Iranian Agriculture News Agency

یک گام تا تولید روغن از جوجوبا

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان بوشهر با اشاره به مزایای کاشت جوجوبا در ایران با هدف تولید روغن گفت: این گونه دارای ارزش اقتصادی بالا از گونه‌های ارزشمند قابل توسعه و مناسب کاشت در استان بوشهر است.

یک گام تا تولید روغن از جوجوبا

به گزارش خبرنگار ایانا از بوشهر، محمود دشتی‌زاده بیان کرد: گیاه جوجوبا به دلایل مختلف از جمله نیاز کم به آب، تحمل به شوری، تابستان خوابی، تحمل دمای بالای 50درجه و ارزش اقتصادی بالا از گونه‌های ارزشمند قابل توسعه و مناسب کاشت در استان بوشهر است.

دشتی زاده بیان کرد: این گیاه که در حال حاضر 10 سالگی خود را در ایستگاه تحقیقات کاکی پشت سر گذاشته دو پایه بوده و پایه‌های نر و ماده از هم جدا می‌شوند.

وی افزود: با کم‌ترین هزینه از سال دوازدهم به بعد هر پایه ماده می‌تواند تولید یک تا یک و نیم ملیون تومانی روغن داشته باشد.

دشتی زاده گفت: روغن حاصل از بذرها گیاه جوجوبا که تا 50 درصد (در مناطق مختلف متفاوت است) استحصال می‌شود، می‌تواند جایگزین بسیاری از روغن‌های دیگر شود و به دلیل عدم تولید کالری هم در مصارف خوراکی و هم آرایشی- بهداشتی (انواع کرم- شامپو و صابون) استفاده می‌شود. همچنین در صنایع ماشین سازی در تهیه روغن موتور، مکمل پروتئین غذای دام استفاده دارد.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان بوشهر عنوان کرد: روغن این گیاه ماندگاری و مقاومت فوق‌العاده‌ای را در دمای بالا، در مقایسه با روغن‌های گیاهی دیگر دارد.

وی افزود: در مجموع تعداد 50 پایه جوجوبا در ایستگاه تحقیقات کاکی کاشته شده است.

بررسی فنولوژی گیاه جوجوبا  با حضور رئیس بخش یکی از بخش‌های تحقیقاتی موسسه تحقیقات جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، مسئول حراست مرکز و مسئول ایستگاه تحقیقاتی جنگل و مرتع کاکی انجام شد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید