Iranian Agriculture News Agency

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان پیش‌بینی کرد:

افزایش 10 درصدی خرید تضمینی گندم در خوزستان

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان خوزستان پیش‌بینی کرد: در سال جاری خرید تضمینی گندم نسبت به سال گذشته در این استان با 10 درصد افزایش روبرو شود.

افزایش 10 درصدی خرید تضمینی گندم در خوزستان

به گزارش خبرنگار ایانا از خوزستان، تورج نوروزی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان با اشاره به آغاز برداشت محصولات پاییزه از 24 فروردین در استان گفت: به جز شهرهای حاشیه زاگرس برداشت گندم، جو  و کلزا در شهرستان‌های استان در حال انجام است.

وی توضیح داد: در سال زراعی 1402-1401 ، 420 هزار هکتار از مزارع استان زیر کشت گندم رفت و تاکنون 150 هزار تن از این محصول استراتژیک از کشاورزان خریداری شده است. پیش‌بینی می‌شود گندم خریداری شده در استان 10 درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته باشد.

وی با بیان اینکه 340 هزار هکتار از مزارع گندم مربوط به کشاورزی قراردادی است، عنوان کرد: پیش‌بینی می‌شود حدود یک میلیون تن محصول گندم از این مزارع برداشت شود.

نوروزی اضافه کرد:  برداشت کلزا نیز  از سطح 26 هزار هکتار از مزارع دیم و آبی استان آغاز شده و تاکنون 12 هزار تن محصول خریداری شده است. پیش‌بینی می‌شود 45 هزار تن دانه روغنی کلزا در استان خریداری شود.

 وی دیگر محصول پاییزه‌ای که در مرحله برداشت قرار دارد را جو عنوان کرد و گفت: این محصول در 22 هزار هکتار مزارع آبی و 53 هزار هکتار مزارع دیم کشت شده است. پیش‌بینی می‌شود 86 هزار تن از این محصول برداشت شود.

وی به برداشت چغندر قند پاییزه از سطح 16 هزار و 200 هکتار از مزارع استان نیز اشاره کرد و ادامه داد: 12 کارخانه قند عملیات برداشت این محصول استراتژیک را برعهده دارند. پیش‌بینی می‌شود یک میلیون و 100 هزار تن چغندرقند پاییزه در استان برداشت شود.

نوروزی با توضیح اینکه طرح جهش تولید در 105 هزار هکتار از دیم‌زارهای استان اجرا شده، بیان کرد: در این طرح محصولات گندم، جو، کلزا، حبوبات، نباتات علوفه‌ای و گیاهان دارویی کشت شد. پیش‌بینی می‌شود از سطح 70 هزار هکتار گندم کشت شده حدود 94 هزار تن محصول برداشت شود.

وی در پایان یادآور شد: خرید محصول گندم به صورت تضمینی توسط اداره کل غله و خدمات بازرگانی در حال انجام است و پرداخت مطالبات کشاورزان از طریق بانک کشاورزی انجام خواهد شد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید