Iranian Agriculture News Agency

دولت افغانستان در عمل حقابه ایران را به رسمیت بشناسد

وزیر نیرو گفت: دولت افغانستان در عمل حقابه ایران را به رسمیت بشناسد.

دولت افغانستان در عمل حقابه ایران را به رسمیت بشناسد

به گزارش ایانا به نقل از پاون، علی‌اکبر محرابیان در حاشیه مراسم افتتاح نیروگاه بیوگاز واحدهای 5 و 6 تصفیه‌خانه جنوب تهران در جمع خبرنگاران درباره مذاکرات اخیر وزیر امور خارجه با دولت افغانستان درخصوص دریافت حقابه هیرمند تاکید کرد: همان‌گونه که وزیر امورخارجه گفتند ما به هیچ وجه از حق مسلم خود در معاهده سال 1351 با کشور افغانستان کوتاه نخواهیم آمد، حقابه هیرمند حق قانونی ما است و در این رابطه پیگیر هستیم.

وی افزود: طرف افغان در دو سال اخیر در گفتار اعلام کرده است این حق را به رسمیت می‌شناسد، ما از آن‌ها می‌خواستم که در عمل نیز این را اثبات کنند.

به گزارش خبرنگار ایانا، وضعیت منابع آبی در استان سیستان و بلوچستان که وابسته به رودخانه هیرمند بود، بحرانی شده است. مدت‌هاست که نه تنها حقابه ایران از این رودخانه محقق نشده بلکه به واسطه احداث سد و بند در افغانستان از ورود سیلاب هم خبری نیست، این مسئله دغدغه مردم منطقه را چند برابر کرده است.

عدم رهاسازی آب از بند کمال خان به حوزه سیستان و بلوچستان و انحراف آب از این بند به گودزره مشکلات آبی سیستان و بلوچستان را تشدید کرده است.

در پی تشدید مشکلات آبی استان سیستان و بلوچستان، از دو سال قبل کارزاری برای درخواست از وزارت امور خارجه به‌منظور پیگیری حق مردم جنوب شرق ایران راه‌اندازی شد.

دیروز نیز امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه در توئیتی اعلام کرد: « در مذاکرات اخیرم با آقای متقی سرپرست وزارت خارجه هیات حاکمه موقت افغانستان در شهر سمرقند، مسئله حقابه ایران از هیرمند را به تفصیل مورد تاکید قرار دادیم. افغانستان هم بر پایبندی خود به حقابه ایران تاکید داشت. بر انجام اقداماتی فوری توافق کردیم. از حقابه ایران کوتاه نخواهیم آمد».

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید