مهمی دارند.

ستون کشاورزی استان گلستان زنان کارگر هستند

به گزار ایانا به نقل از ایرنا، استان گلستان با یک میلیون و ۸۶۹ هزار نفر جمعیت در شمال ایران قرار دارد و اقتصاد اصلی ساکنان آن برپایه کشاورزی بوده و خدمات و صنعت در رتبه‌های بعدی اشتغال استان بوده و زنان کارگر گلستانی به عنوان موتور پیشران کشاورزی استان، همواره ایفاگر نقشی مهم و اساسی در راه نیل به رشد، تعالی و شکوفایی این بخش هستند که با توجه به شعار سال در بخش «رشد تولید» با همت و کوشش مضاعفی در زمین‌های کشاورزی استان کار می‌کنند.

کسانی که به استان سرسبز و شمالی گلستان سفر می‌کنند حکایت‌های تاثیرگذاری از تلاش زنان کارگر در زمین‌های کشاورزی نقل می‌کنند که از این زنان تاثیرگذار گلستانی تلاش‌هایی را همانند یک معلم یاد گرفتند. پای صحبت این بانوان پرتلاش و گمنام استان می‌نشینیم؛ همشهریان و هم استانی‌هایی که حرف‌ها و ناگفته‌های زیادی از نقش تاثیرگذار خود در رشد تولید کشاورزی دارند و حالا می توانند حرف‌های نگفته خود را بازگو کنند.

زنان کارگر خلاق نقش مهمی در افزایش اشتغال و تأمین امنیت غذایی گلستان دارند

مریم شیبک بانوی جوان و زیبایی که از کودکی در زمین‌های کشاورزی مردم از جمله پنبه، شالیزار، گندم و نخود فرنگی کار کرده حرف‌های زیادی برای گفتن دارد در گفت‌وگو با ایرنا می گوید: در فصل کاشت، داشت و برداشت محصولات کشاورزی در گرگ و میش بامداد به زمین رفته و همراه با تاریک شدن هوا به خانه برمی‌گردیم.

این بانوی ۳۹ ساله افزود: ما زنان کارگر با تلاش‌های صادقانه و شبانه روزی به صورت مستقیم در اقتصاد کشاورزی تاثیرگذار بوده و پیشرفت و توسعه این حوزه را رقم می‌زنیم.

وی اظهار داشت: زنان کارگر زیادی همانند من، بیش از سه دهه مشغول فعالیت در بخش کشاورزی به صورت مستقیم هستند که برخی از آنها خلاقیت بسیاری داشته که چنانچه به آنها توجه شود منجر به افزایش اشتغال، استمرار تولید و تامین امنیت غذایی استان خواهد شد.

کارگران زن در اقتصاد ایران نقش مستقیمی دارند

آمنه بزی، بانوی ۴۶ ساله گلستانی یکی دیگر از زنان کارگر نمونه استان است که سختی‌های روزگار و اجبار زمانه برای تامین معیشت فرزندان او را به کارگر بخش کشاورزی تبدیل کرده که برای تامین هزینه زندگی کفش و کلاه کرده است. او به ایرنا گفت: قبل از ازدواج خانواده‌ام اجازه کار نمی‌دادند و نیازی هم به کار نداشتم ولی پس از اینکه ازدواج کردم تمام تلاشم را در رفاه و آسایش فرزندانم گذاشته و در این راه از چیدن میوه و سبزی، نشای برنج، وجین مزارع، برداشت باقالی تا فروش محصولات کشاورزی در کنار خیابان انجام داده و با پول حلال فرزندانم را بزرگ کردم.

وی افزود: جامعه امروز در تمام دنیا به گونه‌ای شده که حتما باید زنان پابه پای مردان کار کنند که البته در تولیدات کشاورزی نقش ما زنان پررنگ‌تر است و تلاش، همبستگی و همدلی زن، شوهر و فرزندان در کنار یکدیگر در کاهش تاثیرات تورم در زندگی تاثیرات ویژه‌ای دارد.

این بانوی کارگر بیان کرد: برخی از هم روستایی‌ها از کار کردن در زمین‌های کشاورزی و فروش محصولات کشاورزان در کنار جاده خجالت می‌کشند ولی باید بگویم که بهتر است زنان با عرق پیشانی و وجدان کاری کودکانشان را بزرگ کنند تا دستانشان را جلوی هر مرد و نامردی دراز نکنند.

تلاش زنان گلستانی برای کنترل تورم

نوربی‌بی خنبرپور بانوی ۵۶ ساله گلستانی هم که مشغول فروش نخود فرنگی‌های تازه مزرعه‌های اطراف بوده در این ارتباط گفت: در زمین‌های مردم کارگری کردم در این بیش از چهار دهه فعالیتم متوجه شدم زنان گلستانی در تولید گوجه، پنبه و محصولات کشاورزی بیشترین سهم را داشته و رشد و تولید محصولات وابسته به حضور کارگران زن بوده و با تلاش‌های خود در کنترل تورم هم می‌توانند موثر باشند.

وی افزود: بیشتر کارهای کشاورزی از جمله تیشه، نشا، وجین و فروش را زنان کارگر انجام می دهند و ستون بخش کشاورزی گلستان هستند.

وی اظهار داشت: پول کارگری از هر پولی حلال‌تر بوده و من هم با همین پول آبرومندانه فرزندان خود را بزرگ کردم و خوشحالم در رزق و روزی محتاج هیچ فردی نشدم و اگر افراد زحمت نکشند، هیچکس نیست که روزیش را دهد و از قدیم هم بزرگترهای ما گفتند «برو کار کن مگو چیست کار که سرمایه جاودانی است کار».

زنان کارگر توانایی و خلاقیت بسیاری برای کارآفرینی دارند

عذرا فکور بانوی ۴۷ ساله‌ای که مشغول پاک کردن باقالی است به ایرنا گفت: از بچگی همراه پدر و مادرم در زمین‌های مردم کار می‌کردم و اصل کار در کشاورزی زنان هستند و اگر نباشند پرتقال، سیب، آلو، توت فرنگی، شالی و باقالی را کسی از روی درختان نمی‌چیند.

وی افزود: برای پیشرفت و توسعه در زندگی زنان هم باید تلاش کنند و هر کسی کار کند نتایج تلاش خود را در همین دنیا می‌بیند، تجربه زنان کارگر در کشاورزی زیاد بوده و نیاز به راهنمایی و حمایت دولتمردان برای استفاده از این تجربیات و کارآفرینی است.

وی بیان کرد: در کنار درختان مردم هندوانه، گوجه و توت فرنگی می‌کاشتم و برداشت‌های خوبی هم انجام می‌شد و کارفرمایان هم از خلاقیت‌هایم استقبال خوبی داشتند.

این بانوی کارگر اظهار داشت: در حوزه کشاورزی زنان علم فراوانی در استان کسب کرده که با کمی حمایت کارآفرینان فردای جامعه خواهند بود.

شور و نشاط در بین زنان کارگر بخش کشاورزی قابل توجه است

معصومه شیخ یکی از بانوان ۴۲ ساله استان گلستان هم گفت: ایجاد امید و نشاط در قشر کارگری زنان قابل توجه است و زنان در ارتقا، رشد و توسعه تولید و شکوفایی اقتصاد کشاورزی نقش کلیدی دارند و برای تحقق شعار سال آستین همت خود را بالا زدند.

وی افزود: از سن ۱۲ سالگی کارگری کشاورزی می کردم. یک بار که برای وجین پنبه رفته بودم سرکارگرم مرا از گروه جدا کرد و گفت «تو کوچکی و نمی توانی کار کنی». آن روز بدترین روزم بود ولی حالا خودم راهنمای خیلی از بانوان برای فعالیت در بخش کشاورزی هستم.

وی اظهار داشت: اعتقاد دارم برای هر فردی که می خواهی کار کنی باید از جان و دل تلاش کنی و مایه بگذاری چون برای فرزندانت باید روزی حلال ببری، روزانه ما دو مزد دریافت می کنیم یک مزد از کارفرمای خود و یک مزد هم وقتی که بیان می کنند «خدا امواتت را بیامرزد»، و این مزد مالی یک‌روزه تمام می شود ولی مزد دعای خیر برای آخرت ما هم باقی می ماند.

خیلی دلم می‌خواهد کارآفرین نمونه در آینده شوم

شیخ گفت: در احادیث و روایات بسیاری گفته شده «از تو حرکت از خدا برکت» وقتی من از خواب بیدار می شوم و قصد رفتن به سر کار می‌کنم خداوند روزی را می دهد ولی اگر منتظر پشت میز نشینی باشی روزی و خرجی به دست نمی آید.

وی افزود: خیلی دلم می خواهد در کنار کارگر نمونه بودن در آینده کارآفرین نمونه باشم چون از صفر تا صد کشاورزی را خودمان انجام دادیم و از کودکی در این حوزه فعالیت داشتم.

اول ماه می (۱۱ اردیبهشت) به عنوان روز جهانی کارگر در تقویم ثبت شده است و در کشورمان از پنجم تا ۱۱ اردیبهشت نیز هفته کارگر نامگذاری شده که امسال با شعار کارگر ایرانی، فرهنگ کار و رشد تولید، گرامی داشته می شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید