Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان:

هزار میلیارد تومان اعتبار به حوزه کشاورزی استان لرستان اختصاص داده شد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان اعلام کرد: 1000 میلیارد تومان به حوزه کشاورزی استان اختصاص داده شده است که برای جذب آن نیاز به رایزنی و پیگیری از سوی شخص استاندار است زیرا با استفاده از این رقم می‌توان جهش بزرگی را در بخش کشاورزی ایجاد کرد.

هزار میلیارد تومان اعتبار به حوزه کشاورزی استان لرستان اختصاص داده شد

به گزارش ایانا به نقل از روابط عمومی جهاد کشاورزی لرستان، رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان در نشست مشترک با استاندار بیان کرد: در تاریخ بعد ازانقلاب این اولین نشست بخش کشاورزی با استاندار است که نشات گرفته از تعامل خوب سازمان جهاد کشاورزی و نگاه ویژه استاندار به بخش کشاورزی است.

سید عماد شاهرخی افزود: انصافا به خاطر حمایت استاندار از مجموعه کشاورزی رضایت‌مندی بسیار خوبی در بین همکاران وجود دارد و تلاش ما در این مدت، ایجاد یک جهش و نشاط در فعالیت‌های سازمان بوده است.

وی ادامه داد: خوشبختانه با همدلی و همکاری همه جانبه همکاران، توانسته‌ایم در تمامی زیر مجموعه‌های بخش کشاورزی جهش و رشد خوبی در سال زراعی داشته باشیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان اظهار کرد: در کشت قراردادی با انعقاد بالغ بر 10 هزار قرارداد و رصد توسط وزارت جهاد کشاورزی، رتبه 5 را در بین تمامی استان‌ها کسب کرده‌ایم.

وی افزود: در سال 1400 در مجموع 8 جلسه رفع تداخلات برگزار شد اما این در حالی است که در سال گذشته 31 جلسه برگزار شد و 66 درصد پلاک‌ها در سال 1401 تعیین تکلیف شده و رفع تداخل انجام شد. همین امر موجب شد تا در رفع تداخلات در کشور رتبه 5 را کسب کنیم.

شاهرخی تصریح کرد: در فصل زراعت یک فصل متمایز شکل گرفته است و تک به تک، نقطه به نقطه مراکز و برش‌ها رصد شده‌اند و ماحصل این اقدامات کسب رتبه اول و یا دوم در توزیع کود، توزیع نهاده، جذب سهمیه و... شده است.

وی عنوان کرد: سال ماقبل تولید در طرح جهش تولید در بین 16 استان در رتبه آخر بودیم اما خوشبختانه برای سال 1401 در رتبه 6 کشوری قرار گرفته‌ایم و 3 برابر سال ماقبل زراعی ادوات کشاورزی جذب کرده‌ایم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان بیان کرد: 225 ادوات کشاورزی جذب شده است و این در حالی است که سال ماقبل 75 دستگاه جذب شده بود.

وی گفت: 6 برابر سال قبل افزایش بازرسی و جریمه را داشته‌ایم ، بازرسی‌ها در تشکیل پرونده و جرایم خود را نشان می‌دهند.

شاهرخی تصریح کرد: قریب به 200 طرح کشاورزی با بیش از 50 درصد پیشرفت فیزیکی در استان وجود دارد و تمامی این موارد برای استان یک نوع ظرفیت هستند. در صورتی که اعتبارات تبصره 18 برای استان واریز شود و این پروژه‌ها به بهره‌برداری برسند قطعا می‌توانند در روند تولید ورونق و اشتغال استان نقش موثری را داشته باشند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: در سفر دوم ریاست جمهوری، 7 همت را برای بخش کشاورزی پیش‌بینی کرده‌ایم.

وی ادامه داد: چند کار دراولویت قرار دارد یکی از این اقدامات، بحث محرومیت‌زدایی و توجه به نقاط محروم است. نمونه این اقدام، اجرای آبیاری تحت فشار در منطقه‌ای در سپید دشت است.

شاهرخی عنوان کرد: در صورت پای کار بودن کمیته امداد و ستاد اجرایی آمادگی لازم وجود دارد تا در مناطقی با اراضی دیم که کمبود آب دارند، طرح‌های آبیاری اجرا شود تا مردم منطقه بتوانند به درآمد و عایدی خوبی در بخش کشاورزی دست پیدا کنند.

وی گفت: یکی از اقدامات در دستور کار این است که در یکپارچه سازی اراضی یک کار جهادی و انقلابی در سال 1402 انجام شود. هر مرکز جهاد یک طرح یکپارچه‌سازی در دستور کار داشته باشد و این موضوع با جدیت و تا حصول نتیجه پیگیری شود تا فرهنگ‌سازی خوبی انجام شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان در بخش دیگری از صحبت‌هایش به افزایش طرح بهره‌وری درمزارع گریزی زد و افزود: قانونی در نظام مهندسی وجود دارد که می‌توان از ظرفیت کارشناسان نظام مهندسی در مزارع استفاده کرد و به میزان بهره‌وری ایجاد شده در مزارع، درآمد کارشناسان تامین می‌شود .

وی گفت: این طرح بهره‌وری، اشتغال‌زایی خوبی به دنبال دارد و قطعا می‌توانیم کمک خوبی به تولید استان داشته باشیم.

شاهرخی افزود: ظرفیت‌های خوبی در استان داریم. نمونه آن در کاملینا تجربه شده است. حال یکی دیگر از ظرفیت‌ها، درآمدزایی 100 میلیون تومانی از کشت یک هکتاری موسیر در مزارع دیم است.

وی عنوان کرد: این کشت دیم سختی زیادی ندارد و کشاورز به راحتی به بهترین درآمد دست پیدا می‌کند. اما لازم است برای روی آوردن و گرایش کشاورزان به این نوع کشت‌ها، فرهنگ سازی‌های لازم انجام شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان اظهار کرد: در کنار این مسائل و موارد باید در راستای فراهم کردن صنایع تکمیلی، تبدیلی و جانبی نیز اقدامات خوبی انجام شود تا دست رنج کشاورز در جهت توسعه و رونق کشاورزی نمود پیدا کند.

امنیت غذایی بدون مشکل در استان تامین شد

استاندار لرستان نیز در این نشست با اشاره به اینکه مجموعه جهادکشاورزی استان لرستان از جهادگران حقیقی در حوزه اجرا و خدمت به مردم استان هستند، گفت: با وجود همه کم و کاستی‌ها و تحمل شرایط سخت وارد شده به کشور و به تبع استان، جهاد کشاورزی لرستان توانسته است کارنامه درخشانی را کسب کند.

فرهاد زیویار بیان کرد: زحمات و فعالیت‌های سازمان جهاد کشاورزی بر کسی پوشیده نیست و این خدمات‌رسانی به مردم مایه سربلندی و افتخار است.

وی اظهار کرد: شرایط کشور در طی چند ماه گذشته عادی نبود و بحران، التهاب و... زیادی بر کشور وارد بود اما با مردمی‌سازی یارانه‌ها تغییر و تحولات اساسی در اقتصاد کشور شکل گرفت و التهابات بیشتر نمایان شد.

استاندار لرستان گفت: خوشبختانه در بحث تامین و امنیت غذایی مشکلی برای استان ایجاد نشد.

زیویار تصریح کرد: صرف نظر از اقدامات انجام شده در بخش‌های زیرساختی، تحقیقاتی ، عمرانی و ...، آمار فعالیت‌های انجام شده از سوی جهاد کشاورزی لرستان مؤید درخشش این سازمان در بخش‌های مختلف است.

وی افزود: در همه بخش‌های حوزه کشاورزی حرف برای گفتن وجود دارد و انتظار بر این است که عمده فعالیت‌های انجام شده به صورت یک بسته کامل فعالیتی تهیه و در اختیار استانداری قرار گیرد.

استاندار لرستان عنوان کرد: نه به اعتراف، اظهارات و بیانات خودمان، بلکه به گواه صحبت‌های روسای سازمانی در کشور، در بحث دامپزشکی و شیلات در ایران حرف‌های زیادی برای گفتن داریم. به گونه‌ای که شیلات لرستان در مرتبه‌های عالی در سطح کشور قرار دارد و با برنامه‌ریزی هر چه بهتر می‌تواند در سطح منطقه به یک ظرفیت قابل قبول دست پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه سایر بخش‌های کشاورزی نیز دارای ظرفیت‌ها و قابلیت‌های زیادی هستند، ادامه داد: منابع طبیعی نیز یک قوت است و با تعهد کاشت بیش از 7 میلیون اصله نهال که بر دوش استان گذاشته شده است، نشان داد که می‌تواند عهده‌دار کارهای بزرگ باشد.

زیویار تصریح کرد: مدعی نیستیم که همه کارها در طول دوره تصدی ما انجام شده است اما بخش عمده‌ای از فعالیت‌های صورت گرفته همچون سیل بندها، آبخیزداری و آبخوان داری و... مربوط به همین دوره است.

وی گفت: در حوزه زیرساخت‌های منابع طبیعی و مهار سیلاب کارهای عمده‌ای در سطح استان انجام شده است که در صورت تداوم این قبیل فعالیت‌ها دیگر سیلاب نه تنها خسارت و ضرر نیست بلکه به‌عنوان یک نعمت مورد بهره‌برداری و استفاده قرار می‌گیرد.

زیویار در بخش دیگری از صحبت‌هایش به دیگر پیشرفت‌های حوزه‌های مختلف کشاورزی گریزی زد و افزود: توسعه راه‌های روستایی، سامانه ساپال، افزایش ظرفیت چند هزار تنی امور پشتیبانی دام و...، روستا بازار، بسته‌های حمایتی، ایستگاه‌های پمپاژ، کشت گلخانه‌ای و... بخش‌هایی از توسعه و پیشرفت در حوزه کشاورزی هستند و لازم است در بسته فعالیت‌های این سازمان ذکر شود.

وی افزود: در صورتی که نقاط ضعفی هم وجود دارد، بیان شوند تا بتوان با برنامه‌ریزی و ارائه راهکار از آنها عبور و به موفقیت دست پیدا کنیم.

استاندار لرستان اظهار کرد: عمده فعالیت‌های صورت گرفته در حوزه کشاورزی بسیار چشمگیر است و مستحق قدردانی هستند و باید ظرفیت‌های ایجاد شده در سطح کشور را تبیین کرد و قدردان تلاش‌های انجام شده باشیم.

وی افزود: برگزاری نمایشگاه و همایش کارهای مهمی است، کار قسمت‌هایی از نمایشگاه تبیین است اما درهمایش، تبادل نظر، همفکری، هم اندیشی و مطرح شدن کم و کسری‌ها و ذکر نقاط قوت و منفی و... پیگیری می‌شود.

زیویار تصریح کرد: قرار است نمایشگاهی در استان برگزار شود که لازم است سازمان جهاد کشاورزی با استفاده و تکیه بر ظرفیت‌ها و فعالیت‌هایش، مدیریت بخش عمده‌ای از این نمایشگاه را بر عهده داشته باشد تا بتواند با نمود قابلیت‌ها و ظرفیت‌ها، سرمایه‌های خوبی را جلب و جذب کند.

هدف تبدیل کشاورزی معیشتی به کشاورزی اقتصادی است

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری لرستان نیز در این نشست گفت: مجموعه جهاد کشاورزی به تعبیر ما از مزرعه تا سفره همراه مردم هستند و از این حیث دارای نقش بسیار مهم و تاثیرگذاری هستند.

سیروس ابراهیمی تصریح کرد: یکی از ماموریت‌های سنگین سازمان جهاد کشاورزی، مردمی‌سازی یارانه، نظارت بر بازار، تنظیم بازار و ... است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری لرستان اظهار کرد: برای تنظیم بازار و تامین آن، چالش‌ها و سختی‌های زیادی وجود دارد و بار این سختی‌ها بر دوش سازمان جهاد کشاورزی است و به گونه‌ای فعالیت می‌کنند که هیچ گونه خللی در حوزه خدمات رسانی به مردم وارد نمی‌شود.

وی عنوان کرد: در شرایط اقتصادی حاکم بر کشور و به تبع آن استان، مجموعه جهاد کشاورزی با تمام وجود پای کار بوده و هستند .

ابراهیمی با اشاره به کسب رتبه مطلوب در حوزه الگوی کشت در کشور، اظهار کرد: این مجموعه در حوزه کشت قراردادی، دانه‌های روغنی ، تامین نهاده‌ها، طرح جهش تولید در دیم‌زارها و... به جایگاه‌های خوبی در سطح کشور دست پیدا کرده است و قطعا با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته فصل برداشت پر رونقی را در استان رقم خواهیم زد.

وی عنوان کرد: برنامه 4 ساله حوزه کشاورزی استان تنظیم شده است و برش سال 1401 انجام شده است، برش سال 1402 را نیز در دستور کار خواهیم داشت. البته در کنار این موارد، برش سال 1401 نیز ارزیابی خواهد شد تا کم و کاستی‌ها و نقاط ضعف و قوت مشخص و برنامه ریزی‌های لازم برای تقویت و اصلاح آنها در برش سال 1402 انجام شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری لرستان گفت: امیدوارم با تلاش دسته جمعی و همدلی مجموعه، کشاورزی لرستان در یک چشم‌انداز نه چندان دور از کشاورزی معیشتی به کشاورزی اقتصادی تبدلی شود و از داشته‌ها به نحو احسن استفاده شود.

وی بیان کرد: ظرفیت اصلی ما در استان کشاورزی است و باید با برنامه، خلاقیت و ابتکار، تغییرات مثبتی را در این حوزه ایجاد کنیم و با تکیه بر داشته‌ها و توانمندی‌ها به آینده خوبی در حوزه کشاورزی دست پیدا کنیم.

ابراهیمی تصریح کرد: ماموریت‌های جهاد به صلاح و صرفه مردم است و هر چه این سازمان بتواند روز به روز وظایف خود را بهتر انجام دهد، آسایش، امنیت و پررنگ‌تر شدن سفره مردم را در پی خواهد داشت.

نشست استاندار و معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری لرستان با سید عماد شاهرخی رئیس سازمان جهاد کشاورزی، معاونین و مدیران ادارات تابعه جهاد کشاورزی لرستان در محل مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان برگزار شد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید