Iranian Agriculture News Agency

خیر اندیش در گفتگو با ایانا خبر داد:

توسعه 5 برابری کشت گلرنگ در شهرستان مراغه نسبت به سال گذشته

معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مراغه از توسعه کشت گلرنگ در شهرستان مراغه خبر داد.

توسعه 5 برابری کشت گلرنگ در شهرستان مراغه نسبت به سال گذشته

سعید خیراندیش در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی،  ضمن بیان مطلب فوق توضیح داد: در سال زراعی جاری کشاورزان این شهرستان در قالب طرح جهش تولید در دیمزار‌ها اقدام به کشت ۲۴۲ هکتار گلرنگ کرده که نسبت به سال گذشته که حدود ۴۰ هکتار بوده، افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته است.

وی عنوان کرد: توسعه و رواج کشت گلرنگ در کنار دیگر دانه‌های روغنی علاوه بر تامین روغن مورد نیاز کشور در مصارف دارویی و غذایی و صنایع رنگرزی نیز کاربرد داشته، همچنین علوفه آن با ارزش بوده و می‌توان به صورت علوفه خشک و سیلویی ذخیره کرد و کنجاله گلرنگ نیز جایگزینی مناسب برای استفاده در جیره غذایی دام به مصرف می‌رسد.

خیراندیش با اشاره به نیاز کشور به تولید دانه‌های روغنی بیان کرد: گیاه گلرنگ به دلیل تحمل بالای آن در مقابل کم آبی و خشکی، مقاومت به شوری خاک، افزایش مواد آلی و اصلاح ساختمان خاک و عملکرد بالای اقتصادی به عنوان محصول تناوبی با غلات و با هدف تبدیل آیش زرد به سبز در دیمزار‌های شهرستان در حال توسعه است.

وی در ادامه گفت: ارقام کشت شده دانه روغنی گلرنگ در دیمزارهای شهرستان مراغه از ارقام zys و فرامان است که با تراکم ۲۵ کیلوگرم در هکتار و با به کارگیری ۲۰ تا ۲۵ کیلوگرم کود پایه اوره و با عمق ۳ سانتی متر کشت شده است و پیش‌بینی می‌شود امسال حدود ۱۴۵ تن تولید دانه روغنی گلرنگ در شهرستان داشته باشیم.

معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مراغه افزود: در حمایت از بهره برداران، محصول گلرنگ نیز همانند دیگر دانه‌های روغنی نظیر کلزا با قیمت مصوب دولتی به صورت تضمینی از کشاورزان خریداری خواهد شد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید