Iranian Agriculture News Agency

برداشت ۳۶ هزار تن گندم از مزارع استان بوشهر

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر بیان کرد: در سال زراعی جاری 85 هزار هکتار اراضی کشاورزی استان بوشهر به کشت گندم و 15 هزار هکتار اراضی آبی هم به این محصول اختصاص یافته است.

برداشت ۳۶ هزار تن گندم از مزارع استان بوشهر

بارش مطلوب باران در فصل گذشته زمینه پر بارتری برای محصولات کشاورزی استان بوشهر از جمله مزارع گندم و کلزا را فراهم کرده است. استان بوشهر با داشتن ظرفیت مهمی در عرصه محصولات کشاورزی سالانه افزون بر یک میلیون و 400 هزار هکتار محصول در عرصه زراعی، باغی، صیفی و سبزیجات تولید می‌شود که تولید 170 هزار تن خرما، خارک، رطب، 650 هزار تن گوجه فرنگی خارج از فصل بیش از 100 هزار تن گندم و دیگر  محصولات جالیز شامل خیار، خربزه ، هندوانه، بادمجان و کدو از آن جمله است.

کشت گندم در سال زراعی جاری از اواخر مهرماه آغاز شد و با توجه به پیش‌بینی بارش مطلوب باران کشاورزان اقدام به عملیات بذر پاشی در اراضی خود کردند.

کبری توکلی با بیان اینکه در سال قبل، برداشت گندم در اراضی استان بوشهر به شدت کاهش یافت و به حدود 40 هزار تن رسید اضافه کرد: در سال زراعی گذشته به سبب تداوم خشکسالی و کاهش بارش باران بسیاری از اراضی گندم دیم خسارت دید و به تولید محصول نرسید و کشاورزان خسارت دیدند.

وی با بیان اینکه در سال زراعی جاری بارش باران بسیار مطلوب بود و سبب خوشحالی کشاورزان در به بار نشستن اراضی به تولید گندم شد گفت: بارش مطلوب باران در سال زراعی جاری سبب افزایش چند برابری تولید محصول گندم و خودکفایی استان در تأمین نیاز خود شده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر با بیان اینکه برداشت گندم از اراضی گندم استان تا اواخر اردیبهشت ادامه دارد گفت: برای برداشت این خوشه‌های طلایی بیش از 700 دستگاه کمباین فعالیت می‌کنند.

مدیرکل غله استان بوشهر با اشاره به آغاز برداشت گندم در ۱۰۰ هزار هکتار اراضی استان گفت: تاکنون ۳۶ هزار تن گندم از مزارع دیم استان بوشهر برداشت شده و تحویل مراکز خرید شده است.

جمال زارعی افزود: اکنون برداشت گندم در مزارع دیم استان بوشهر در اراضی کشاورزی کاکی، شنبه، آبدان، دیر، شبانکاره و مناطقی از شهرستان‌های تنگستان، بوشهر و دشتستان آغاز شده است.

وی مشارکت 700 دستگاه کمباین در برداشت گندم از مزارع استان بوشهر را مورد اشاره قرار داد و خاطر نشان کرد: برداشت گندم از مزارع آبی با توجه به رطوبت بالا در محصول گندم قدری دیرتر آغاز می‌شود.

مدیرکل غله استان بوشهر پیش‌بینی تولید بیش از 100 هزار تن محصول گندم در مزارع استان را مورد اشاره قرار داد و عنوان کرد: برای خرید محصول گندم‌کاران استان بوشهر 14 مرکز شامل 9 مرکز مباشر، 2 واحد ملکی و 3 کارخانه آرد در نقاط مختلف استان بوشهر تعیین شده است.

زارعی بیان کرد: اوج برداشت و تحول گندم به انبارهای یاد شده بین 10 تا 25 اردیبهشت است.

وی به برداشت دانه روغنی کلزا پرداخت و اضافه کرد: تاکنون 9 تن دانه روغنی کلزا از مزارع استان بوشهر برداشت و تحول مراکز خرید شده است.

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید