Iranian Agriculture News Agency

شرکت بازرگانی دولتی ایران اعلام کرد؛

پیش‌بینی افزایش ۴۰ درصدی خرید گندم در ۵ استان

شرکت بازرگانی دولتی اعلام کرد: آمار تولید گندم بر اساس میزان سطح زیر کشت و پیش‌بینی رشد تولید گندم در ۵ استان مورد بررسی لرستان، خراسان شمالی، اصفهان، سمنان و سیستان و بلوچستان، حاکی از برآورد میانگین افزایش ۴۰ درصدی میزان خرید تضمینی این محصول استراتژیک بوده است.

پیش‌بینی افزایش ۴۰ درصدی خرید گندم در ۵ استان

به گزارش ایانا به نقل از شرکت بازرگانی دولتی ایران (مبدأ)؛ انتظار می‌رود خرید گندم در استان لرستان با رشد ۷ درصدی اراضی زیرکشت گندم، ۴۵.۵ درصد باشد و از ۲۷۵ هزار تن در سال گذشته زراعی به ۴۰۰ هزار تن در سال جاری افزایش یابد.

در استان خراسان شمالی، سطح زیر کشت گندم تا ۷.۵ درصد افزایش داشته است. برآورد می‌شود، شاهد رشد ۲۸.۵ درصدی خرید گندم و افزایش آن از ۱۰۹ هزار تن در سال ۱۴۰۱ به ۱۴۰ هزار تن در سال ۱۴۰۲ در این استان باشیم.

استان اصفهان نیز با وجود کاهش دو درصدی زمین‌های زیر کشت گندم، رشد ۴۵ درصدی خرید گندم مورد انتظار است که از این طریق، از ۸۶ هزار تن گندم خریداری شده در سال گذشته زراعی به ۱۲۴ هزار و ۵۰۰ تن در سال جاری زراعی افزایش می‌یابد.

در استان سمنان در شرایطی که افزایش سطح زیر کشت گندم این استان تنها یک درصد است، برآوردها نشان‌دهنده رشد ۳۴.۵ درصدی خرید گندم و افزایش آن از ۶۴ هزار تن در سال ۱۴۰۱ به ۸۶ هزار تن در سال ۱۴۰۲ است.

استان سیستان و بلوچستان نیز به‌عنوان اولین استان کشور که برداشت گندم از آنجا آغاز شد، شاهد ۲۳ درصد افزایش در اراضی زیرکشت گندم است و پیش‌بینی می‌شود با رشد ۳۵ درصدی خرید گندم، میزان خرید این محصول راهبردی از ۳۷ هزار تن در سال گذشته به ۵۰ هزار تن در سال جاری افزایش یابد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید