Iranian Agriculture News Agency

درآمد میلیاردی صندوق‌های سرمایه‌گذاری از جنگ روسیه و اوکراین و گرسنگی در جهان‌

10 صندوق سرمایه‌گذاری بزرگ در جهان از محل افزایش قیمت مواد غذایی ناشی از درگیری روسیه با اوکراین مجموعا 2 میلیارد دلار درآمد داشته‌اند.

درآمد میلیاردی صندوق‌های سرمایه‌گذاری از جنگ روسیه و اوکراین و گرسنگی در جهان‌

 

به گزارش ایانا به نقل از گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، گاردین نوشت: آمارها حاکی از آن است که 10 صندوق بزرگ سرمایه‌گذاری در جهان از محل افزایش قیمت مواد غذایی به خاطر درگیری نظامی روسیه با اوکراین مجموعاً 2 میلیارد دلار درآمد داشته‌اند.

این صندوق‌ها در حوزه خرید و فروش کالاهای اساسی با هدف کسب سود فعالیت می‌کنند.

مطالعات کارشناسان نشان می‌دهد که درآمد این صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سه ماهه نخست سال گذشته نسبت به بازه‌های مشابه در پنج سال اخیر رشد قابل توجهی داشته است.

اولیور دی‌شاتر، گزارشگر سازمان ملل در حوزه حقوق بشر و فقر مطلق، می‌گوید: صندوق‌های سرمایه‌گذاری به بزرگتر شدن حباب قیمت مواد غذایی در جهان کمک کردند و باعث شدند تا قیمت‌ها بالا بروند و این مسئله موجب شده تا سطح گرسنگی در کشورهای فقیر جهان افزایش یابد.

وی معتقد است که صندوق‌های سرمایه‌گذاری و دلالان از گرسنگی مردم و بدتر کردن اوضاع سود کرده‌اند.

این مقام سازمان ملل صندوق‌های سرمایه‌گذاری را به انباشت عامدانه کالاهای اساسی و غلات تنها با هدف کسب سود از محل افزایش قیمت آنها متهم کرده است.

کارشناسان می‌‌گویند: شرکت‌های تولیدکننده مواد غذایی هم از بحران اوکراین سود برده‌اند.

محاسبات نشان می‌دهد که 20 شرکت بزرگ تولیدکننده مواد غذایی در جهان طی دو سال گذشته 53.5 میلیارد دلار از محل افزایش قیمت‌ها سود کرده‌اند.

در دو سال گذشته در گام نخست به خاطر شیوع کرونا و در گام بعدی به خاطر درگیری نظامی در اوکراین قیمت مواد غذایی در جهان افزایش داشته است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید