Iranian Agriculture News Agency

مجری طرح گیاهان دارویی مطرح کرد:

تمرکز بر بار اندازها و پایانه های صادراتی برای افزایش صادرات گیاهان دارویی

مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه در دو سال گذشته 500 میلیون دلار صادرات انواع گیاهان دارویی را داشته‌ایم، گفت: برنامه‌ریزی شده امسال در راستای افزایش صادرات در حوزه باراندازها، پایانه‌های صادراتی و پالایشگاه‌ها متمرکز شویم و اقدامات موثری انجام شود.

تمرکز بر بار اندازها و پایانه های صادراتی  برای افزایش صادرات گیاهان دارویی

حسین زینلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا در خصوص کشت قراردادی گیاهان دارویی عنوان کرد: ساماندهی کشاورزان در این خصوص انجام شده و این کشت باید در راستای تولید پایدار باشد.

وی با اشاره به چالش‌های کشت قراردادی ادامه داد: متاسفانه به دلیل برخی قوانینی که بین دستگاه‌ها وجود دارد، موفقیت لازم در حوزه کشت گیاهان دارویی ایجاد نشده است.

مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی بر لزوم همکاری بیشتر وزارت بهداشت و صمت تاکید کرد و افزود: مطلوب است باراندازها و پایانه‌های صادراتی برای گیاهان دارویی توسط وزارت صمت شکل بگیرد و پس از ایجاد  آنها در قالب یک قاعده و روش منظم از ما تولید بخواهند زیرا یکی از چالش‌های اصلی در حوزه صنعت و معدن این موضوع است.

زینلی در خصوص همکاری بیشتر وزارت بهداشت و ایجاد هماهنگی بین دستگاهی در خصوص کشت گیاهان دارویی گفت: نیاز است وزارت بهداشت مواد اولیه مورد نیاز خود را اعلام کند تا جهاد کشاورزی گیاه مربوطه را با پتانسیل مورد نظر تولید کند.

وی تصریح کرد: با وجود چالش‌های موجود اتحادیه‌های صادر کننده و گیاهان دارویی حدود 3 هزار هکتار را کشت قراردادی انجام داده‌اند که رقم قابل توجهی است. البته شرکت‌های دارویی متعدد برای تامین نیاز خود اقدام به این کار کرده‌اند اما امروز در صدد هستیم اولویت خود را در حوزه باراندازها، پایانه‌های صادراتی و پالایشگاه انجام دهیم تا به‌زودی این موضوعات منظم شود، همچنین  بر اساس اینکه دنیا چه ماده‌ای نیاز دارد، تولیدات را انجام دهیم و به خارج از کشور صادر کنیم.

مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه در راستای توسعه صادرات نیازمند برخی زیرساخت‌ها هستیم، گفت: سال گذشته به حد کافی بودجه‌ای به بخش گیاهان دارویی اختصاص پیدا نکرد ضمن اینکه به دلیل تحریم‌ها مشکلاتی برای کشاورزان ایجاد شده است.

 وی افزود:  همچنین در حوزه توسعه صادرات نیاز به همکاری‌های درون سازمانی نیز وجود دارد به‌عنوان مثال سازمان منابع‌طبیعی و آبخیزداری برای حوزه گیاهان دارویی قوانینی دارد که باعث شده در بخش صادرات دچار مشکل شویم و با توجه به اقدامات انجام شده به نتیجه مطلوب نرسیده‌ایم.

زینلی با بیان اینکه صادرات سال 1401 نسبت به سال 1400 تغییر محسوسی نداشته است، عنوان کرد: صادرات گیاهان دارویی حدود 450 تا 500 میلیون دلار بوده است.

 افزایش 50 هزار هکتاری کشت دیم گیاهان دارویی

مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: حدود 275 هزار هکتار سطح زیر کشت گیاهان دارویی در کشور داریم که استان‌های خراسان رضوی، فارس، اصفهان، کرمان، آذربایجان شرقی استان‌های پیشرو در این حوزه هستند. 

زینلی با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۲۰درصد از سطح زیر کشت گیاهان دارویی به صورت دیم است، ادامه داد:  برنامه‌ریزی شده است که امسال با همکاری ستاد اجرایی فرمان امام (ره) حدود 50 هزار هکتار سطح زیر کشت گیاهان دارویی دیم را افزایش دهیم.

 مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی افزود: کشت دیم در 22 استان کشور که بارندگی بیش از 250 میلی متر  دارند، مثل آذربایجان غربی و شرقی، کردستان، چهارمحال بختیاری، کهگیلویه و بویر احمد ، اردبیل، تهران،؛ اصفهان سمنان و ....  انجام می‌شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید