Iranian Agriculture News Agency

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت جهاد کشاورزی:

تبادل تجاری ایران و قزاقستان در سال ۲۰۲۲ به ۵۲۸ میلیون دلار رسید

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت جهاد کشاورزی گفت: ارزش مبادلات ایران و قزاقستان در سال ۲۰۲۲ به ۵۲۸ میلیون دلار ارتقا یافته که سهم صادرات ایران حدود ۲۱۰ میلیون دلار و سهم صادرات قزاقستان ۳۱۸ میلیون دلار بوده است.

تبادل تجاری ایران و قزاقستان در سال ۲۰۲۲ به ۵۲۸ میلیون دلار رسید

به گزارش ایانا به نقل از ایرنا، «هوشنگ محمدی» با بیان اینکه همکاری‌های اقتصادی، تجاری، علمی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری قزاقستان با سرعت قابل توجهی در حال گسترش است، افزود: حجم مبادلات دو کشور گویای همکاری‌های اقتصادی است، به‌طوری که در سال ۲۰۲۲ ارزش مبادلات ایران و قزاقستان به ۵۲۸ میلیون دلار ارتقا یافت که در این بین، سهم صادرات ایران حدود ۲۱۰ میلیون دلار و سهم صادرات قزاقستان ۳۱۸ میلیون دلار بوده است.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: صادرات ایران ۲۷ درصد و مجموع مبادلات دو طرف ۲۰ درصد افزایش یافته است. وی با اشاره به سفر نخست‌وزیر قزاقستان به ایران و دیدار با معاون اول رئیس‌جمهوری کشورمان گفت: این سفر نشان‌دهنده اهمیت گسترش روابط برای دو کشور است، تاکنون ۱۸ اجلاس همکاری‌های مشترک اقتصادی، تجاری، علمی، فنی و فرهنگی بین جمهوری اسلامی ایران و قزاقستان برگزار شده است.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: در دولت سیزدهم دو اجلاس کمیسیون مشترک بین ایران و قزاقستان با محوریت وزارت جهاد کشاورزی برگزار شده است و در یک سال گذشته ۱۸ سند همکاری بین دستگاه‌های اجرایی دو کشور به امضا رسیده است.

وی افزود: یکی از دستاوردهای توسعه همکاری دو کشور در اجرای مصوبات هفدهمین کمیسیون مشترک، لغو روادید ۱۴ روزه برای همه ایرانیان در خرداد ماه ۱۴۰۲ توسط دولت قزاقستان و لغو روادید جمهوری اسلامی ایران برای قزاقستانی‌ها از آبان ماه ۱۴۰۲ بوده است.

محمدی با بیان این که در یک سال اخیر حدود ۱۵۰ مقام دولتی قزاقستان در قالب هیات‌های مختلف از جمله رئیس‌جمهور، معاون نخست‌وزیر و وزرای مختلف به ایران سفر کرده‌اند، ادامه داد: از طرف جمهوری اسلامی ایران هم در بهمن ماه سال گذشته، با مسئولیت وزیر جهاد کشاورزی و به همراه هیات بلندپایه ۹۰ نفره متشکل از مقامات سیاسی، اقتصادی و هیات‌های تجاری به آستانه سفر کردند و هجدهمین اجلاس مشترک همکاری‌های دو کشور در سطح مطلوبی در آستانه برگزار شد.

وی افزود: مهمترین موضوع اقتصادی بین دو کشور هدفگذاری ۳ میلیارد دلاری در بخش تجاری توسط روسای جمهور ایران و قزاقستان است که برای تحقق این هدفگذاری لازم است در حوزه‌های مختلف اقداماتی انجام شود.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت جهاد کشاورزی گفت: لازم است برای تجارت بین دو کشور مسایل بانکی برطرف شود که در هجدهمین اجلاس مشترک مقامات بانکی دو کشور در این خصوص مذاکرات مفیدی داشته‌اند.

وی در رابطه با همکاری‌های دوجانبه نفتی بین ایران و قزاقستان گفت: احیای عملیات سوآپ نفت خام بین ایران و قزاقستان، صادرات محصولات پتروشیمی، اجرای پروژه‌های پالایشگاهی و پتروشیمی با استفاده از مواد خام ایرانی از جمله همکاری‌های دو کشور بوده است.

محمدی ادامه داد: در زمینه کشاورزی اجرای تفاهمات ۴ جانبه تجارت و ترانزیت محصولات کشاورزی و تشکیل کمیته کشاورزی مورد تاکید دوطرف بوده است و به زودی نخستین جلسه آن در تهران برگزار می‌شود. همکاری‌های حمل و نقل و لجستیک بین دو کشور به سرعت در حال گسترش است و یک پرواز لجستیکی به صورت هفتگی در مسیر تهران - آلماتی و دو پرواز در مسیر گرگان - اکتاو برقرار است.

وی با اشاره به آزادی هوایی سطح پنج پرواز برای حضور شرکت‌های ایرانی در قزاقستان، عنوان‌داشت: اکنون نیز توافق‌نامه هوایی درباره بهره‌مندی از آزادی سطح پنج به امضای طرفین رسیده است؛ در حوزه حمل و نقل دریایی انتظار می‌رود در دو سال آینده امکان ایجاد خطوط کشتیرانی رورو مشترک بین شرکت‌های ایرانی و قزاقستانی فراهم شود.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت جهاد کشاورزی افزود: توافق‌نامه‌ای بین شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و شرکت سهامی راه‌آهن قزاقستان امضا شد و در خرداد ۱۴۰۱ نخستین قطار کانتینری حاوی محموله گوگرد از مبدا قزاقستان و با استفاده از خطوط ترانزیتی ایران به ترکیه اعزام شد.

وی در پایان گفت: همکاری در سایر حوزه‌ها به ویژه توسعه همکاری بین مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی، همکاری در پروژه‌های مشترک زمین‌شناسی، همکاری در حوزه گمرکات و پیاده‌سازی تیر الکترونیکی بین گمرکات دو کشور، همکاری و تبادل تجربه در حوزه بهداشت، علم، فناوری، فرهنگی و گردشگری در حال گسترش است.

گفتنی است وزارت جهاد کشاورزی ریاست اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی، تجاری، علمی، فنی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و قزاقستان را بر عهده دارد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید