Iranian Agriculture News Agency

زادحسن خبر داد:

همکاری موسسه تحقیقات کشاورزی دیم با فائو

معاون پژوهشی و فناوری موسسه تجقیقات کشاورزی دیم کشور گفت: به واسطه دیپلماسی فعال دولت سیزدهم، وزارت جهاد کشاورزی یک پروژه مشترک با سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) اجرا می‌کند که موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور مجری آن است.

همکاری موسسه تحقیقات کشاورزی دیم با فائو

  به گزارش خبرنگار ایانا از آذربایجان شرقی، اسماعیل زادحسن افزود: عنوان این پروژه افزایش بهره‌وری و بالفعل‌سازی ظرفیت تولید کشاورزی دیم است که در چهار استان همدان، آذربایجان‌شرقی، اردبیل و کردستان اجرا می‌شود.

به گفته وی هدف از اجرای این پروژه مشترک، ایجاد پایگاه‌های نوآوری و مزارع الگویی با محوریت کشت ارقام جدید و نمایش مدیریت‌های نوین زراعی در کشت محصولات زراعی دیم است.

وی اضافه کرد: در این پروژه کارگاه‌های آموزشی و برنامه‌های روز مزرعه برای کشاورزان و کارشناسان برگزار می‌شود تا دستاوردها را از نزدیک ببینند و با مدیریت‌های نوین مزرعه آشنا شوند.

معاون پژوهشی و فناوری موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور ادامه داد: با توجه به تغییر اقلیم و خشکسالی‌های مداوم، رعایت دستورالعمل‌های تحقیقاتی می‌تواند به تولید پایدار در کشت دیم منجر شود و ترویج روزافزون نتایج پژوهش‌ها ضروری است.

زادحسن این را هم اعلام کرد: اولین کارگاه آموزشی این پروژه ۹ اردیبهشت در مراغه آغاز می‌شود و شرکت‌کنندگان طی روز دوم نیز به مزارع الگویی مغان می‌روند.

معاون پژوهشی و فناوری موسسه تجقیقات کشاورزی دیم کشور به اجرای ۲۵۵ پروژه تحقیقاتی طی سال زراعی گذشته در این موسسه اشاره کرد و گفت: این موسسه در زمینه تحقیقات محصولات زراعی شامل غلات، حبوبات، دانه‌های روغنی و علوفه مسئولیت ملی دارد و سال گذشته هفت مورد از پروژه‌های تحقیقاتی را با مشارکت سایر مراکز دانشگاهی اجرا کرد.

زادحسن افزود: این پروژه‌های تحقیقاتی با هدف پاسخ به نیازهای به‌زراعی و به‌نژادی محصولات زراعی اجرا می‌شود و طی سال گذشته در نتیجه اجرای پروژه‌های تحقیقاتی، پنج رقم جدید شامل چهار رقم نخود و یک رقم عدس معرفی و دستورالعمل کشت محصولات نیز به‌ روزرسانی شد. در میان ارقام معرفی شده نخود، ۲ رقم نخود به مناطق سردسیر و ۲ رقم دیگر به مناطق گرمسیر و معتدل اختصاص داشت.

وی ادامه داد: این موسسه در حوزه به‌زراعی خاص، روی مصرف کودهای پایه ازته و فسفره در پاییز و همین‌طور محلول‌پاشی سولفات روی، نیتروژن و پتاسیم با هدف افزایش کیفیت و مقاومت در برابر خشکی برای محصولات زراعی مختلف به ویژه گندم و جو تاکید خاص دارد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید