Iranian Agriculture News Agency

رئیس پارک ملی علم و فناوری کشاورزی و منابع طبیعی کشور:

شرکت‌های پارک ملی کشاورزی 2هزار میلیارد ریال فروش داشته‌اند

رئیس پارک ملی علم و فناوری کشاورزی و منابع طبیعی کشور گفت: حدود 500 شرکت فناور و دانش‌بنیان در دهکده‌های فناوری مستقر هستند که حدود 2 هزار میلیارد ریال در سال 1401 فروش داشته‌اند.

شرکت‌های پارک ملی کشاورزی 2هزار میلیارد ریال فروش داشته‌اند

محسن جهانشاهی در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا تصریح کرد: پارک‌ها به سه دسته که پارک‌های دانشگاهی، استانی و دستگاهی تقسیم می شوند که مجوز خود را از وزارت علوم اخذ می کنند.

وی با بیان اینکه 4 پارک علم و فناوری دستگاهی در کشور فعالیت می‌کند، ادامه داد: وزارتخانه‌های نفت، نیرو، ارتباطات و جهاد کشاورزی دارای پارک علم و فناوری هستند اما فقط پارک علم و فناوری وزارت جهاد در استان‌های مختلف دارای شعبه است.

جهانشاهی با بیان اینکه ماهیت وزارت کشاورزی با سایر وزارتخانه‌ها متفاوت است، گفت: به‌عنوان مثال شرکت دانش بنیانی می‌خواهد یک بذر هیبریدی را تولید کند و از آن بهره ببرد بنابراین باید یک زمین در اختیار این شرکت قرار بگیرد.

وی افزود: بنابراین شرکت‌های فناور و دانش بنیانی که در پارک علم و فناوری کشاورزی مستقر می‌شوند علاوه بر دفتر، به زمین نیز نیاز دارند تا ایده‌های فناورانه را اجرا کنند زیرا محصول دانش بنیان آنها مبتنی بر عرصه‌ای است که در اختیار آنها قرار می‌گیرد. به همین دلیل پارک ملی کشاورزی متناسب با فعالیت خود شعباتی را راه‌اندازی می‌کند و مفهوم ملی بودن خود را نشان می‌دهد.

استقرار 2 هزار شرکت فناور در پارک ملی کشاورزی

رئیس پارک ملی علم و فناوری کشاورزی و منابع طبیعی تصریح کرد: مرکز پارک ملی منابع طبیعی و کشاورزی در محمد شهر کرج مستقر است اما تا این لحظه 11 دهکده (پردیس) فناوری در استان‌ها راه‌اندازی شده است که شعبات پارک‌های استانی هستند. همچنین زمانی که به بلوغ می‌رسند، می‌توانند به پارک استانی در حوزه کشاورزی، منابع طبیعی و صنایع غذایی نیز تبدیل شوند.

جهانشاهی عنوان کرد: حوزه کشاورزی بسیار وسیع و پر تنوع است و بسیاری از شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند به صورت مستقیم یا غیر مستقیم به حوزه کشاورزی ربط داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه تاکنون 11 دهکده فناوری در کشور راه‌اندازی شده است، تصریح کرد: برنامه‌ریزی شده تا پایان 1402، 10 دهکده دیگر نیز اضافه شود تا در نهایت 22 تا 25 دهکده فناوری را در کشور داشته باشیم.

رئیس پارک ملی علم و فناوری کشاورزی و منابع طبیعی ادامه داد: در کنار دهکده‌های فناوری یکسری مزارع نوآوری داریم که این مزارع عرصه‌های بسیار گسترده‌ای هستند. در آنها از یک فناوری و دانش در مزرعه بهره‌گیری می‌شود و در داخل آن نوآوری ایجاد می‌شود؛ بنابراین در مزارع نوآوری لزوما هسته‌های نوآور و شرکت مستقر نمی‌شوند.

وی با بیان اینکه در حال حاضرحدود 500 شرکت فناور و دانش بنیان در دهکده‌های فناوری مستقر هستند، گفت: این شرکت‌ها دو هزار میلیارد ریال تا سال گذشته فروش داشته‌اند و حدود 700 میلیارد ریال تسهیلات از سوی صندوق‌های مختلف در اختیار آنها قرار دادیم.

جهانشاهی عنوان کرد: اگرچه پارک ملی در خرداد ماه راه‌اندازی شده اما هنوز بخش‌های آن تکمیل نشده است و انتظار می‌رود تا 3 ماه آینده ارکان پارک ملی کشاورزی همچون اساسنامه‌ها، هیات امنا، جذب و پذیرش‌ها، شورای علمی و فناوری و ... کامل شود.

رئیس پارک ملی علم و فناوری کشاورزی و منابع طبیعی تصریح کرد: برنامه‌ریزی شده تا زیرساخت‌ها و ظرفیت حداقل 2 هزار شرکت دانش بنیان و فناور برای استقرار در پارک فراهم شود و در سال 1402 تعداد مطلوبی از این شرکت‌ها مستقر شوند.

وی با بیان اینکه پارک ملی به تازگی افتتاح شد، بیان کرد: مزیت پارک‌‎های دستگاهی این است که می‌توانند به صدور مجوزهای شرکت‌های فناور کمک کنند و فرآیند را نیز تسهیل می‌کنند. همچنین بازار مربوطه نیز در اختیار آنها قرار می‌گیرد و زنجیره ارزش را به راحتی برای شرکت‌ها تامین می‌کنند. تسهیلات و زمین به راحتی در اختیار آنها قرار می‌گیرد و در نهایت بازار هدف مناسب‌تری در اختیار آنها قرارمی‌گیرد.

وی تصریح کرد: بر اساس مصوبات مجموعه هیات امنا و سازمان تات، تقریبا 70 تا 100 هزار هکتار از اراضی ذیل سازمان تحقیقات و ترویج وزارت کشاورزی است که مصوب شده 10 درصد از این اراضی به پارک ملی اختصاص پیدا کند. همچنین در حدود 150 هکتار مساحت زمین 11 دهکده پارک ملی کشاروزی است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید