Iranian Agriculture News Agency

مدیر کل دفتر کنترل سیل و آبخیزداری:

امسال سیلاب وسیع در کشور نداشته‌ایم

مدیر کل دفتر کنترل سیل و آبخیزداری درباره وقوع سیلاب‌های ابتدای امسال گفت: خوشبختانه سیلاب به صورت نقطه‌ای بوده و سیل وسیع در کشور نداشتیم.

امسال سیلاب وسیع در کشور نداشته‌ایم

محمد فرامرز مدیر کل دفتر کنترل سیل و آبخیزداری سازمان منابع‌طبیعی و آبخیزداری کشور در گفت‌وگو با ایانا بیان کرد: از ابتدای سال تاکنون یک مورد سیلاب در جیرفت استان کرمان به صورت نقطه‌ای گزارش شده است. این هفته نیز در چهار استان، مقداری سیلاب نقطه‌ای داشتیم که خیلی وسیع و گسترده نبود.

وی افزود: در استان‌های آذربایجان غربی، ایلام، قزوین و لرستان سیلاب به صورت نقطه‌ای داشتیم. معمولا با شروع فصل گرما سیلاب نقطه‌ای به‌صورت پراکنده در کشور گزارش می‌شود.

فرامرز گفت: وضعیت سیل برای بلند مدت در کشور قابل پیش‌بینی نیست. هواشناسی هم پیش‌بینی‌های خود را در طول هفته ارائه می‌دهد.

وی ادامه داد: با توجه به وضعیت خشکسالی‌های اخیر، تغییر اقلیم و عوامل متعدد دیگر؛ فراوانی وقوع و شدت سیل‌ها در ایران افزایش یافته است.

افزایش خسارت سیل به دلیل دخالت‌های انسانی

مدیر کل دفتر کنترل سیل و آبخیزداری درباره راهکارهای کاهش اثرات سیلاب بیان کرد: مدیریت یا کاهش خسارات سیل اقدامات خیلی متنوعی دارد. جلوگیری از تخریب سرزمین، حفظ پوشش گیاهی، اقدامات آبخیزداری و اجرای پروژه‌های منابع طبیعی، مدیریت رودخانه و جلوگیری از تصرف و تجاوز در حریم آن همچنین مقابله با ساخت و سازها در حریم و بستر رودخانه‌ها، می‌‎تواند در کاهش اثرات سیل موثر باشد.

وی اضافه کرد: عمده‌ترین دلیل خسارت سیلاب به پدیده‌های طبیعی باز نمی‌گردد، بلکه ناشی از دخالت انسان در طبیعت است. وقتی به بستر و حریم رودخانه تصرف شود، خسارت سیل افزایش می‌یابد.

فرامرز یادآور شد: کنترل سیل صرفا مرتبط با مباحث آبخیزداری و آبخوان‌داری نیست. صرفا با این روش‌ها نمی‌توان سیل را به نحوی مدیریت کرد که کاهش خسارات را به همراه داشته باشد.

وی تاکید کرد: عوامل متعددی را برای کاهش خسارت سیل باید کنترل کرد. مدیریت منابع آب در بحث سیلاب اهمیت دارد. تغییر کاربری‌ها مهم است. کنترل همه این موارد در کاهش اثرات مخرب سیل موثر است.

مدیر کل دفتر کنترل سیل و آبخیزداری اثر وقوع بارش‌های حدی بر اثر تغییر اقلیم در وقوع سیلاب را کمتر از عوامل ناشی از دخالت‌های انسانی دانست.

وی افزود: در بررسی وضعیت تمام سیل‌های رخ داده در کشور، اثر دخالت انسان آشکار است. در تمام سیلاب‌هایی که اتفاق افتاده، اثر دخالت انسان پررنگ است.

فرامرز گفت: تغییر اقلیم اثرگذاری طولانی مدت دارد. یکباره اثرات تغییر اقلیم بروز نمی‌کند، ضمن آنکه وقوع تغییر اقلیم هم ناشی از دخالت انسان در طبیعت و افزایش انتشار گاز گلخانه‌ای است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید