Iranian Agriculture News Agency

مجری طرح گندم:

هرساله کیفیت بیش از 2 هزار نمونه گندم در آزمایشگاه ارزیابی می‌شود

مجری طرح گندم گفت: به‌طور متوسط گندم های کشور جزء گندم های خوب تا متوسط هستند و هر ساله بیش از دو هزار نمونه در آزمایشگاه سازمان تات بر اساس شاخص های کیفی ارزیابی می‌شود.

هرساله کیفیت بیش از 2 هزار نمونه گندم در آزمایشگاه  ارزیابی می‌شود

سهراب سهرابی در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا در خصوص برنامه‌ریزی‌ برای توسعه کشت گندم حاوی گلوتن با هدف تولید نان کامل در سال جدید، بیان کرد: طی 8 تا 10 سال گذشته یکی از وظایفی که به عهده وزارت جهاد کشاورزی گذاشته شده است، ارزیابی کیفیت گندم‌های تولیدی ایران است.

وی ادامه داد: هر سال متناسب با میزان تولیدات استان، نمونه‌برداری گندم از مزارع و مناطق انجام می‌شود و این نمونه‌ها در بخش آزمایشگاه شیمی غلات سازمان تات، ارزیابی کیفی می‌شوند.

مجری طرح گندم افزود: بیش از دو هزار نمونه گندم از سراسر کشور در آزمایشگاه بررسی می‌شود. شاخص‌های کیفی شامل بذر هزار دانه، پروتئین دانه، حجم رسوب زلنی ، حجم نان، رطوبت، سختی نان، گلوتن مرطوب، شاخص گلوتن و ارتفاع رسوب SDS و شاخص SDS  در نمونه‌ها مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

سهرابی ادامه داد: وزن هکتولیتر نیز یکی دیگر از شاخص‌های اندازه‌گیری کیفی گندم در آزمایشگاه است. براساس ارزیابی که در سال گذشته انجام شده، کیفیت محصولات تولیدی گندم با یکدیگر متفاوت هستند اما به‌طور متوسط گندم‌های کشور جزء گندم‌های خوب تا متوسط هستند.

برتری کیفیت گندم 5 استان کشور

وی تصریح کرد: میزان پروتئین دانه‌های گندم تولیدی ایران به‌طور متوسط حدود 12 درصد است و میزان گلوتن مرطوب که از شاخص‌های مهم است، حدود 27 درصد به ثبت رسیده است. البته در استان‌های مختلف وضعیت متفاوت است. معمولا در استان‌های با اقلیم گرم مثل خوزستان ، کرمان، کرمانشاه، گلستان، مازندران کیفیت گندم‌های تولیدی بالاتر از سایر استان‌ها است.

مجری طرح گندم افزود: در برنامه‌های ویژه، جهاد کشاورزی فقط به عملکرد در واحد سطح توجه نمی‌کند بلکه به موضوع کیفیت گندم نیز توجه خاص می‌شود. سعی می‌کنیم ارقامی که کیفیت بالاتری دارند، جایگزین ارقام با کیفیت پایین شده و گسترش پیدا کند.

سهرابی با اشاره به تلاش برای تولید نان کامل ، گفت: سبوس‌گیری نان‌های مصرفی با یکدیگر متفاوت است. سبوس‌گیری در نان سنگک 8 تا 10 درصد است. سبوس‌گیری در گندم نان‌های دیگر مثل نان بربری و لواش درصد بیشتری است. از لحاظ کیفی هرچه گندم‌ها سبوس‌گیری کمتری شوند، کیفیت بالاتری دارند.

وی با بیان اینکه بخشی از سبوس حتما باید از دانه جدا شود، بیان کرد: سبوس بالا مشکلاتی را در تولید نان و بدن انسان ایجاد می‌کند. بهترین نوع آرد برای تولید نان کامل، آردی با سبوس‌گیری حداکثر 7 درصد است. چنین آردی می‌تواند بالاترین کیفیت نان را از لحاظ تغذیه‌ای برای انسان داشته باشد.

مجری طرح گندم عنوان کرد: گروه های زیادی در سطح کشور مثل استان‌های مرکزی، اصفهان، فارس و خراسان رضوی در حال تولید نان کامل هستند و در سایر استان‌ها نیز تولید در حال آغاز است.

سهرابی با بیان اینکه  نقش رسانه‌ها در بهره‌گیری مردم از نان کامل بسیار اهمیت دارد، گفت: ظاهر نان‌های کاملی که مردم در جامعه مصرف می‌کنند، ممکن است زیبا نباشد زیرا معمولا نان‌های کامل رنگ‌های تیره‌تری دارند.

وی اضافه کرد: این امکان وجود دارد که در زمان مصرف این نان‌ها، افراد حس خوبی نداشته باشند اما از لحاظ تغذیه‌ای، نان‌های کامل با سبوس بالا بسیار مفیدتر است و بخش بزرگی از ویتامین‌ها در لایه بیرونی گندم وجود دارد که با سبوس‌گیری بالا این ویتامین‌ها از چرخه تولید خارج می‌شود و نان تولیدی کیفیت پایینی خواهد داشت.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید