Iranian Agriculture News Agency

شعار روز جهانی بیابان‌زایی تعیین شد:

نقش و حقوق زنان در مدیریت پایدار سرزمین

مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان منابع طبیعی کشور گفت: کنوانسیون بین‌المللی مقابله با بیابان‌زایی و کاهش اثرات خشکسالی، شعار امسال روز جهانی مقابله با بیابان‌زایی را «نقش و حقوق زنان در مدیریت پایدار سرزمین» مطرح کرده است.

نقش و حقوق زنان در مدیریت پایدار سرزمین

وحید جعفریان در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با بیان این مطلب افزود: هدف این شعار توجه دادن به این موضوع است که زنان چه نقش‌هایی می‌توانند در زمینه مقابله با بیابان‌زایی داشته باشند؛ چراکه بانوان می‌توانند نقش‌های‌ بسزایی درحوزه‌های اقتصادی، علمی، مباحث مشارکتی، کارآفرینی در مزارع و... داشته باشند. این نقش در مدیریت سرزمینی بسیار موثر است و باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

وی توضیح داد: روز جهانی مقابله با بیابان‌زایی، اقدامی است که از سوی کنوانسیون بین‌المللی مقابله با بیابان‌زایی و کاهش اثرات خشکسالی مطرح شده است؛ این کنوانسیون به منظور تنویر افکار عمومی برای مقابله با بیابان‌زایی و اثرات خشکسالی، توجه دادن آحاد جامعه در جوامع مختلف به این موضوعات و اهمیت جلوگیری از تخریب سرزمینی، هرساله روز با 17 ژوئن، مصادف با 27 خرداد را به‌نام روز جهانی مقابله با بیابان‌زایی نام‌گذاری کرده و این روز در 197 کشور دنیا که عضویت این کنوانسیون را دارند مورد توجه قرارگرفته و موضوعات مرتبط با این مسئله را به بحث می‌گذارند.

تبعات گسترده خشکسالی و بیابان‌زایی

جعفریان افزود: پیامدهای ناشی از خشکسالی و تخریب سرزمینی بسیار است و مسائلی مانند اُفت آب‌های زیرزمینی، مهاجرت، از دست رفتن مزارع و خسارت‌هایی که خانواده‌ها در این میان می‌بینند از این دست هستند. با توجه به نقش زیادی که بانوان در حفظ کیان خانواده بر دوش دارند و نیز از منظرهای مختلف دیگر، اهمیت زنان در این مورد قابل بحث است.

وی گفت: با این شعار، جامعه جهانی سعی می‌کند ظرفیت‌های عظیمی که بانوان در این زمینه‌ها دارند، مورد توجه قرار گیرد و نشست‌ها و‌ جلسات مختلفی‎ در این مورد زمینه برگزار خواهد شد.

سازمان منابع طبیعی، نهاد هماهنگ کننده

مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان منابع طبیعی کشور در ادامه توضیح داد: در ایران، سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، به‌عنوان نهاد هماهنگ کننده ملی کنوانسیون مقابله با بیابان‎زایی در قانون معرفی شده و عملا پیگیر موضوعات مرتبط است. هرساله برنامه‌های متعددی را برای گرامیداشت این روز دنبال می‌کند که امسال نیز با شعار در نظر گرفته شده، علاقمند است که به‌ویژه جامعه زنان با ملاحظاتی که به‌درستی در فرهنگ ایرانی، حاکمیت و نظام جمهوری اسلامی وجود دارد، از این فرصت استفاده کنند و بتواند ظرفیت‌های ملی را در این زمینه معرفی کنند.

نمونه‌هایی از حضور بانوان

جعفریان افزود: به‌طور مثال در مجموعه جهاد کشاورزی، برخی تعاونی‌های بسیار فعال مرتبط با حوزه‌های حفظ و بهره‌برداری از منابع طبیعی و کشاورزی توسط بانوان اداره می‌شوند و بسیاری از پروژه‌های مشارکتی، صندوق‌های خرد اعتباری که نقش مهمی در کمک به معیشت خانواده‌ها و حفظ و بقای آن در مناطق آسیب دیده دارند، با حضور فعال زنان اداره می‌شوند. نمونه‌های بسیار موفقی از حضور، فعالیت و نقش ارزشمند بانوان در این زمینه‌ها وجود دارد.

وی افزود: امسال قرار بر این است که با توجه به رویکردهای مردمی‌سازی فعالیت‌های مبارزه با بیابان‌زایی و اثرات خشکسالی، تبیین سیاست‌ها، مشارکت‌ها و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و نقش‌آفرینی جوامع محلی، مراسم روز جهانی مقابله با بیابان‌زایی را برگزار کنیم و در این راستا درخواست کرده‌ایم که دانشگاه‌ها و متولیان در سطوح مختلف کشوری و استانی، پیشنهادات و برنامه‌های مناسبی را داشته باشند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید